Távolról sincsenek olyan jó formában Schobert Norbiék cégei, mint amennyire fitt a család
A Norbi Update Lowcarb nemrég épp azzal került be a hírekbe, hogy kiszáll az igazgatótanácsából Orbán Áron, a miniszterelnök öccse és Ómolnár Miklós. Sőt, távozott a testületből Rubint Réka is, így most már Schobert Norbert egyedül vezeti a vállalatot vezérigazgatóként. Ehhez képest Schobert a Blikknek a jövőbeni terveiről azt mondta, hogy háttérbe akar vonulni, és teljes mértékben a felesége üzletére szeretne koncentrálni. Az Update jövőjéről nem beszélt, ahogy arról sem, hogy több – hivatalosan sehol meg nem erősített – híresztelés a logisztikai lánc akadozásáról és boltbezárásokról szólt.
A családi cégcsoportnak két fontos vállalkozása van. Rubint Réka Alakreform Zrt.-je ezek közül az, amelynek a céges beszámolóira ha ránézünk, nyugodtan mondhatjuk, hogy alapvetően minden rendben van. Ez a vállalat az, amely különböző fitneszprogramokat szervez, edzéseket kínál, fitnesztáborokat rendez meg, és pénzügyileg is egészen sikeresen teszi ezt. A rémes 2020-as és 2021-es év hatása ott is érződött természetesen, hiszen közösségi programokat nem mindig lehetett szervezni, de még akkor is sikerült pluszban maradnia. (A 2022-es beszámolót idén május végéig kell leadni, tehát azt még nem tudjuk, milyen év volt a tavalyi.)
Annál gyengébben muzsikál a Norbi Update Lowcarb Zrt, az élelmiszerüzletek hálózatának központi vállalata. A 2010-es évek közepén egy teljes kudarcba fulladt tőzsdei kaland után magára tudott még találni, most viszont komoly veszteségeket szenved el.
A két családi cég elmúlt évei a beszámolóik szerint így néztek ki:
Vagyis 2012 és 2016 között a két cég összesen 177 millió forint nyereséget hozott, 2017 és 2021 között viszont majdnem ugyanennyi, 166 milliós lett a mínusz. Ennyi veszteséget a korábbi profitból még épp lehetett finanszírozni, viszont ez így nem mehet tovább, szükség lehet az átalakításra. Ráadásul a veszteséget az Update szenvedte el – 2020-ban és 2021-ben nem is csoda, hogy egy élelmiszerboltra rossz idők jártak –, az Alakreform mindig hozott a konyhára.
Kié pontosan a két cég?
Az Update-ben Schobert Norbert tulajdonrésze 47,62 százalékos, Rubint Rékáé 45,69 százalékos, a többi 6,69 százalék kisbefektetők kezében van. Az Alakreform 100 százalékban Rubint Rékáé. A céginformációkból egyébként kiderül az a teljesen lényegtelen információ is, hogy Schobert Norbert hivatalosan hosszú ó-val Schóbertként írja a nevét, és ezt a nevet vette fel a felesége is – mi most a cikkben maradunk azoknál a családneveknél, amelyeket a hétköznapi kommunikációjukban használnak.
A csúcson 106 Update-bolt működött, néhány még külföldön is, a Blikk idén januárban arról írt, hogy 32 magyarországi és négy szlovákiai üzlet maradt. Tavaly decemberben írt több portál is arról, hogy Update-üzletek zárnak be, beszerzési és logisztikai problémákat is emlegettek, akkor Schobert azt nyilatkozta, hogy „csak logisztikai átállás van, semmi más nincs a cég életében”. Januárban már azt mondta a Blikknek, hogy előbb a Covid alatti bezárások, majd az energiaválság jelentett súlyos pofont a cégnek, de most reorganizáció zajlik. A cég nevét gyakran változtatták, volt már Norbi Update Lowcarb, Update Lowcarb, megint Norbi Update Lowcarb, majd most az a terv, hogy Lowcarb Zrt.-re nevezik át, de ez a céges papírokban még nem jelent meg. Ahogy azt sem tudni, hogy mi igaz a 24.hu állításából, amely szerint Schoberték kiszállhatnak a vállalat operatív vezetéséből, és a névváltoztatás tervei is erről szólnak.
Az sem látszik a céges papírokon, hogy az influenszerkedés mennyi pénzt hoz. Ebből a szempontból érdekes, amit a Telex szúrt ki nemrég: Rubint Réka a húsvéti hosszú hétvége alatt 200 ezerrel növelte Instagram-követőinek számát, 500 ezer alulról 700 ezer közelébe. Persze az is igaz, hogy a Schobert-Rubint házaspár nem az influenszerek klasszikus reklámstílusából élnek meg, azaz nem mások fizetnek nekik azért, hogy reklámozzák őket, a közösségimédia-felületeiket inkább a saját cégeik promotálására használják.