Töredékére zuhant vissza a tengeri áruszállítás ára, visszatért a járvány előtti szintre
Több, mint 90 százalékkal olcsóbb a tengeri áruszállítás most, mint 2021 szeptemberében volt, azaz visszatértek oda az árak, ahol 2020 februárjában jártak, mielőtt Kína, majd gyakorlatilag a teljes világ leállította a tengeri logisztikája nagy részét – írja az Economist.
Egy 40 lábas, azaz a szabvány szerint 12 x 2,34 x 2,34 méteres konténert például Kínából az Egyesült Államok nyugati partjára másfél éve 20 600 dollárért lehetett elszállítatni, mostanra ez az ár 1400 dollárra csökkent. Ez pedig előbb-utóbb megjelenhet azokban az árakban is, amelyekkel a vásárlók találkoznak a boltokban: a New York-i Fed úgy számol, hogy az amerikai infláció 40 százalékáért az áruszállítás drágulása volt a felelős 2019 és 2021 között.
Az ársokkot az indította el három éve, hogy 2020 elején szinte egyik pillanatról a másikra állt le a világ sok pontján nemcsak a logisztika, hanem a gyárak is, így általában sem ember, sem áru nem volt elegendő a megfelelő áruszállításhoz. Eközben a házi karanténban sokan akartak vásárolni, tehát megjelent a keresleti nyomás is. Amikor pedig 2021 elején már lehetett látni, hogy viszonylag hamar kijön a világ a válságból, egyszerre próbálták meg újraindítani az áruszállítást mindenhol, ami jókora sokkhatást okozott, főleg úgy, hogy a raktárak vendégmunkásai közül sokan hazatértek a lezárások alatt.
Most az jelenti a legnagyobb kockázatot, hogy hogyan terjed Kínában a koronavírus, és mennyi lezárás lesz emiatt ott. A világ más részein, ahol elég embert oltottak be hatékony vakcinával, már nem rengeti meg a gazdaságot a járvány, a kínai zero-Covid politika viszont betehet az áruszállításnak.