Spar: négyszeresére nőtt az árstopos tej forgalma, a cukorból háromszor annyit vittek
Az árstopos 2,8 százalékos UHT-tej forgalma négyszeresére, a cukoré háromszorosára nőtt, és vannak olyan bevásárlóközpontokban megtalálható üzletek, ahol rendre arra figyelnek fel, hogy azonos napon már sokadjára jelenik meg az éttermi szintről valamelyik gyorsbüfés, hogy sokadjára is megvásárolja a kétszer egy kilogrammnyi árstopos csirkemellett – hangzott el a Spar 2022-es eredményeit ismertető szerdai sajtótájékoztatón, amikor az árstoppal kapcsolatos tapasztalatokról esett szó.
Ránk szoktak a cukrászdák, ránk szoktak a hotelek
– mondta Heiszler Gabriella elnök-vezérigazgató, aki szerint ezért van a mennyiségi korlátozás is, „nem pedig az átlagfogyasztók miatt”. Az év elején még reménykedtek az ártsop kivezetésében, de az utóbbi időkben elhangzott nyilatkozatok mindezt szertefoszlatták.
A kereskedelmi lánc teljes – a 248 kiskereskedelmi partnerüzlet bevételeivel közösen számolt – forgalmának növekedése persze meg sem közelítette az árstopos termékforgalom bővülésének mértékét:
a 2022-ben elért 915,7 milliárd forintos bruttó bevétel 15,6 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
Az elnök-vezérigazgató később, kérdésre válaszolva jelezte, az év első felében még jóval magasabb mértékű növekedést számottevően lerontotta a forgalom második félévben, az infláció növekedésével párhuzamosan tapasztalt visszaesése. Ötéves távlatban így is 48 százalékos (298 milliárd forintos) növekedést ért el a lánc.
Kitértek a beruházásokra is, bár Heiszler Gabriella jelezte, hogy a plázastop miatt
Magyarországon szinte lehetetlen új üzletet létrehozni, örülnek, ha évente egy-kettő összejön.
Ennélfogva nem csoda, hogy csupán 5,2 százalékkal nőtt a Spar hazai üzlettere. Két új üzletet tudtak nyitni: egyet Budapesten a Lurdy-házban – Szalay Zsolt ügyvezető igazgató szerint 800 milliós beruházással 1200 négyzetméteres üzlet létesült –, illetve egyet Szigetszentmiklóson – itt 820 millió forintból készült el egy 900 négyzetméteres kereskedelmi egység. A tavalyi 31 milliárd forint összértékű beruházások jelentős részét (17 milliárdot) is inkább üzletek átépítésére és felújítására fordították, emellett jutott logisztikai- és informatikai beszerzésekre, illetve a húsüzemek korszerűsítésére is.
A frissen átépített, felújított 11 üzlet közül a pécsi Siklósi úti, a budapesti Bécsi úti és a nyíregyházi üzletet emelte ki az elnök-vezérigazgató, aki szerint a Bécsi úti GoBuda Centerben található üzletükkel a III. kerületi magasabb vásárlóerővel rendelkező lakosokat célozzák, „friss piaci” hangulattal, saját, helyben készített szusikínálattal és friss halpulttal. Siklóson 4,67, Nyíregyházán 4,1, Óbudán 2,3 milliárd forintot költöttek ezekre az üzletekre.
Az üzletek korszerűsítése során kiemelt figyelmet fordítottak a fenntarthatóságra és az energiahatékonyságra. Mint Szalay Zsolt elmondta, automata, ledes világítást alkalmaztak, és ahol lehetett, napelemeket is telepítettek az üzletek tetejére. Mindezeknek a fejlesztéseknek köszönhetően
a 2017-es kibocsátási értékeket 49 százalékkal tudták csökkenteni.
A felújítások része az önkiszolgáló kasszák üzembe állítása is.
