Új vasútállomás helyett csak sárdagonya van hat településen, miután Lázár lefékezte a MÁV programját
Hónapok óta nincs vasútállomás hat településen, miután a kormányzati beruházási stoppal Lázár János leállította a MÁV két éve meghirdetett, kétmilliárd forintos vasútállomás-felújítási programját, írja a 24.hu.
Az érintett településeken – Tiszaalpáron, Szerepen, Nyírbogáton, Sárrétudvarin, Basahalmon és Püspökhatvanban – a régi állomásépületet már ledózerolták, de az új felépítésének még nem kezdtek neki. Ezeken a településeken az utasok most is a szabad ég alatt várakozhatnak, csapadékos időben – mint amikor a 24.hu Tiszaalpáron járt - nagy sárban.
A tiszaalpári polgármester, Vancsura István azt mondta a lapnak, hogy „telefonált valaki az önkormányzatra, hogy most kezdik bontani az állomást," 2022. szeptemberében jöttek is, ezután csak pár pad és egy menetrendtábla maradt az egészből. Vancsura szerint a nagy lendületben mindent eltakarítottak, még a vécét is, ezért több mint egy éve csak a bokorba mehetnek az várakozó utasok, ha úgy hozza a szükség.
A Hajdú-Bihar megyei Szerepen tavaly május óta nincs épület, itt Győri Balázs alpolgármester szerint a korábbi épületet közel 15 évig az önkormányzat bérelte, ám utána a MÁV teljesen elhanyagolta a végére romossá vált házat. A vasúttársaság 2015-ben mondta fel a szerződést.
A MÁV kétmilliárd forintos vissza nem térítendő kormányzati támogatást kapott a Miniszterelnökségtől a Magyar Falu Program keretében a vasútállomások fejlesztésére. Az ígéret az volt, hogy a települések mindenütt ugyanolyan, előregyártott elemekből álló, 20 négyzetméteres épületet kapnak, klimatizált váróhelyiséggel, wifivel, digitális töltővel, utastájékoztató monitorral, kint új parkolóhelyekkel, valamint 10–30 férőhelyes fedett, kamerázott kerékpártárolóval.
A MÁV a 24.hu megkeresésére azt írta, szó sincs arról, hogy leállították volna a programot, tíz településen már befejeződtek a fejlesztések, három helyszínen zajlik az épület-felújítás, 13 kistelepülésre pedig utasvárók épülnek majd. A kérdésre, hogy a Miniszterelnökséggel létrejött támogatási szerződés megkötése óta eltelt két és fél év alatt miért nem írták ki a kivitelezési szerződést, azt írták, hogy egy-egy közbeszerzési eljárás előkészítése hónapokat vesz igénybe, várhatóan 2024-ben a sikeres közbeszerzési eljárást követően ezen érintett helyszíneken is megkezdődhet a beruházás.