A világ első igazi hibrid autója, megnéztük a 123 éve született különleges Porschét
75 évvel ezelőtt látott napvilágot az első Porsche típusjelzésű személyautó, mely nem más, mint az általunk nemrégiben alaposan körbefotózott Porsche 356.
Ez a Ferry Porsche által Ausztriában tervezett szuperkönnyű és megannyi VW alkatrészt felvonultató roadster azonban messze nem az első olyan kocsi volt, melyhez köze volt a Porsche családnak.
Az alábbi fotókon látható járművet Ferry apja, az 1875-ben született Ferdinand Porsche készítette Ludwig Lohnerrel közösen.
A Lohner-Porsche "Semper Vivus" (mindig élő) nevet viselő, korát alaposan megelőző autó 123 évvel ezelőtt látta meg a napvilágot, és az 1900-ban megrendezett Párizsi Világkiállítás, majd pedig az 1901-es Párizsi Autószalon sztárja volt.
A világ első működőképes normál hibrid járműveként jegyzett Semper Vivusban középen két belsőégésű francia DeDion-Bouton benzinmotor található, melyek egy-egy generátoron keresztül elektromos energiával látják el az első kerekeket hajtó agymotorokat, illetve a relatíve kompakt 44 cellás akkumulátort.
A 20 amperes és 90 voltos, egymástól független működésű áramfejlesztők egyben indítómotorként is funkcionálnak, ami egykoron komoly fegyvertényt jelentett.
A 750 köbcentiméteres lökettérfogatú egyhengeres vízhűtéses benzines egységek 3,5-3,5 lóerős teljesítményt adnak le, a két villanymotor 2,5-2,5 lóerőre képes. A végsebesség 35 km/h.
Az 1,7 tonna tömegű, soros hibrid hajtásláncú Semper Vivus hatótávja mintegy 200 kilométer, ami jelentősen nagyobb az egykori villanyautók hatótávolságánál.
A 3,39 méter hosszú, 1,88 méter széles, 1,85 méter magas és 2,31 méteres tengelytávolságú autó hasmagassága 25 centiméter.
A Semper Vivus prototípust később továbbfejlesztették, négy agymotoros utódja a világ első összkerék-hajtású autója lett és még versenyeken is elindultak vele.
A kis sorozatban gyártott "Mixte" verzióban már egy 25 lóerős teljesítményű 5,5 literes 4 hengeres benzinmotor állította elő az agymotorok számára szükséges elektromos energiát. A korai hibridekből igen kevés, 1905-ig mintegy 65 példány készült, magas áruk komoly gátat szabott a sikerüknek.
A mellékelt fotókon látható kocsi az eredeti példány tökéletes és teljesen működőképes mása, mely a 2000-es évek végén három év alatt készült el.