Mindenki róla beszél, de mégis mire használják emberek a ChatGPT-t?
Egy évvel ezelőtt ilyenkor még nemigen gondoltunk a mesterséges intelligenciára, azonban tavaly novemberben berobbant a köztudatba az OpenAI ChatGPT-je, és ezzel beindult a mesterséges intelligencia kora, számos elképesztő megvalósítást felmutatva, és félelmet is gerjesztve.
Miután az átlagember számára is könnyen elérhető a ChatGPT, rengetegen próbálgatják, használják. De vajon mire és mit gondolnak a kapott eredményekről? A WordFinder is erre volt kíváncsi, és 1024 amerikait és 103 MI-szakértőt faggatott a ChatGPT-vel kapcsolatban. A válaszokból az alábbiak derültek ki.
Kevesen használják rendszeresen a ChatGPT-t: míg a válaszadók közel fele (46%) azt állítja, hogy egyszer vagy kétszer próbálta már ki a ChatGPT-t, csak 19 százalékuk használja hetente többször, és csak 5 százalékuk használja mindennap. A férfiak a kíváncsibbak: 62 százalékuk próbálgatja a MI-t, szemben a nők 43 százalékával. A legaktívabbak a Z generáció tagjai, a legkevésbé pedig – meglepő módon nem az 1946–1964 között született baby boomerek, hanem – az X generáció képviselői. Hiába voltak már mesterséges intelligencia megoldások, sokan (62 százalék) csak a ChatGPT megjelenésével figyeltek fel erre a lehetőségre.
Összességében az emberek nem töltenek túl sok időt a ChatGPT-vel: a legtöbben 6-10 percet szánnak rá, és csupán a megkérdezettek 2 százaléka mondta, hogy egy óránál többet is beszélget vele. A ChatGPT-t legtöbben, 62 százalék a technológiai iparból használják (érthető az affinitás), ezt követi az egészségügy (59%) és a marketing (56%). Ezzel szemben az építőipar, az üzleti szolgáltatások és az oktatás kevésbé használja a ChatGPT-t: a MI-t használóknak/próbálgatóknak csak mintegy fele dolgozik ezekben az iparágakban.
A felmérés ezután azt firtatta, hogy hol használják az emberek a ChatGPT-t. Volt-e bármilyen következmény azoknál, akik a munkahelyükön használták? Csaknem minden negyedik válaszadó használta a ChatGPT-t a munkahelyén, és 29 százalékuk tette ezt a munkáltatója tudta nélkül – ezek amúgy legtöbbször az üzleti szolgáltatásokban dolgozó emberek voltak. Amikor rajtakapták őket, többnyire csekélyek voltak a következmények: a válaszadók 18 százalékát egyszerűen arra kérték, hogy írják le, hogyan használják a ChatGPT-t. Néhányan figyelmeztetést kaptak (5%), megrovást (4%), de csak 2 százalékot bocsátottak el.
A három szektor, amely a legnagyobb valószínűséggel használja a ChatGPT-t munkáltatójuk tudásával, a marketing (76%), az oktatás (70%) és az egészségügy (58%). Ezzel szemben az üzleti szolgáltatások (50%), az építőipar (31%) és a műszaki (30%) munkavállalók tették ezt leginkább munkáltatójuk tudta nélkül.
Az is kiderült, hogy mire tartják jónak a felhasználók a ChatGPT-t. Többnyire ötletek kidolgozására használják: a válaszadók 41 százaléka mondta, hogy a ChatGPT-t használja ötletek generálására, ötöde tartalom létrehozására, 14 százaléka e-mailre válaszolásra, 11 százaléka kódírásra, kereked tizede pedig önéletrajz vagy kísérő levél megírására.
A legtöbb válaszadó nem aggódik amiatt, hogy lecserélik őket: 81 százalék azt mondja, hogy nem aggódik amiatt, hogy elveszíti állását a GPT miatt, 13 százalék nem biztos benne, 6 százalék pedig azt, hogy azért kicsit fél, hogy lecserélik a mesterséges intelligenciával.