Több száz kisvállalkozás kárán éri el a kormány, hogy a nagy kutakon olcsóbban tankolhatunk
Óriásit változtatott csütörtöki éjjel megjelent rendeletével a kormány a hazai benzinkutak helyzetén. Az Orbán Viktor által szignózott módosítás 2024-től szinte teljes egészében átírta az üzemanyag-kiskereskedelemre rakódó extraprofitadó szabályait, a legkisebb töltőállomásokat leszámítva mindenkinek egységesen 3 százalékos különadót állapított meg.
Ez azt jelenti, hogy a rendelet szerint az évi 500 millió és 30 milliárd forint közötti nettó árbevételű töltőállomások jövőre a mostani, 0,15 százalékos sarc hússzorosát fizetik meg extraprofitadóként, a 30 milliárd és 100 milliárd közötti adóalapúak pedig az eddigi 1 százalék tripláját, miközben a 100 milliárd forintnál is nagyobb forgalmú kutak terhe pont, hogy csökken, az eddigi 4,5 százalékhoz képest másfél százalékkal. Egyedül az évi 500 millió forint nettó árbevétel alatti kutak helyzete nem változik, nekik továbbra sem kell különadót fizetniük.
A nyertesek
Az intézkedésnek árcsökkentő hatása lehet a kutakon, válaszolta kérdésünkre Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára. A hazai kiskereskedelemben eladott üzemanyagokból MÁSZ-tagok értékesítik a benzin 75 százalékát és a gázolaj kétharmadát. A szövetség a legnagyobb hazai benzinkút-üzemeltetőket tömöríti, tagcége a Mol, az OMV és a Shell is, mások mellett tehát az ő terhük is csökken jövőre, 4,5-ről 3 százalékra.
Mivel a piaci árak szintjét a legnagyobb piaci szereplők határozzák meg, ha az ő költségeik csökkennek, annak remélhetőleg az lesz a hatása, hogy csökkentik az áraikat – a piaci viszonyoktól függően, de azért alacsonyabban lehet majd árazni
– mondta Grád. A főtitkár belátja, hogy az adóváltoztatás sok kisvállalkozást "negatívan érint" – most a hússzorozódó sarcúakról van szó –, de kiemelte, hogy ezek a társaságok eddig a nagyvállalatokhoz képest kedvezőbb feltételekkel tudtak értékesíteni. Grád szerint az is nagyon fontos, hogy a kiskereskedelmi különadó eddig a jelentős, sávos különbségek miatt versenyjogi szempontból aggályos volt, jövő évtől viszont egységesebb adóterhek mellett lehet majd működni a piacon.
Csökkentés helyett talán kisebb emelés
Ezt a legnagyobb kúthálózatokra vonatkozó, lehetséges árcsökkentést pontosabb lenne úgy megragadni, hogy nekik lehetőségük nyílik arra, hogy valamivel kisebb mértékben emeljék az áraikat január elsején. Az újévi áremelés ugyanis fix: mint nyár óta ismert, 40-41 forinttal ugrik majd meg az üzemanyagok jövedéki adója.
Az elmúlt hónapokban Gulyás Gergely és Nagy Márton miniszter is belengette, hogy az őszi adócsomagban visszatérnek a kérdésre, és arról volt szó, hogy a kormány ennél kisebb emelést intéz, ez azonban nem történt meg. Így hát újév napján tandemben várható a drágulás, az emelkedő jövedéki adó és az emelkedő extraprofit adó miatt – ez a kettős támadás tehát csak a legnagyobb társaságokat nem érinti.
De a MÁSZ sem csak a legnagyobb játékosokat tömöríti a piacon. A tagtársaságok együtt több mint ezer töltőállomást üzemeltetnek az országban, a változtatás miatt köztük sokan 1 helyett már 3 százalékot extraprofitadóznak jövőre. Grád szerint viszont ez a triplázás nem durva emelés: "amikor a töltőállomások árai között akár 70 forintos különbséget is láthatunk, akkor annak az emelésnek, ami a korábbihoz képest háromszoros adóból eredhet, nem lesz drámai a hatása".
Emlékezetes, hogy Nagy Márton ősszel ultimátumot adott a benzinkutas cégeknek, havi árjelentést kért tőlük, és azt, hogy számoljanak be az ármérséklést célzó lépéseikről. Nagy az árkérdést Ratatics Péterrel, a MÁSZ elnökével, egy személyben a Mol Fogyasztási Szolgáltatások ügyvezető igazgatójával is megvitatta. Megkérdeztük Grádot, hogy a mostani adóváltoztatás Nagy MÁSZ-szal folytatott egyeztetéseinek eredménye-e, és a jövedéki adó emelésének mérséklése helyett született-e meg.
Grád erről azt mondta, hogy a MÁSZ továbbra is kezdeményezi a tárgyalások folytatását kormánnyal arról, hogy szükséges-e a korábban ismert mértékben emelni az üzemanyagok jövedéki adóját, mert a MÁSZ szerint ez a változás már a fogyasztásra is hatással lehet. "Érdemes lenne figyelembe venni, hogy a fogyasztáscsökkenés nem eredményez-e alacsonyabb adóbevételt az adómérték növelése ellenére." A MÁSZ-főtitkár végül megjegyezte, hogy az extraprofitadót újraíró rendeletből is látszik: a jövedéki adó emelésének átírása is bármikor megtörténhet.
