Megnéztük a Taycant több mint 120 évvel megelőző, magyar kötődésű első elektromos Porschét
A Porsche 2019 őszén leplezte le első sorozatgyártású villanyautóját, az azóta komoly eladási sikereket elért és általunk is alaposan letesztelt Taycant, azonban nem ez az akár 761 lóerőre képes zöld rendszámos modell volt a világ első elektromos Porschéja. 21. századi zöld rendszámos Porsche © László Ferenc
És nem is az a régi Porsche 356-os, melynek 1,5 literes benzinmotorját és üzemanyagtartályát a General Electric az 50-es években villanymotorra és akkumulátorra cserélte. A GE kutatási-fejlesztési részlegének vezetője 1974-ig használta az elektromos sportkocsit © GE
Hanem az alábbi képeken látható kocsi, mely a legendás Ferdinand Porsche első igazi autós fejlesztése volt.
Az 1898-ban készült elektromos autóban egy 3-5 lóerős teljesítményű, 130 kilogramm tömegű motor található, melyet Porsche tervezett. © László Ferenc © László Ferenc
A 35 km/h végsebességű és 1 350 kilogramm tömegű farmotoros járgány hatótávolsága mintegy 80 kilométerre tehető. A Tudor gyártmányú akkumulátor tömege mintegy fél tonna.
A hat előremeneti-, két hátrameneti és négy fékező fokozattal rendelkező, korának leghatékonyabb modelljei között jegyzett kocsiból mindössze négy példány készült a bécsi Ludwig Lohnernél. © László Ferenc © László Ferenc
A zuffenhauseni Porsche Múzeumban megtekinthető példány eredeti állapotú, motorja üzemképes, azonban hiányzik az akkumulátora és az ülései sincsenek meg.
Az egyik ilyen autó 1899-ben megnyerte a berlini autókiállítás keretein belül megrendezett 40 kilométeres versenyt, nem kevesebb, mint 18 perccel megelőzve a második helyezettet. © László Ferenc © László Ferenc © László Ferenc
A javarészt fából készült négyszemélyes Egger-Lohner C.2 Phaeton neve és fejlesztése részben a magyar származású Egger Bélához köthető.
Ferdinand Porsche 18 esztendős volt, amikor 1893-ban megkezdte szakmai gyakorlatát Bécsben, és a benne rejlő tehetséget gyorsan felfedezte a különböző elektrotechnikai fejlesztésekkel foglalkozó Egger Béla. Négy évvel később Porsche már Egger osztrák cégének tesztrészlegét vezette, és így találkozott a hintókat készítő Ludwig Lohnerrel. Egy a korabeli elektromos autókban használt ampermérő 1900-ból © László Ferenc
Lohner megbízta Eggert, hogy készítsen hintóba szerelhető villanymotort, így született meg 1898-ban a mellékelt fotókon látható jármű, Porsche pedig egy évvel később Lohnernél folytatta tovább karrierjét.
A világ első hibridjeként jegyzett Lohner-Porsche "Semper Vivus" 1900-ban látta meg a napvilágot, ezzel a szintén 35 km/h végsebességű úttörő modellel nemrégiben külön cikkben foglalkoztunk. Lohner-Porsche Semper Vivus © László Ferenc
A közelmúltban részletesen bemutattuk a világ egyik legkomolyabb hintó- és szekérgyűjteményét, melynek legrégibb darabja 1619-ből származik, ezenkívül a világ első Porsche emblémás autóját, a legelső középmotoros 356-ost is alaposan körbefotóztuk. A lisszaboni múzeumban rengeteg hasonló hintó tekinthető meg © László Ferenc Az első igazi Porsche még Ausztriában készült © László Ferenc