Trollkáoszba fulladt Elon Musk Twitter-kavarása, de ő bukhatja a legnagyobbat
Nem mondhatni, hogy a kaotikus kezdés után az elmúlt héten végre sikerült volna Elon Musknak rendeznie a Twitter sorait. Az újdonsült socialmedia-tulaj, miután felfüggesztette a közösségi oldal igazgatótanácsát, majd kirúgta a fél céget, aztán ráébredve, hogy úgy viszont nem lesznek elegen, egyből el is kezdte visszakönyörögni a lapátra tett fejlesztők egy részét, a hamar hírhedtté vált „kék pipával" kavart egy nagyot, aminek ugyancsak nem lett jó vége.
A szóban forgó ikon egy hitelesítő plecsni, amit a Twitter Musk előtti korszakában azok a felhasználók kapták meg automatikusan, akik vagy amik a követők kiemelt figyelmére tartanak számot, és bejegyzéseiknek az átlag user megnyilvánulásainál nagyobb a súlya. Ezek például a politikusok, celebek, illetve a nagyvállalatok és a nevesebb újságírók is, akik a közérdeklődésre számot tartó felhasználók tevékenységeiről is tudósítanak. A kék pipa röviden arra szolgált, hogy biztosak lehessünk benne: az adott felhasználó valóban az, akinek állítja magát, nem pedig egy átverős kamuprofil.
Ez az a plecsni, amit Elon Musk múlt szerdán havi 8 dollárért simán áruba bocsátott csak az USA-ban, Kanadában, Ausztráliában és Új-Zélandon. Maga a pipa a közösségi oldal VIP-verziójaként leírható Twitter Blue velejárója. Az előfizetéses Twitter-verzióval a vállalat még tavaly, vagyis jóval Musk érkezése előtt kezdett el kísérletezni, az akkor még havi ötdolláros tagsági díjért a bejegyzések utólagos szerkesztésének vagy eltávolításának a lehetőségét kínálták. A szolgáltatás tehát átalakult, a havidíja pedig megnőtt, hogy Musk ezzel is megpróbálhassa kihúzni a pénzügyi gödörből friss, de masszívan veszteséges szerzeményét.
A Twitter ugyanis tavaly 221 millió dolláros veszteséget termelt, egy évvel korábban pedig 1,13 milliárd dolláros bukásról jelentettek. A cég mérnökeivel tartott csütörtöki meetingen Musk azt mondta, a Twitter több milliárd dolláros negatív cash-flownak nézhet idén elébe, és a csődjelentés sem kizárt – van tehát honnan felállni. Első lendületből be is jött Musk plecsnis számítása, legalábbis a bevételeket nézve: a New York Times értesülései szerint az újítás bevezetésének napján több mint 140 ezer tárhely iratkozott fel a Twitter Blue-ra, ami azt jelenti, hogy a vállalat a 8 dolláros beugrókkal számolva 24 órán belül legalább 1 millió 120 ezer dollárt keresett.
Itt értek véget Musk számára a kékpipa-ügyi jó hírek.
Trollbuli, 8 dollárért
A Twitter Blue-előfizetők finoman szólva is visszaéltek a megvásárolt kék plecsnivel. A pénzen vett hitelesítő pipával vicces kedvű trollok tömegei változtatták meg tárhelyüket, és adták ki magukat létező személyeknek, nagyvállalatoknak, és kezdtek el teljes őrültségeket posztolni. A tréfák célpontjává vált például George W. Bush. A volt amerikai elnököt megszemélyesítő kamucsatorna azt írta ki Bush nevében, hogy „hiányzik az iraki gyilkolás", mire a volt brit miniszterelnökből, Tony Blairből viccet csináló csatorna azt válaszolta, hogy őszintén szólva neki is. Ted Cruz republikánus szenátor nevében pedig valaki arról tweetelt, hogy azért ellenzi a szabad abortuszt, mert eltaszított csecsemőkből lakmározik, és imád kilenc hónappal a középiskolák végzős báljai után az utcákat járva a kukákban vacsora után kutatni, mivel a friss hús a legédesebb.
A nyolcdolláros mókamesterek a nagyvállalatokat sem hagyták békén. A „McDonalds" azzal viccelődött, hogy mostantól Beyond Meat-húspogácsákat szolgálnak majd fel az éttermeikben, és ezzel nem a növényi alapú márkára utaltak, hanem magyaríthatatlan szóviccel arra, hogy a náluk kapható húsok már bőven túl járnak a lejárati idejükön.
