10° Budapest
2024 november 15., péntek
image

Elkezdődött a nagy sütimészárlás a Chrome-ban: már 30 millió felhasználónál történt meg a böngésző történetének legnagyobb átállása

Mint azzal már több ízben foglalkoztunk, hamarosan a világ legnépszerűbb böngészője, a Google Chrome végleg búcsút int a sütik (cookie-k) egyik fajtájának – a sütik úgy általában szinte egyidősek a világhálóval, és azt a célt szolgálják, hogy az egyes weboldalak követni tudják a felhasználó tevékenységét.

A targetált (célzott) hirdetésekhez és sok más egyébhez a webhelyek úgynevezett harmadik feles sütiket is használnak, melyek gyakorlatilag tényleg mindenhol jelen vannak.

Legalábbis voltak, eddig – a Google ugyanis már 2019-ben elhatározta, hogy valamilyen módszerrel leszámol velük. Az „érték” persze nem vész el, csak átalakul, a célzott hirdetések ezután is maradnak, csak más formában: a Google-féle Privacy Sandbox-projekt a személyazonosságunk védelme érdekében névtelenül gyűjtene rólunk adatokat, kategóriákba besorolva minket. Az egyes honlapok már csak ez utóbbiakat látnák, teljesen függetlenítve tőlünk.

A sütik ki-, és az új módszer bevezetését pedig meg is kezdte a Chrome január 4-én, első körben „csak” a felhasználók egy százalékánál. Bár ez marginálisnak tűnhet, a böngésző esetében még ez is 30 millió felhasználót jelent. A tervek szerint 2024 végéig mindenkinél megtörténik az átállás, de persze, ez még attól is függ, hogy az első egy százaléknál mennyire lesz sikeres a folyamat.

A sütik száműzése nem észrevétlenül fog megtörténni, először is, az átállásról a böngésző első indulásakor egy felugró ablak tájékoztatja a felhasználót a dologról – írja a Gizmodo. Ezen kívül egy kis szemgolyóikon is jelezni fogja az URL-sávban, hogy a böngészés már sütimentes.

Ez ráadásul funkcióval is bír: ha egy oldal valamiért rendellenesen működne, erre kattintva újból engedélyezni lehet a sütiket. Legalábbis az adott oldalon.

Emellett a böngészőbe beépítettek néhány olyan funkciót is, amelyek letiltják az új módszert, ha valamiféle problémát azonosítanak egy webhelyen.

Végül még érdemes megjegyezni, hogy a sütik egy fajtája nem megy sehová: az úgynevezett „first-party” sütik hasznosak, például abban segítenek, hogy egy weboldal megjegyezze, ha már korábban bejelentkeztünk rá, vagy hogy megmaradjanak a termékek egy webáruház kosarában.

A következő időszakban bizonyára gyakran hallunk majd erről az átállási folyamatról, valamint annak hatásairól – annyi azonban biztos, hogy ezáltal eggyel kevesebb dolog fog utánunk kémkedni a weben.