Budapest
2024 november 01., péntek
image

Sztrájk is jöhet a Continental makói gyárában

Szerdán kemény közleményben bírálta a Continental makói üzemének, a ContiTech Fluid Automotive vezetésének a munkavállalókkal való viszonyát, túlkapásait, és a bértárgyalás berekesztését a Makói Gumiipari Szakszervezet (MGSZ) és a Gumiipari Szakszervezetek Szövetségének elnöke. A múlt héten ugyanis a makói üzemvezetés egyoldalúan berekesztette a szeptemberben megkezdett bértárgyalásokat, és a korábban javasolt béremelést és juttatásokat tervezi a cég megadni a dolgozóinak. Ez volt a Makói Gumiipari Szakszervezet közleményének a közvetlen oka, de korábbi sérelmeiket is nyilvánosságra hozták ugyanitt. A szakszervezet szerint a gyárvezetés tárgyalások egyoldalú berekesztésével megteremtette a jogi alapját a sztrájknak, a munkabeszüntetésről még egyeztetnek a dolgozókkal. Ha a többség nem fogadja el a gyár ajánlatát, akkor sztrájk is lehet.

A Continental több üzemet működtet Magyarországon, amelyekben több szakszervezet is alakult, így a makói üzemben három érdekvédelmi szervezet dolgozik, a legnagyobb tagsága a Makói Gumiipari Szakszervezetnek van, velük nem tudnak rendre kiegyezni, így most sem.

A német cég a hvg.hu-nak elküldte az asztalra letett ajánlatát: a fizikai dolgozóknak 15, a szellemi státuszban levőknek 12 százalékos béremelést ajánl, az infláció kompenzációjaként az év végéig összesen 230 millió forintot juttatnának az egy cégükhöz tartozó makói és váci egységüknél dolgozóknak, ami közel 50 ezer forintot jelent decemberig egy-egy munkavállaló számára a fizetésén felül. A Continental a cafetériát is megemeli 15 százalékkal. A cég szerint a makói üzemben az MGSZ mellett működő másik két szakszervezet elfogadta az ajánlatukat. A Makói Gumiipari Szakszervezet egyelőre a tagjainak a döntésére vár, de Radics Gábor, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség elnöke a hvg.hu-nak azt mondta, hogy a Contitech ajánlata köszönőviszonyban sincs az javaslataikkal.

A szakszervezet alapvető követelését, hogy ne bocsássanak el dolgozókat a következő évben, teljesen figyelmen kívül hagyták. Az érdekvédő szerint a kompenzáció mértéke messze elmarad attól, amit a munkavállalók szerettek volna. A 230 millió forint egy-egy munkavállalóra vetítve december végéig havi bruttó 50 ezer forint körül van, míg ők fejenként 200 ezer forintot követeltek. Ez utóbbit azért tartják fontosnak, mert a tavalyi bértárgyaláson a makóiak, szemben például a szegedi üzemben dolgozók 10 százalékos béremelésével, 8 százalékos fizetésemelést kaptak. Egy szakértő számításai szerint, amit egy makói fogyasztói kosárra számoltak ki, ez 340 ezer forint reálbércsökkenést jelent a számukra. A 200 ezer forintos követelésük is elmarad e mögött, de a cég jelenlegi ajánlata ennek csak a töredékét jelenti. Mindezek ellenére, ha a dolgozók elfogadják a cég ajánlatát, akkor nem lesz sztrájk.

A szerdai közleményben leírt cégvezetési túlkapásokat is kifogásolják. A Mérce oldalán már korábban megjelentek cikkek arról, hogy a makói autóalkatrészgyárban a bértárgyalások idején az MGSZ tájékoztatói anyagainak dolgozókhoz való eljuttatását akadályozta a cégvezetés, de több esetben meg is fenyegették azokat a dolgozókat, akik részt vettek az MGSZ tájékoztatóin. Radics mindezt a hvg.hu-nak is megerősítette, szerinte már régóta tapasztalják, hogy tagjaikra nyomást gyakorolnak, de az október eleji „rendőri riasztás” mellett most a biztosítékot az verte ki, amikor kolléganőiket megfélemlítették, ezt most jegyzőkönyvvel is alá tudják támasztani. Elhíresült a cég a csendrendeletéről is, mely szerint a dolgozóknak megtiltották, hogy más részlegről érkezőkkel szót váltsanak, ezt a gyár új viselkedési kódexében szabályozta.

A ContTech Fluid Automotive közleményében azt írta, reagálva a sajtóban megjelentekre, hogy a konkrét biztonsági intézkedések üzleti titoknak minősülnek, ezért arról nem adnak tájékoztatást. A külső helyszínen megtartott, október eleji szakszervezeti rendezvény idejére a gyár biztosítására kihívott rendőrökkel kapcsolatban pedig azt írták, hogy a meghívott vendégek között volt az a francia, szerintük szélsőséges aktivista, aki a Continental francia részlegének bezárásakor gyújtogatott 2009-ben, így teljesen helyénvalónak tartják a biztonsági intézkedéseket.

A makói gyárban évek óta feszült a viszony a munkaadó és a munkavállalók között, itt több ízben is voltak munkabeszüntetések, és az elbocsátások miatt is konfliktusok alakultak ki a tavalyi év végén. Az elbocsátások miatt a makói térség országgyűlési képviselőjeként Lázár János is többször megszólalt, és elérte, hogy a korábban elbocsátott dolgozóknak azok az önkormányzatok, ahol a munkavállalók élnek, 100 ezer forint támogatást nyújtsanak. Ezenfelül még a makói önkormányzattal is együttműködési megállapodást kötött az MGSZ, ez főként a szervezet jogi képviseletét jelenti. Az elbocsátások az MGSZ szerint azért is irritálják a volt dolgozókat, mert a cég tavaly a megrendelések csökkenésére hivatkozott a kirúgásokkal kapcsolatban, most viszont sorra veszik fel az indonéz állampolgárokat, akik számára tolmácsokat és szállást is biztosítanak. A Gumiipari Szakszervezetet többször éri a vád, hogy lepaktált a Mi Hazánk, vagy akár a Fidesz politikusaival, de Radics Gábor szerint az ő feladata a munkavállalók érdekvédelme.