Sokan aggódnak a magas infláció miatt, és közben egyre többen keresik az akciós termékeket
Aggódik, és változtat vásárlási szokásain az emberek többsége a magas infláció miatt – derül ki abból a szerdai közleményből, ami a KPMG Consumer Pulse Summer Survey című kutatásának eredményeit részletezi. E szerint tíz fogyasztóból hat tervezi, hogy kevesebb árut helyez online kosarába vagy a bevásárlókocsijába, és „lefelé” vásárol, azaz:
jobban figyeli az akciókat, inkább az olcsóbb termékeket választja, illetve átszokik valamelyik diszkont áruházba.
A közlemény szerint az új helyzethez a kereskedőknek, gyártóknak is alkalmazkodniuk kell.
A témában készült, 2022 nyarán elvégzett, 1000 fős amerikai kutatás szerint a vásárlók máshol és máshogy költik el pénzüket, elsősorban azért, mert aggasztónak találják az inflációt, a növekvő megélhetési költségeket, és tartanak egy esetleges recessziótól.
A megkérdezettek 87 százaléka aggódik az infláció miatt, 72 százalékuk a következő egy évben gazdasági visszaesésre számít.
A vásárlók kicsivel több mint fele (55 százalékuk) szerint a további áremelkedés is elkerülhetetlen. Emellett minden második válaszadó gondolja úgy, hogy a saját háztartásának költségvetése nem bír már el további terheket. A válaszadók 51 százaléka fél attól, hogy az alapvető háztartási cikkek is megfizethetetlenekké válnak.
A megélhetési költségek emelkedését a válaszadók 94 százaléka tapasztalta az utóbbi évben. A megugró árak miatt sokan átértékelik szükségleteiket, tudatosabban vásárolnak, kevesebb pénzt szánnak a nélkülözhető dolgokra, visszafogják a vágyalapú, impulzív költéseket, például azzal, hogy kevesebb ruhát vesznek, ritkábban mennek étterembe.
Minden ötödik válaszadó úgy képzeli el, hogy kevesebb terméket vásárol majd.
14 százalék a korábbinál jobban figyelné a különböző akciókat, és nagyjából ilyen azok aránya is, akik több akciós vagy leértékelt terméket vennének, áttérnének a diszkont vagy az olcsóbb áruházakra, illetve hajlandók több üzletet végigjárni az éppen olcsóbban kínált termékekért. A válaszadók 43 százaléka ugyanakkor nem gondolja, hogy bármin is változtatni tudna.
Az áremelkedések mellett a legtöbb vásárló áruhiányt is tapasztalt az elmúlt három hónapban. Többségüket aggasztja is ez a jelenség, főként az élelmiszerek, gyógyszerek és higiéniai cikkek esetében. Az orosz–ukrán háború hatásai tovább fokozták a növekvő szállítási költségekből, lezárásokból, geopolitikai bizonytalanságokból eredő ellátási nehézségeket. Eközben a kiskereskedői készletgazdálkodásban egyszerre van jelen a hiány és a felhalmozódó felesleg problémája – áll a közleményben.
A járvány alatt az e-kereskedelemben kiugró növekedést tapasztalhattunk – a jelenlegi bizonytalan helyzet azonban az USA-ban kezdi visszahozni a vásárlókat az online térből a szupermarketekbe. A KPMG kutatása szerint a válaszadók nagy része a legtöbb árukategóriában ismét a személyes vásárlást részesíti előnyben. Az online kereskedelem lassulása jól megfigyelhető például a ruházati termékek vagy a játékok esetében. A vevők ugyanis egyrészt most ezekről a netes vásárlásokról mondanak le leginkább, másrészt pedig, ha már vásárolnak, szeretik jobban megnézni, megtapintani, mit kapnak a pénzükért – valóban ér-e annyit az a cipő, kabát vagy távirányítós autó. Ettől némileg eltérnek a magyar tapasztalatok, amely szerint áprilisban ugyan még 4,2 százalékkal csökkent a csomagküldő és internetes kereskedelem forgalma, júniusban viszont 5,9 százalékos növekedést regisztrált a KSH.