Újabb hidegzuhany a kis kutaknak
Aki benzinkútfejlesztésben vagy -építésben gondolkodott, hogy készíthet üzleti tervet úgy, hogy az egyik lényeges adóját ilyen drasztikusan megemelik? Ilyet még nem is hallottam, hogy egy adót a húszszorosára emeljenek, egyik pillanatról a másikra
– mondta lapunknak Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezetője, aki szerint a rendelet megint hidegzuhany mindenkinek, és megint alátámasztja, hogy az ársapkát követően egyáltalán nem lehet hosszú távra tervezni a szektorban.
Bujdos szerint a mintegy 2000 benzinkútból, ami Magyarországon közforgalmi kút, nagyjából 700 kis kút, és jelentős részük esik abba a sávba, ahol 0,15-ről 3 százalékosra nő a különadó a jövő évtől. Ez az a magánkutas szektor, mely vidéken elég jelentős forgalmat bonyolít a lakosság körében.
Ezeken a kutakon nem biztos, hogy ugyanolyan színvonalú szolgáltatásokat tapasztaltunk, mint például egy autópálya menti kúton, mondta Bujdos, de ezek a töltőállomások alacsonyabb költséggel is dolgoztak, így nyílt csak lehetőségük olcsóbban kínálni az üzemanyagot. Bujdos szerint az az öt, vagy néhány esetben tíz forinttal alacsonyabb ár kellett nekik ahhoz, hogy a vevőkörüket megtartsák.
Ezzel a változtatással ezt a lehetőséget teljes egészében elveszik tőlük. Ez a durván 20 forintos literenkénti adóemelés nekik nem kigazdálkodható, főleg így, hogy megint egyik pillanatról a másikra történik, csütörtök éjszaka.
A nagy társaságoknak viszont a csökkenő teher miatt a mostaninál kisebb árrés is elég lesz ahhoz, hogy versenyképesek legyenek, véli Bujdos, úgyhogy mindenképpen a kis kutaknak kell újraszámolnia a költségvetést, "és hogy egyáltalán rentábilis lesz-e így még a történet".
Az adó adójának adóztatása
Látható, hogy a kis kutak présbe kerülnek: míg a nagyok megengedhetik maguknak, hogy kisebb mértékben emeljék az áraikat, addig a kicsiknek választaniuk kell. A dilemma az lesz, hogy a versenyképességük megtartása érdekében szintén kevesebbet emeljenek-e, és így bukjanak az üzleten vagy emeljenek többet, hogy ne legyen ráfizetéses a működés, amivel viszont azt kockáztatják, hogy vevőik otthagyják őket a nagy kutak kedvéért.
Egri Gábor szerint nem kérdés, hogy a változtatás miatt a kis kutak áremelésre kényszerülnek. A Független Benzinkutak Szövetségének elnöke lapunknak azt mondta, az üzemanyag-kiskereskedés alacsony profitrátájú tevékenység, árbevétel-arányosan 1-2 százalék körüli a nyereség rajta. Ebből kell fedezni a különböző költségeket, hitelesítéseket, engedélyeket.
Az adó adójának az adóztatása zajlik Magyarországon az üzemanyagon.
Nem tudom, meddig lehet ezt még fokozni. Még 520 forintos literárnál mondtuk, hogy olyan 250-260 forintos az üzemanyagokat terhelő literenkénti adóprés. Ez emelkedik a jövedéki adó emelésével, plusz a kis szereplőknek most a különadó emelésével. Ez versenyhátrányt jelent minden magyarországi vállalkozásnak, aki szállít, aki üzemanyagot használ, és Magyarország egészének versenyképességét csökkenti a magas adóprés" – mondta Egri.
Szerinte amikor még 480 forintért kellett adni egy liter üzemanyagot, akkor kicsit több mint egymillió liter értékesítésével csúszott be a kisvállalkozó az adósávba, a mostani árak mellett viszont már 800 ezer litert sem kell eladni, és máris adósávban van. Úgy látja, az érintett kisvállalkozásoknál az adónövekményeket mindenkinek be kell építenie a termékárba.
Be kell építeni, ez a túlélésről szól. Majd mindenki behozza otthonról a pénzt, mert a kormánynak több adóbevételre van szüksége, de az emberek ezt ne fizessék meg? Hol élünk már, Észak-Koreában? Vagy piacgazdaságot építünk? Piacgazdaságban az emelés azt jelenti, hogy a kormány magas adóprése be van építve az árba, és azt a fogyasztók megfizetik. Minden adóemelés inflációnövelő tényező. Állítólag harcolunk az infláció ellen. Az is politikai marketing, hogy ezt majd a cégek lenyelik. Hát hogyan? Otthonról majd mindenki behozza a megtakarítását, hogy kiszolgálhassa a vevőit? Hogy gondoltuk ezt?