Budapest
2024 november 20., szerda
image

Assassin’s Creed meg a többiek – aggódnak a játékosok a Ubisoft szellemírója miatt

A Ubisoft Entertainment nevéhez olyan játékok, játékfranchaise-ok kapcsolódnak, mint a Far Cry, az Assassin’s Creed vagy a Watch Dogs. A vállalat most a Microsoft és a Google nyomdokaiba lép abban az értelemben, hogy bizonyos munkafolyamatokhoz segítségül hívná a mesterséges intelligenciát (MI). Kicsit konkrétabban arról van szó, hogy a vállalat egy házon belül fejlesztett mesterségesintelligencia-modellel (ami Ghostwriter, azaz szellemíró névre hallgat) írat meg bizonyos párbeszédeket, hanghatásokat a játékfejlesztés során – írja a SlashGear.

A mesterséges intelligenciát a vállalat La Forge nevű kutatási és fejlesztési részlege tervezte. Nem az a céljuk, hogy lecseréljék szövegíróikat, hanem hogy megkönnyítsék a munkájukat. A MI feladata jelenleg az, hogy elkészítse az NPC-k (nem játékos karakterek) közötti háttérbeszélgetések, -kommunikációk vázlatát. A játékok bonyolultabbá válásával az írók azzal a kihívással néznek szembe, hogy az NPC-ket egyénileg érdekessé és valósághűeknek kell tenniük. No de hogyan lehet megkülönböztetni az egyes velük folytatott interakciókat, különösen, ha több százan vannak? És itt jön a képbe a Ghostwriter.

A játékosokat körülvevő tömeg fecsegése a játékokba való belemerülés központi jellemzője: az NPC-k beszélgetnek vagy az ellenséggel harc közben, esetleg egy területre való belépéskor, Mindez valósághű élményt kínál, olyan, mintha a játék világa valóban létezne. Az NPC-k közötti kommunikáció megírása viszont időt és kreatív erőfeszítést igényel a forgatókönyvíróktól, amelyeket más alapvető cselekményelemekre fordíthat. A Ghostwriter felszabadítja ezt az időt, azonban továbbra is enged a forgatókönyvíróknak bizonyos fokú kreatív irányítást.

„Ahelyett, hogy maga írná az első piszkozatokat, a Ghostwriter lehetővé teszi a forgatókönyvíróknak, hogy kiválasszák és csiszolják a generált mintákat" – magyarázza Ben Swanson, a La Forge Montreal kutatás-fejlesztési tudósa. a forgatókönyvírók először létrehoznak egy karaktert és egyfajta interakciót vagy megnyilatkozást, amelyet generálni szeretnének. A Ghostwriter ezután egy kiválasztott számú variációt javasol, amelyeket a forgatókönyvíró szabadon kiválaszthat és szerkeszthet igényei szerint. Ez a folyamat páronkénti összehasonlítást használ az értékelés és javítás módszereként.

Ez azt jelenti, hogy a Ghostwriter minden generált variációhoz két választási lehetőséget kínál, amelyeket a forgatókönyvíró összehasonlít és kiválaszt. Az egyik kiválasztása után az eszköz tanul a preferált választásból, és több ezer kiválasztás után hatékonyabbá és pontosabbá válik.

Bár a projekt még csak mostanában kezdődött, a Ubisoft úgy véli, hogy az új program a cég játékgyártási folyamatának „integrált részévé" válik. Közzé is tettek egy videót minderről a YouTube-on, azonban a kommentek egyáltalán nem lelkesek, és a Ubisoft mostani szövegírási gyakorlata is rengeteg negatív kritikát kapott. Egyikük például ezt írja: „Hűha! Egy eszköz, amely még rosszabbá teszi a Ubisoft-szövegeket, mint amilyenek eddig voltak? Micsoda hihetetlen újítás." Egy másik felhasználó szerint pedig ez egy „csodálatos módja annak, hogy még robotosabbnak és lélektelenebbnek érezd a játékvilágot”.

A Twitteren is hasonló volt a hozzáállás. Néhány felhasználó még az aggodalmát is kifejezte a Ubisoft írói stábja miatt, azt sugalmazva, hogy a vállalat meg szeretne szabadulni azoktól az emberektől, akiknek fizetniük kell, ezért fejlesztik azt az eszközt, ami helyettesítheti majd őket. Mások a cég közelmúltbeli stúdióbezárásait és elbocsátásait tartják bizonyítékként arra nézve, hogy végső soron a Ghostwriter is egy olyan eszköz lehet, amelyik árt az iparágban dolgozóknak.

És ezek bizony nem légből kapott aggodalmak. A mesterséges intelligencia térhódítása egyre több aggasztó kérdést vet fel más szektorokban is, és ezek között eltörpül az az aggodalom, hogy milyen lesz az NPC-k párbeszéde a következő Ubisoft-játékban.