Budapest
2024 november 27., szerda
image

Tíz éve történt: hagytak lezuhanni egy Boeing 727-est, hogy kiderüljön, hol a legbiztonságosabb ülni a repülőgépen

Az elmúlt évek során számos kutatás foglalkozott már azzal a kérdéssel, hogy egy repülőgépen hová érdemes ülni, hogy vészhelyzet esetén a legnagyobb biztonságban legyünk. A témával kapcsolatban az egyik leginkább életszagúbb tesztet viszont majdnem napra pontosan 10 évvel ezelőtt Mexikóban hajtották végre – idézi fel a történteket az ILFScience.

A kísérletet az Egyesült Királyság, az Egyesült Államok és Németország is közvetítette a televízióban. A mérőműszerekkel, a törésteszteknél használt bábukkal, valamint a kamerákkal teli repülőgépet egy pilóta repítette a magasba, majd ejtőernyőjével kiugrott, hogy a gép végül automata üzemmódban a földbe csapódjon. A jármű végül nagyjából 225 km/h sebességgel ért földet egy kiszáradt mexikói tómederben.

A tudósok átnézték az adatokat, és arra jutottak: az első osztályon utazók közül senki sem élne túl egy ilyen balesetet. A hetedik sortól kezdődően a gép közepén ülő utasok bokatörést szenvednének egy ilyen incidens során, míg a gép hátuljában utazó könnyebb sérüléseket szenvednének.

Azt is megállapították, hogy azok a bábuk, amelyeket olyan helyzetben helyeztek el, amilyen helyzetben az ütközéskor is lenni kellene a személyzet utasítása szerint, kisebb mértékben sérültek meg, mint azok, amelyek egyenes háttal ültek. Az ilyen utasok nagyobb eséllyel szenvednének valamilyen hátsérülést.