Tatabányán az elektromos buszok is áldozatául estek az energiaválságnak
Az évtizedek óta alulfinanszírozott közösségi közlekedés a folyamatosan emelkedő energiaárak miatt most újabb pofont kapott. Sorra állítják le hazai nagyvárosok a környezetbarát buszparkjukat. Előbb Miskolc majd Budapest fogta vissza sűrített földgázüzemű (CNG-s) buszait. Most pedig Tatabánya döntött úgy, hogy hétköznapokon mindkét 2020-ban beszerzett, BYD K7U típusú villanybuszát a garázsba száműzi.
A város tulajdonában lévő, helyi közlekedést végző T-Busz Kft. éves beszámolójából derült ki, hogy több mint 160 millió forinttal nőttek a kft. többletköltségei, amiért főként az elszabaduló energiaárak a felelősek. Ez az elektromos áram esetében azt jelenti, hogy T-busz az eddigi 48 forint/kilowattóra helyett, október 1-től, már 263 forint/kilowattóra áron kapja az áramot.
Az ötszörös drágulásnak köszönhetően kénytelen a cég leállítani, egyelőre csak hétköznapokon, mindkét elektromos midibuszát. De a hétvégi közlekedtetésben sincs túl sok köszönet, ugyanis akkor is csak az egyik busz fog közlekedni és az is csak mindössze két-két kört megy szombaton és vasárnap. A leállított villanybuszokat Euro VI-os dízel buszok fogják pótolni, így a T-busz kilométerenként 142, 2 forintot(!), havi szinten 907 ezer, éves szinten pedig majdnem 11 millió forintot spórolhat meg.
Tatabánya a magas energiaárak miatt egy olyan tévhitet döntött meg, ami soha nem volt igaz; miszerint az elektromos buszok üzemeltetése jóval alacsonyabb, mint a dízelbuszoké. Ez azért nem volt igaz eddig sem, mert egy villanybusz majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy dízel, és egy vonal kiszolgálásához másfélszer több jármű kell elektromosból, mint dízelből, lévén sokkal kevesebbet tud menni egy feltöltéssel, mint egy gázolajos busz egy teli tankkal. Így nem lennénk meglepve, ha más hazai elektromos busz üzemeltető városok is a tatabányai megoldást követnék, amikor majd új áramszerződést kell kötniük a szolgáltatóval.