Találkoztunk Ludmillával, a titokzatos új elektromos Porschéval
A Porsche 2002-ben húzott egy merészet azzal, hogy megannyi hamisítatlan sportkocsit követően előrukkolt első divatterepjárójával, a Cayenne-nel, az idő azonban egyértelműen a zuffenhauseni gyártót igazolta. A világszerte remek eladási mutatókat produkáló Cayenne ma már a harmadik generációjánál tart és 2013-ban egy kistestvért is kapott a Macan "személyében".
Azóta eltelt 9 esztendő és a Macan felett úgyis eljárt az idő, hogy időközben megejtették rajta a szükséges ráncfelvarrásokat. De nyugalom, hamarosan érkezik az elsőtől az utolsó csavarig teljesen új generáció, melynek egyik prototípusával Brescia közelében, a gyártó egyik olasz központjában kötöttünk szorosabb ismeretséget.
A mellékelt fotókon Ludmilla látható, ami nem egy új típusjelzés, hanem egyszerűen csak arról van szó, hogy a Porsche ezzel a becenévvel illette az enyhén álcázott prototípust. Ludmilla és az ő társai nemcsak azért fontosak, mert a velük megtett több millió tesztkilométer gyümölcse lehet a második generációs Macan, hanem amiatt is, mert ez lesz az első olyan Porsche, amely a vadonatúj PPE (Premium Platform Electric) alapokra építkezik.
Ennek pedig kiemelt szerepe lesz abban, hogy a gyártó által 2025-ben piacra dobandó autók több mint fele részben vagy teljesen elektromos hajtású lehessen. És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a Porsche 2030-as eladásainak 80 százalékát már tisztán elektromos kocsik teszik majd ki, legalábbis a jelenlegi tervek szerint.
Az Audi és a Porsche által közösen fejlesztett PPE elsőként az új elektromos Macanban lesz tetten érhető. A hátsó-, illetve összkerék-hajtást egyaránt támogató PPE maximális rendszerteljesítménye első körben 600 lóerő, illetve 1000 Nm magasságában fog alakulni. Az új szinkron villanymotorok a Porsche szerint nagyobb és könnyebben lehívható teljesítményt és jobb hatékonyságot biztosítanak mint aszinkron társaik.
A hátsó villanymotort a lehető leghátul helyezték el a fejlesztők, ily módon pedig 48:52 százalékos tengelyenkénti tömegeloszlást sikerült elérniük. Az összkerék-hajtásról a duplamotoros konfiguráció gondoskodik, ezenkívül pedig összkerékkormányzást is kapunk: a hátsó kerekek maximum 5 fokos szögben képesek elfordulni. Teszik mindezt 80 km/h alatt az első kerekekkel ellentétes-, a felett pedig megegyező irányban.
Az olcsóbb modelleket normál acélrugókkal szerelik, a jobban felszerelt példányok esetében állítható magasságú légrugós felfüggesztés gondoskodik a komfortos utazásról, ezenkívül a továbbfejlesztett adaptív technika és az elektronikus vezérelt differenciálzár mellett sem mehetünk el szó nélkül. A legnagyobb kerekméret 22 colos, az első gumik minden esetben kicsit keskenyebbek a hátsóknál.
A rendszer ugyanúgy 800 V-os, mint a Taycan esetében, azonban a tizenkét modulos újfajta akkumulátor a jelenlegi 270 kW-nál is nagyobb teljesítmény mellett lesz tölthető, vélhetően maximum 350 kW-tal. A 100 kWh körülinek ígért akkumulátor az előzetes adatok szerint mintegy 25 perc alatt feltölthető 5-ről 80 százalékra.
Nem tudni, hogy a korábbiaknál nagyobb energiasűrűségű akkumulátor mekkora tömegű, mindenesetre a gyáriak azt ígérik, hogy az új Macan tömege jelentősen 2,5 tonna alatt fog maradni. A menetteljesítményekről egyelőre nem tettek említést, viszont azt elárulták, hogy a típus kategóriájának legsportosabb modellje lesz.
A márka- és típusjelzés nélküli, kamu kipufogóvégű és az elődjénél nagyobbnak tűnő Ludmilla utasterét teljes egészében letakarták, így a műszerfalára sajnos nem vethettünk pillantást.
A Lipcsében gyártandó elektromos Macant többféle teljesítményszinttel, de csak egyfajta akkumulátorral lehet majd kapni, a szállítás az ígéretek szerint 2024-ben kezdődik majd meg. A részletes specifikációkra a hivatalos bejelentéskor derül majd fény, azt viszont már most megtudtuk, hogy plugin hibrid verziót nem tervez piacra dobni a Porsche.
A Macan aktuális generációja 28,1 millió forinttól indul, ennyibe kerül a 265 lóerős 2 literes 4 hengeres turbós benzinmotorral szerelt alapmodell, mely 6,4 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100-ra és 232 km/h a végsebessége. A csúcsot a 440 lovas 2,9 literes 6 hengeres biturbó erőforrású GTS jelenti, melynek magyarországi indulóára 39,1 millió forint.