A Coca-Cola tréfája arról szólt, hogy ha legalább ezer megosztást kap a bejegyzés, akkor visszateszik a kokaint a kólába.
A BP megrendítő kamuvallomása arról értesítette a követőket, hogy megölték ugyan a bolygót, de ez nem jelenti azt, hogy az ne hiányozhatna nekik.
A „Nestlé" lerántotta a leplet saját pénzgyártó gyakorlatáról, amikor a fogyasztókat kiröhögve kiírta, hogy ellopja a vizünket, aztán a lopott árut még el is adja nekünk.
A „Tesla" pedig kijelentette, hogy a járműveik fittyet hánynak az iskolák környékének sebességkorlátaira. És, khm, fütyülnek a gyerekekre.
A prankfesztivál láttán Musk először csak röhögött egyet saját tweetjében, aztán felfüggesztette a pénzes kék pipát. Helyette beindított egy szürke pipát, mint igazi, nem pénzért árult hitelesítőt, aztán hamar azt is elkaszálta, mert rájött, hogy azzal sincsen előrébb, de ráadásul még „csúnya" is.
Muskot kritikusai már a pénzért vásárolható plecsni bevezetése előtt figyelmeztették, hogy ez a gyakorlat abszolút lehetőséget ad a visszaélésekre, ami az álhírgyártás, poszt-igazság, alternatív tények, ésatöbbi korában egy újabb nagy lépés a rossz irányba. A kékpipás húzás élesítése után a Washington Post újságírója maga is bevásárolt, és politikusnak adta ki magát a platformon, hogy bemutassa, mennyire egyszerű a valóság elhajlítása. Ezt kommentálta azzal Edward J. Markey massachusettsi demokrata szenátor, hogy
Áruba bocsátani az igazságot veszélyes és elfogadhatatlan dolog.
Jelen állás szerint a pénzért járó plecsni nem él, Musk pedig azt mondta, hogy lehetőség lesz másnak kiadni magunkat a Twitter Blue-n, de csak akkor, ha feltüntetjük, hogy paródiaoldalról van szó.
Egy kis hülyeség = dollármilliárdos bukás?
A vállalati viccbejegyzések közül kiemelkedett kettő: úgy tűnt, hogy az Eli Lilly és a Lockheed Martin esetében a trollok mondatainak anyagi következménye is lett, mégpedig nagyon súlyos.
Az Eli Lilly gyógyszeripari nagyvállalat nevében azt írták ki, hogy
Nagy izgalommal jelentjük be, hogy mostantól ingyenes az inzulin.
A Lockheed Martin hadiipari mamutnál pedig arról szólt a komoly hangnemben megfogalmazott vicc, hogy minden fegyverszállítmányukat leállítják Szaúd-Arábiába, Izraelbe és az USA-ba is, amíg ki nem vizsgálják az emberi jogok megsértéseit ezekben az országokban.
A bejegyzések után nem sokkal elkezdtek szakadni a két nagyvállalat részvényei az amerikai tőzsdén. Az Eli Lilly papírok jegyzése 362 dollárról 346-ra zuhant, ami 15 milliárd dolláros mínuszt jelentett a cégnek.
A Lockheed Martinnál 491 dollárról több döccenővel 464 dollárig szakadt az árfolyam, ami hasonló volumenű veszteséghez vezetett a vállalat piaci értékében, mint az gyógyszercégnél.
Két és fél órával a kamuposzt után az Eli Lilly saját, nem-kamu bejegyzésben határolódott el a vicctől. Bernie Sanders demokrata politikus ugyanakkor rávilágított a vicc alapjául szolgáló szomorú valóságra:
Tisztázzunk valamit. Az Eli Lillynek bocsánatot kellene kérnie amiatt, hogy 1996-tól fogva 1200 százalékkal megnövelte az inzulin árát, adagonként 275 dollárra, miközben az előállítási költsége kevesebb mint 10 dollár. Az inzulin feltalálói 1923-ban 1 dollárért adták el a szabadalmukat, azért, hogy életeket mentsenek, nem pedig azért, hogy obszcén mértékben gazdaggá tegyék az Eli Lilly vezérigazgatóját.
