Az M7-es bővítése helyett a vasút fejlesztését javasolja Vitézy Dávid
Reagált Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár arra a tervre, amely szerint a jövőben háromsávossá bővítenék az M7-es autópályát Budapest és Székesfehérvár között. Az elképzelés szerint – amelyet a feol.hu beszámolója szerint a Magyar Közút Zrt. Fejér vármegyei területi igazgatója ismertetett – a Balaton felé vezető oldalt az M0-tól a balatonvilágosi csomópontig, a másikat pedig Balatonvilágostól és Székesfehérvárig bővítenék egy újabb forgalmi sávval.
Vitézy jelezte: nem ért egyet az elképzeléssel, egyrészt amiatt a jól ismert összefüggés miatt, amely szerint minél több sávra bővítenek egy ilyen utat, annál nagyobb lesz az autóforgalom.
Szerinte, ha a döntéshozók fenntarthatóan szeretnének javítani a Balaton elérhetőségén, akkor
az autópálya harmadik sávjának sok tízmilliárdos kiépítése helyett a vasútvonalat kellene villamosítani Balatonfüredtől Tapolcán át Keszthelyig, kétvágányos fővonallá fejleszteni a 30-as vonalat Szabadbattyánon túl is a Balaton felé, sebességemeléssel már Székesfehérvártól, bővítve mindkét parti vonal kapacitását és befejezni a Déli Körvasutat Budapesten”.
Ezt részben arra alapozza, hogy „egyre nő az igény a vonatozásra, mind az áru-, mind a személyforgalomban kritikus kapacitáshiány látszik a fővonalakon és Budapest térségében, és minden létező közlekedéspolitikai, környezetvédelmi, klímavédelmi, tájvédelmi racionalitás is a vasút fejlesztése mellett szól”.
Emellett felhívta a figyelmet arra, hogy „az M7-es, ahogy a legtöbb esetben minden autópálya, akkor torlódik szisztematikusan (azaz nem baleset vagy felújítás miatt), ha egy fontos csomópont kapacitása kicsi (lásd Fehérvárnál a 8-ast) vagy ha a fogadó nagyváros (Budapest) egyszerűen nem tud több autót fogadni és a városi utak visszatorlasztanak. Ezekre a főpályán történő sávbővítés nem ad megoldást.”
Úgy látja, hogy az M7-es szélesítését a Balaton felé elsősorban azok szeretnék, akik balatoni hétvégékre tartanak péntek este és szombat reggel.
Szerinte a vasút a Balaton felé „ma már elég versenyképes időben és kényelemben is”, tény azonban, hogy
további fejlesztések szükségesek lennének, mert már ma is kimerült a vasút kapacitása (és akkor még a diszkont-vármegyebérlet idén nyári hatásait nem is láttuk)”.
A kapacitáshiány oka elsősorban, hogy a tó déli partján a néhány éve befejezett felújítás „kevéssé volt előrelátó, a szakaszosan egy vágányos vonal kapacitása néhány év alatt mára ismét kimerült. Az északi parton pedig a kevés kitérős egyvágányos kialakítás mellett általános a vonal kapacitáshiánya és Balatonfüreden túli szakaszán a villamosítás késedelme is mozdonycserét, késéseket okoz” – magyarázta.
A sztráda ezen részének bővítése korábban is felvetődött már, ám 2018 augusztusában Palkovics László, aki akkor az azóta már nem létező Innovációs és Technológiai Minisztériumot vezette, lehűtötte a kedélyeket. Az M1-nek azt nyilatkozta, hogy „egyelőre a Balaton felé vezető autópálya-szakaszon nem tervezi a kormány harmadik sáv építését, ugyanis a Balaton lefelé menő forgalom időben sokkal jobban eloszlik a tapasztalatok szerint. Általában csütörtök estétől szombat délutánig utaznak arrafelé a legtöbben, a főváros irányába azonban szinte egyidőben, vasárnap délután kelnek útra az emberek. Budapest felé pedig már megvan a harmadik sáv Székesfehérvártól”.
(Nyitóképünk illusztráció.)
