Budapest
2024 november 16., szombat
image

Többé ez sem álom: jöhetnek a lebegő reklámtáblák, amik a városok fölött mutogatják a világmárkák üzeneteit

A reklámok és hirdetések ma már szinte mindenhol jelen vannak. Találkozhatunk velük a közösségi média felületein, óriási plakátokon, és persze a többi, hagyományosabb megoldást se feledjük. Ez azonban még mindig csak a jéghegy csúcsa, és egy számítás szerint lenne hova fejlődni: a városok fölötti égbolt is működhetne például egyfajta vászonként.

Minderről a Skoltech nevű orosz intézet árult el részleteket, egy, az Aerospace nevű folyóiratban megjelent kutatási anyagra hivatkozva. Ebben a műholdaknak adott, másodlagos feladatot vázolják, ami szerint a műszerek együttműködve arra is képesek lennének, hogy világmárkák hirdetéseit mutogassák. De a legjobb eredményt akkor lehetne elérni, ha egy erre célra fejlesztett konstellációt állítanának pályára. A projekt az előzetes becslések alapján 65 millió dollárból lenne megvalósítható – ez a szakértők szerint viszonylag olcsónak számít.

A kutatócsoport űrreklámnak nevezi a hirdetések ezen fajtáját, amiket nagyjából 50 műholddal már meg lehetne valósítani. Fontos lenne azonban, hogy a szerkezetek a szokásosnál nagyobbak legyenek, hogy a napfényt visszaverve előállítsák a képet – vagyis magát a reklámot. És mivel alakzatban repülő műholdak már most is vannak, a tanulmány szerzője, Szamil Biktimirov szerint a technikai akadály már régen elhárult. A dokumentáció pedig bizonyítja, hogy a modell életképes.

Ahogy ugyanakkor a TweakTown is rámutatott, újabb műholdak pályára állítása nem feltétlenül előnyös, hiszen már napjainkban is rengeteg ilyen berendezés kering odafönn. Ezek pedig nem egyszer zavartak be a csillagászok munkájába.