18° Budapest
2025 június 18., szerda
image

Újabb 20 milliárd forintot adott a kormány a Budapest – Belgrád vasútvonal újjáépítésére

A Budapestet Belgráddal összekötő vasútvonal átadási határidejének betartása érdekében a kormány egyetért "a végrehajtás során felmerülő többletfeladatok elvégzésével és annak központi költségvetés terhére történő finanszírozásával” – derül ki a csütörtök este megjelent határozatból. Ennek értelmében a kormány – a következő négy évre elosztva – több feladatra összesen 20,3 milliárd forintot utalt ki pótlólag az Építési és Közlekedési Minisztériumnak. Ebből csaknem 3 milliárdot már idén ki kell fizetni, de azt nem jelölték meg, hogy ezt melyik költségvetési rovatból veszik el.

A megnevezett feladatok között van egyebek közt az állomási mellékvágányok átépítéséhez használt, felújított, minősített sínek biztosítása, a vasútvonalon a talajvíz- és talajszennyezés megszüntetése, illegális hulladéktelepek felszámolása, a Ferencváros (Soroksári úti állomás) – Soroksár állomás szakaszával kapcsolatban a kisajátítási eljárás kezdeményezése és kapcsolódó feladatok, a MÁV üzemi forgalmi, pályafenntartási, felsővezetéki, távközlési és biztosítóberendezési szakaszépületei és telephelyei felújításának, új épületek létesítésének tervezése és megvalósítása, valamint Kelebia állomás határrendészeti feladataihoz az infrastruktúra kialakítása. Az nem derül ki a határozatból, hogy ezek miért „a végrehajtás során felmerült többletfeladatok”, vagyis hogy ezeket eredetileg miért nem tervezték be.

Ugyanakkor töröltek is a projektből: nem hosszabbítják meg Soroksár állomáson a peronaluljárót és nem építenek közúti felüljárót Dunaharasztiban a Határi útnál. További néhány tervezett építkezésnél úgy módosították a korábbi döntést, hogy ezeknek a megvalósítása helyett egyelőre csak a tervezése szerepel.

A hatalmas, sok szakértő szerint soha meg nem térülő kínai hitelből és közreműködéssel készülő beruházásról 2020-ban írták alá a hitelszerződést, néhány hónappal később pedig meg is kezdődtek a munkálatok.