Megnéztük a Toyota percek alatt feltölthető villanymotoros kamionját
Tavaly nyáron volt szerencsénk magyar utakon kipróbálni a Volvo 42 tonnás high-tech villanykamionját, a 666 lóerős triplamotoros FH Electricet, melynek 540 kWh kapacitású akkumulátora 300 kilométeres hatótávot tesz lehetővé.
Sokféle munkára alkalmas lehet egy ilyen, a normál dízeleknél jelentősen szerényebb hatótávú és ideális esetben mintegy 2 óra alatt feltölthető nyergesvontató, de azért akad más zéró emissziós alternatíva is.
Az általunk a brüsszeli Kenshiki Forumon élőben megtekintett különleges új Toyota ugyanúgy hangtalanul suhan és ugyanúgy elektromos energia hajtja, mint a villanykamionokat, de nem hatalmas és nehéz akkumulátorokból, hanem kisebb és jelentősen könnyebb hidorgéntartályokból nyeri a működéséhez szükséges energiát.
Az üzemanyagcellás jármű kipufogóján ezúttal semmi más, csak és kizárólag tiszta víz csöpög ki, a fordított vízbontás melléktermékeként.
A DAF CF Electricre épülő, VDL gyártmányú maximum 44 tonna össztömegű nyergesvontató meghajtásáról a Siemens legújabb 490 lóerős villanymotorja gondoskodik.
A dupla üzemanyagcella összteljesítménye 190 lóerő, az utastér mögött felsorakoztatott tartályokban 350 baros nyomáson 40 kilogramm hidrogén tárolható.
Tisztán hidrogénnel 400 kilométeres hatótáv érhető el, amihez hozzájön még a 210 kWh kapacitású akkumulátor által biztosított 150 kilométeres hatótávolság, így összesen legfeljebb 550 kilométer tehető meg egy teljes töltéssel.
Hidrogénnel villámgyorsan feltölthető a jármű, viszont egyelőre kevés ilyen töltőpont található, Magyarországon konkrétan egyetlen nem publikus helyszínen lehet nagynyomású hidrogént tankolni.
A nemrégiben európai hidrogén leányvállalatot alapított Toyota abban bízik, hogy a közeljövőben teljesülhet az a cél, miszerint Európában legalább 150-200 kilométerenként lehessen hidrogént vételezni, a gyártás felfuttatása pedig jelentősen csökkentheti a hidrogénautók árát.
A Toyota jó ideje fejleszt üzemanyagcellás személyautókat, a Mirai immár a második generációjánál tart, illetve a cég üzemanyagcellás megoldásaival többek közt buszokban és teherautókban is találkozhatunk.
A legutóbbi Kenshikin debütált a hidrogénes Hilux prototípus, illetve a rendezvényen egy hasonló technológiájú versenyautót is meg lehetett tekinteni. A Toyota FCEV megoldásra épülő különleges autóbuszt a közelmúltban Pakson sikerült kipróbálnunk.
A Toyota nemcsak üzemanyagcella fronton lát fantáziát a hidrogénben, melynek ékes bizonyítéka a közelmúltban debütált speciális GR Yaris, és GR Corolla. Ezek közös vonása a belsőégésű motor, mely azonban nem benzinnel, hanem hidrogénnel üzemel, és ily módon közel zéró emissziós hajtást biztosít.