Újfajta betont találtak ki a tudósok, használt autógumi kell hozzá
Az emberiség számára komoly kihívást jelent, hogy mit kezdjen azzal a rengeteg elhasználódott gumiabronccsal, amik az autók kerekeiről kerülnek le. A szakemberek szerint 2030-ra az ilyen abroncsok száma évi 1,2 milliárdra nőhet, ezért valamit sürgősen ki kell találni a felhasználásukra. Erre kínálhat egy megoldást az ausztrál Melbourne-i Egyetem egy friss kutatási anyaga.
A Resources, Conservation & Recycling folyóiratban megjelent publikáció szerint jó irány lehet, ha a használt abroncs darabjait a beton alkotóelemeként használjuk fel. Korábban már volt kísérlet arra, hogy a kavics és zúzott kő helyett gumi kerüljön a betonba, ám a végtermék nem bizonyult elég erősnek. A probléma a sűrűséggel volt: a gumidarabok nem keveredtek el eléggé jól a betonban, ráadásul az abroncs víztaszító is. Emiatt nem tapad meg rendesen a masszában, sőt, apró légbuborékokat hoz létre maga körül, így az anyag nem lesz elég erős. Mohammad Momeen Ul Islam, az egyetem doktorandusz hallgatója azonban úgy véli, lehetséges olyan könnyűbetont létrehozni, amelynél a durva adalékanyag 100 százalékát az abroncs adja.
A megoldást az új öntőformák jelentik, amelyek belepréselik a betonba a gumidarabokat.
Az új technika két nagy előnye, hogy sokkal olcsóbb a hagyományos megoldásnál – a beton akár 80 százaléka lehet abroncs –, ráadásul az újrahasznosítás miatt környezetbarát is a módszer. Ez utóbbi nemcsak azt jelenti, hogy kevesebb lesz a kidobott gumiabroncs, hanem azt is, hogy kevésbé terheli a környezetet az alapanyagok kibányászása.
Az IFLSceience beszámolója szerint a csapat most azon dolgozik, hogy a betont még erősebbé tegye – bár így is kétszer erősebb az eddigi gumis betonhoz képest –, így az eljárás egyelőre nem áll készen az ipari bevezetésre.