Állítólag összehívták a top 100 vezetőt az Apple-nél, hogy megmutassák nekik a nagy újdonságot
Nem ez volt az első alkalom, hogy az Apple bemutatót tartott kulcsfontosságú vezetőinek (a Top 100 néven ismert csoportnak), azonban – írja a Bloomberg Apple-szakértője, Mark Gurman aktuális hírlevelében – az összejövetelre ezúttal már a Steve Jobs Theatre-ben került sor, ahol amúgy a vállalat éves termékbemutatóit is rendezik.
Gurman szerint ez a bemutató kulcsfontosságú mérföldkőnek tekinthető a headset júniusra tervezett nyilvános debütálása előtt. Magát a szemüveget amúgy már többször is láthatta a Top 100: az Apple Technológiai Fejlesztési Csoportja, azaz a vegyes valóságra vonatkozó kezdeményezés mögött álló csapat 2018 óta minden évben már megmutatta a vállalat döntéshozóinak, hogy éppen hol tart a projekt. Az ilyen bemutatókat egyébként „Fight Club demóként" is emlegetik, utalva az 1999-es legendás kultfilm egyik jelenetére, amelyben Brad Pitt ismerteti a Harcosok klubjának első szabályát: ne beszélj a Harcosok klubjáról.
Azonban ezúttal másmilyen volt a bemutató. A korábbi demonstrációk nem voltak ennyire fontosak, és a mostani helyszínválasztás, az Apple legnagyobb kirakata, is ezt támasztja alá. Közeleg június, amikor minden valószínűség szerint a nagyközönség is megismerheti Az Apple headsetjét. Gurman szavaival élve, az aktuális bemutató csiszolt, csillogó és izgalmas volt.
A szakember azonban a kétségeit sem rejti véka alá, már csak azért sem, mert több Apple-alkalmazott is hasonlóan gondolkozik a projektről. A vegyes valóság (Mixed Reality, MR) – a kibővített és a virtuális valóságot ötvöző kategória – még mindig kialakulóban lévő terület, és sokkal kockázatosabb, mint az Apple korábbi próbálkozásai az újdonságok létrehozására. A Mac, az iPod, az iPhone, az Apple Watch és az iPad esetében a cég lényegében egy olyan termék jobb verzióját hozta létre, amelyet az emberek már jól ismertek. A headsetnél viszont az Apple-nek el kell magyaráznia a fogyasztóknak, hogy egyáltalán miért is akarjanak ilyen terméket birtokolni.
Az eszköz ára 3000 dollár (nagyjából egymillió forint) körül kezdődik, hiányzik belőle egy egyértelmű gyilkos alkalmazás, külső akkumulátorra van szükség, amelyet néhány óránként cserélni kell, és olyan kialakítást használ, amelyet egyes tesztelők kényelmetlennek ítéltek. Ezek mellett valószínűleg korlátozott médiatartalommal fog elindulni.
Ezt a vezetők is tudják, mint ahogy azt is, hogy az MR headset nem lesz rögtön slágertermék. Viszont hasonló pályát követhet, mint az Apple Watch. Ez az okosóra meglehetősen lassan indult el, közepes alkalmazásokkal, zagyva felülettel, lomha processzorral és meghatározatlan céllal. Idővel azonban az Apple tovább fejlesztette a harmadik féltől származó alkalmazások futtatásának képességeit, egyszerűsítette az operációs rendszert, és gyorsabb processzort adott az órához. A termék is megtalálta a maga szerepét: fitneszkövető, egészségügyi társ és egyszerű módja az értesítések kezelésének. Ez pedig bejött a fogyasztóknak. Nyolc év alatt az Apple Watch az Apple üzletének kis részéből stratégiai központi elemmé vált, nem mellesleg a világ legnépszerűbb okosórájává.
A headsetnek is hasonló pályafutás adhat reményt. Az eladott darabszámokat tekintve az első változat a cég meglévő termékei mellett el fog törpülni. Ettől függetlenül nem kizárt, hogy néhány hónapon belül piacvezetővé teszi az Apple-t a vegyes valóságban, de ez csak annak a jele, hogy mennyire gyenge a jelenlegi piac.
Amikor viszont a következő headset modellek megérkeznek, az Apple vezetői a fogyasztói érdeklődés növekedésére számítanak, véli Gurman. A cég feleannyiba kerülő változattal, valamint az első, sokkal jobb teljesítményű modell utódjával készülhet. Ezeknek az első headsettől számított két éven belül kell megjelenniük.
A cég úgy véli, hogy az első évben körülbelül egymillió darabot tud eladni a valószínűleg Reality Pro vagy Reality One néven futó szemüvegből. 3000 dolláros árral számolva ez körülbelül 3 milliárd dollár bevételt jelentene, ami eleinte nem igazán lesz profitábilis az Apple számára.
Hogy el tud érni később az okosórához hasonló a sikert az Apple a headsettel, amely projekt közel nyolc évébe és sok milliárd dollárjába került? Erre csak a jövő adhatja meg a választ.