Ugyan fejlesztettek az online vásárlási lehetőségeken is, de azt Heiszler Gabriella is elismerte, hogy „nem itt fogunk pénzt keresni”. 2022-ben igy is regisztráltak 150 ezer online megrendelést, többek között annak is köszönhetően, hogy 20 új helyszínen lehet online vásárolni: Budapest és agglomerációján, Tatabánya és környékén, Székesfehérvár és a Balaton körzetén kívül tavalytól Miskolcon is elérhető már ez a szolgáltatás.
Sok jelentkező van, akik szeretnének csatlakozni
– mondta franchise-rendszerük bővülésével kapcsolatban Szalay Zsolt. A cég partnerüzleteinek száma öt év alatt csaknem megkétszereződött, tavaly 248 ilyen egység bonyolította le a forgalom bő 10 százalékát (összesen 103,1 milliárd forintot), munkát adva a Spar saját 14 ezer dolgozóján felül további 3200 embernek.
Magyarország második legnagyobb húsipari cége vagyunk
– jelentette ki Heiszler Gabriella, amikor a kereskedelmi lánc élelmiszertermelési üzletágának eredményeiről beszélt. Eszerint összesen 46 818 tonna húst, felvágottat és sajtot állítottak elő tavaly. Ez visszaesés volt az előző évhez képest, aminek hátterében, mint az elnök-vezérigazgató jelezte, a bicskei húsüzemükben – amely önmagában 53 milliárd forintos forgalmat bonyolított – felmerült technológiai problémák álltak: akadozott a csontozósor üzembe állítása. A hústermékek mellett számottevő mennyiségben állítottak elő majonézes salátákat (264 tonna majonézből) és hosszabban eltartható szendvicseket (3,1 millió darabot) a cég „convenience” üzemében, amely 2,7 milliárd forintos forgalmat generált.
Kis túlzással átvettük az államtól a szakképzési feladatokat
– közölte az elnök-vezérigazgató, aki szerint már nem kapnak a munkaerőpiacról a kereskedelemhez értő embereket, azért is fordítanak sokat az oktatásra, különösen a Spar Mesterképzésre, ami gyakorlatilag középiskolai szintű képzést ad a leendő eladók, munkatársak számára, de továbbképzéseket is szerveznek, zajlik utánpótlás-nevelés és trainee-program a felsőoktatásban végzettek számára.
Saját magunk legnagyobb beszállítói vagyunk
– jellemezte a saját márkás programot Heiszler Gabriella, aki szerint az árbevételük közel egyharmada (32,8 százaléka) származott ebből a – zömében itthon készülő – termékfajtából. A cég minél szélesebb saját márkás termékválaszték kialakítására törekszik, amire azért van szükség, hogy versenyezni tudjanak a diszkontláncokkal – erről már Eduard Vonier, food és non food beszerzésért és akciószervezésért felelős új ügyvezető igazgató beszélt.
Az üzletlánc egy-egy nagyobb üzletében 20-22 ezer fajta élelmiszertermék található, az elnök-vezérigazgató szerint ezek – az értékét tekintve – 93 százaléka származik hazai beszállítóktól. Ez persze nem minden esetben jelenti azt, hogy mind itthon is készül, hisz, mint a vezető jelezte, ők csak azt tudják garantálni, hogy „magyar adószámú szállítótól” vásárolnak.
Fenntarthatóság
A fenntarthatóság és az élelmiszer-pazarlás megakadályozása jegyében tavaly tesztjelleggel csatlakoztak a Munch élelmiszermentési startuphoz – amivel a gyorsan romló minőségű, de még épp fogyasztható élelmiszerek kedvezményes árú értékesítésével előzik meg azok kidobását. Ennek sikere nyomán idén várhatóan nyár elejére kiterjesztik a programot az összes, a Munch szolgáltatási területe alá eső üzletekre.
Árcsökkentés
Az elnök-vezérigazgató szerint belső elvárás, hogy a Spar saját belső inflációját mindig a KSH által közölt, éppen aktuális infláció alatt kell tartani, állítása szerint ennek érdekében akár a marzsuk terhére is próbálják csökkenteni az áraikat, vagy legalábbis visszafogni az áremelkedés mértékét.