Ez alapján elégedetten dőlhet hátra a szociálisan érzékeny felhasználó: lám, a népi internet néhány karakter leütésével és egy kis zsiványsággal megbüntette a kapzsi, élősködő nagyvállalatot, mégiscsak van igazság a Földön. Akinek ez jutott az eszébe, ki kell ábrándítsuk: a tőzsde nem a népmesei logika szerint működik.
Cristiano kokakólázása, újratöltve
Valójában a viccbejegyzések és a két vállalat bukása nem egymásból következett, a két jelenség jobbára véletlen egybeesés volt, nagyjából úgy, mint amikor Cristiano Ronaldo „romba döntötte" a Coca-Colát a tavaly nyári foci Eb-n. A portugál klasszis emlékezetes módon az egyik sajtótájékoztató előtt odébb tette az elé készített kólásüveget, és jelezte, hogy ő vizet iszik, mert az sokkal jobb – a Coca-Cola piaci értéke pedig 4 milliárd dollárral csökkent. Egyből jöttek a címlapsztorik, hogy a sportoló-influencer és egészségeséletmód-nagykövet térdre kényszerítette a cukroslöttyös multit, csak hát valójában a két jelenségnek semmi köze nem volt egymáshoz, mivel a kólarészvények már a somolyogva kimondott „água" szó előtt mélyrepülésbe kezdtek. Az Eli Lilly és a Lockheed Martin szakadását sem az igazságtevő prenkelők intézték el.
Érdekes módon ugyanis pénteken az egész évben kétszámjegyű növekedést mutató egészségügyi nagyvállalatok közül több is bezuhant, pedig őket nem tréfálták meg a trollok – többen ráadásul az Eli Lilly-ét jócskán meghaladó veszteségeket szenvedtek el. A Cigna egészségbiztosító papírjai 9,9 százalékot zuhantak, a pályatárs Elevance Health részvényei 7,1-et, és több vállalat 6 százalék körüli zsugorodást volt kénytelen regisztrálni. A kipécézett Eli Lilly részvényérték-csökkenése „csak" 4,7 százalékos volt.
Az elemzők is jobbára csak találgattak a közvetlen okokról. Az iparágban helycserés támadás történt: azok a cégek, melyek csütörtökön túlteljesítették a tőzsdei várakozásokat, pénteken bezuhantak, míg a csütörtökön csalódást keltő egészségügyi vállalatok pénteken megtáltosodtak. Ebbe semmilyen beleszólása nem volt a kékpipás prenksztereknek.
Hasonlóan, a Lockheed Martin sem a vicceknek esett áldozatul, pénteken ugyanis vele együtt a másik nagy védelmi vállalat, a Northrop Grumman is bukott. Ezt azzal magyarázták az elemzők, hogy a befektetők óvatoskodni kezdtek a félidős választások akkor még bizonytalan kimenetele, és annak a védelmi kiadásokra gyakorolt majdani hatása miatt. Szóval tényleg nem volt itt semmi népi igazságtétel, a tréfamesterek maximum verbálisan pörköltek oda a gonosz nagyvállalatoknak, anyagilag nem fenyítették be őket.
Közben egyébként az a cég, melyről Musk eredetileg elhíresült, épp vesszőfutásban van. A Tesla papírjai a múlt hét hétfői, 205 dolláros értékről indulva a csütörtöki mélyponton már csak 177 dollárt értek, és a pénteki piaczárásra is csak 196 dollárra erősödtek vissza. A Tesla-részvények tavaly június óta nem járt 200 dollár alatt. Ennek a gyengülésnek azonban elemzők szerint már nagyon is van köze a twitterkáoszhoz és Musk megosztó politikai megnyilvánulásaihoz.
Musk, miután néhány héttel ezelőtt 44 milliárd dollárért megvette a Twittert, közel 4 milliárd dollár értékben vált meg villanyautó-részvényektől, ezzel pedig több mint 11 százalékot zuhant a Tesla piaci értéke. És nem ez volt az első nagy Tesla-eladási futama. Előbb tavaly november-decemberben, majd idén áprilisban, a Twitter-felvásárlás bejelentésekor is túladott Tesla-papírokon, így egy év leforgása alatt összesen több mint 30 milliárd dollár értékben vált meg e-autós részvényektől.
A Tesla befektetői nincsenek nagy véleménnyel a világ leggazdagabb emberének Twitter-vásárlásáról és teslás manővereiről. Egy elemző úgy kommentálta a húzásokat, hogy Musk „kaviárt adott el, hogy megvehessen egy kétdolláros pizzaszeletet."