Vissza a jövőbe: körbefotóztuk az eredeti, a filmes, a 24 karátos, a Lego és a jövőbeli DMC DeLoreant
Történetünk 1975. október 24-én kezdődik, amikor is egy bizonyos John Zachary DeLorean megalapította a DeLorean Motor Company-t, vagyis a DMC-t.
Az akkor 50 esztendős cégalapítónak az volt a szándéka, hogy egy elérhető árú sportkocsival örvendezteti meg az autórajongókat, és ennek a DMC-12 kódjelű modellnek 1976 októberében el is készült az első prototípusa.
A legendás Giorgetto Giugiaro (Italdesign) által megalkotott ékszerű formaterv, a fényezetlen rozsdamentes acél karosszéria és a felfelé nyíló sirályszárnyas ajtók által fémjelzett DMC DeLorean végleges változatának első példányai 1981. január 21-én látták meg a napvilágot Észak-Írországban. És ekkor még kevesen sejtették, hogy a gyártásnak igen hamar, már 1982 decemberében vége fog szakadni, a cég pedig csődbe megy és elbocsátja 2500 alkalmazottját.
A mintegy 9 ezer legyártott példányból mára körülbelül 6 ezer maradt fenn, és ezek egyikével San Francisco közelében ismerkedtünk meg közelebbről.
A 4,26 méteres hossza és 1233 kilogrammos tömege révén az aktuális 8-as Golfnál kisebb és könnyebb DeLorean mindössze 1,14 méter magas, így a be- és kiszállás nem túl kényelmes. Még akkor is, ha a meglepően széles sportkocsi ajtajai 1,96 méter magasra nyílnak.
A szűkös utastérben hamisítatlan 80-as évek hangulat fogad, a méretes váltókar előtt ott figyel a Dolby technikával megspékelt kazettás magnó és a légkondi kezelőszerve.
Utóbbiak az elektromos ablakokokhoz és az állítható kormányhoz hasonlóan alapáras tételek voltak, az egyetlen feláras extra a 650 dolláros háromfokozatú automata váltó volt, valamint szürke, illetve fekete utastér közül lehet választani. Alapáron ötfokozatú kézi váltó járt.
A gyors bukás többek közt a négy komolyabb visszahívás által kikövezett gyatra minőségnek, valamint a szerény menetteljesítményeknek volt a következménye. A Peugeot-Renault-Volvo eredetű 2,85 literes V6-os farmotor 132 lóereje és 207 Nm-es nyomatéka nem szaggatja fel az aszfaltot, a hátsókerék-hajtású DeLorean 8,9-10,6 másodperc alatt tudja le a 0-100-as sprintet, a végsebessége pedig 177 km/h.
A turbós, illetve biturbós tervek nagyratörőek voltak, de néhány prototípuson kívül semmi sem lett belőlük, mint ahogy a 4 üléses DMC-24, a DMC-44 terepjáró és a DMC-80 busz sem valósult meg.
Az eredetileg 25 ezer dolláros áron debütált és elsődlegesen az amerikai piacra szánt DMC-12 a gyártás vége felé jelentősen megdrágult, az utolsó példányok már 34 ezer dollárba kerültek, ami mai értéken számítva bőven 40 millió forint feletti összegnek felel meg.
Az arany American Express bankkártyával rendelkezők számára 100 darab 24 karátos arannyal bevont DeLoreant kívántak értékesíteni, ám végül csak 3+2 példány készült ebből a mai értéken 125 millió forintos áron kínált limitált modellből.
Ezek egyikével Los Angelesben, a Petersen Automotive Museumban találkoztunk.
Az aranyozott régi mellett a 2022-es vadonatúj DeLorean pózolt, így ezt az Alpha5 nevet kapott újdonságot is körbefotóztuk. A szintén az Italdesign által tervezett 21. századi típus a felmenőjéhez hasonlóan szárnyas ajtókat és rácsos hátsó szélvédőt kapott, de ezen túlmenően kevés párhuzamot lehet felfedezni a két autó között.
Az 5 méter hosszú négyszemélyes Alpha5 a mai trendeknek megfelelően egy szupererős villanyautó, mely 3 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100-ra. A 100+ kWh kapacitású akkumulátor 480 kilométert meghaladó hatótávot biztosít, a végsebesség 250 km/h.
A texasi gyártó stílusosan 88 példányt tervez gyártani az egyelőre ismeretlen árú kocsiból, melynek első példányait várhatóan 2024-ben vehetik majd át a megrendelők.
A Petersen múzeumban a DeLorean két további új modellje is megtekinthető. Az Alpha5 Plasmatail nevezetű Shooting Brake koncepció végleges változata leghamarabb 2024-ben érkezhet meg, az Omega nevet kapott off-road járgányt pedig csak 2040-re ígérik.
Az eredeti DMC DeLorean vélhetően gyorsan a feledés homályába merült volna, ha a hollywoodi filmesek nem kínálják meg egy zsíros főszereppel. A Doki és Marty időutazós kalandjait feldolgozó Vissza a jövőbe trilógia első része 1985-ben került mozikba, majd pedig 1989-ben és 1990-ben jött a folytatás.
A Robert Zemeckis által rendezett filmekben hat DeLoreant használtak, melyekből három maradt fenn, és csak a Petersen múzeumban megtekinthető teljeskörűen restaurált példány szerepelt mind a három részben.
Érdekesség, hogy a filmesek nem voltak elégedettek az eredeti V6-os motor hangjával, így azt inkább lecserélték egy Porsche 928-as V8-as orgánumára. Illetve azt is kevesen tudják, hogy a korai forgatókönyv-vázlatokban az időutazáshoz használatos eszköz még nem egy autó, hanem egy hűtőszekrény volt.
A Lego 2014-ben és 2016-ban piacra dobott már egy-egy Back to the Future tematikájú szettet, de az első komolyabb ilyen jellegű alkotásra egészen 2022-ig kellett várnunk. Ez pedig nem más, mint a 10300-as sorozatszámú, 18+ besorolású Lego, melynek 1872 darab alkatrészét egy 300 oldalas leírás alapján lehet összeszerelni.
A 35x19x12 centiméteres modellautó igen élethűre sikeredett, felnyithatók az ajtajai és a gépházteteje, gombnyomásra világít a fluxuskondenzátora (az elem is a csomag része) és Dr. Emett Brown, valamint Marty McFly apró figurája is jár mellé, a légdeszkáról, illetve a cserélhető rendszámtábláról nem is beszélve.
A Creator Expert sorozatú, 15 matricát felvonultató szettből nemcsak az eredeti villámhárítós időgép, hanem a második és harmadik részekben látott módosított változatok is könnyű szerrel megépíthetők. 77 ezer forint nem kevés egy ilyen Legóért, de még mindig sokkal jutányosabb összeg, mint az a 43 millió forint, amit nemrégiben valaki egy alig 1000 kilométer futott eredeti DeLoreanért fizetett ki.
A Legónak köszönhetően 1,21 GW energiára, valamint 88 mérföld/órás sebességre sincs szükség ahhoz, hogy villámgyorsan visszarepüljünk gyermekkorunkba, és ahogy Doki mondta: "A jövődet te alakítod, ezért tegyél érte, hogy jó legyen!"