Budapest
2024 november 20., szerda
image

Zseni az ötlet: 5317 km hosszan telepítenének napelemeket a sínek közé

A globális felmelegedés elleni harc egyik fontos része lehet, hogy olyan helyeken is termeljük zöldenergiát, ahol eddig ezt nem tettük. Ilyen lehet például a vizek felszíne, vagy épp a vasúti sínek környezete. Ez utóbbiban látta meg a potenciált egy sváci startup. A Sun-Ways elképzelése egyszerű: szerinte a sínpár közé kellene telepíteni az egységeket, ahol aztán szabadon tudnak elektromos áramot termelni. A telepítéshez egy gépet is terveztek, ami a síneken futva automatikusan pakolná le a működésre kész paneleket.

A cég kalkulációi szerint a megoldást a világ vasúthálózatának mintegy 50 százalékánál lehetne alkalmazni. Baptiste Danichert, a cég társalapítója azt mondja, ez duplán hasznos lenne, hiszen amellett, hogy nem venne el extra területet például a mezőgazdaságtól, látványra sem tűnne ki a tájból az építmény.

A Sun-Ways az egyméter széles paneleket a vasúti sínek talpfáihoz rögzítené, így azok nem mozdulnának el akkor sem, amikor átrobog felettük a vonat. Mivel a paneleket előre összeszerelnék, gyakorlatilag úgy tudnák azt lefektetni, mintha egy szőnyeget tekernének ki. A cég a fejlesztésnél arra is figyelt, hogy a panelek ne vakítsák el a mozdonyvezetőket.

Az Interesting Engineering megjegyzi: ugyan a svájci cég ötlete nem teljesen újdonság – hasonló koncepciót tesztel az olasz Greenrail és az angol Bankset Energy is –, ám ez az első olyan, amelyben a paneleket könnyen el lehet távolítani a helyükről. Ennek köszönhetően a karbantartás – például a sínek csiszolása – jóval egyszerűbbé válik.

A megtermelt áramot maga a vasút is felhasználhatná, de akár a háztartásokig is el lehetne juttatni. A cég számítása szerint ha a svájci vasúthálózat teljes hosszán – 5317 km – telepítenének paneleket, az olyan lenne, mintha 760 focipályát fednének le napelemekkel. A Sun-Ways szerint az ország vasúti rendszere évente 1 TWh napenergiát termelhet, ami Svájc teljes villamosenergia-szükségletének körülbelül 2 százaléka.