Budapest
2024 november 24., vasárnap
image

Pont, mint egy termelési riport a 70-es évekből, pedig csak a Nemzeti Színház adott hírt egy miniszteri látogatásról

Azokat, akik már a hetvenes években hírfogyasztással próbálkoztak a kor keretei között, megcsaphatja a deja vu szele a Nemzeti Színház legfrissebb hírének láttán. Az apropót egyrészt az adta, hogy Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter ellátogatott az intézménybe, másrészt az, hogy nyakunkon a rezsirobbanás, ami többek között a kulturális intézményeket is nehéz helyzetbe hozza.

A Nemzeti Színház weboldalán megjelent hírnek az egyik érdekessége, hogy valójában nem derül ki belőle, konkrétan miről is cseréltek eszmét az illetékesek. Érezhetően az volt a cél, hogy a rövid szövegbe beiktassanak egy programajánlót (az Ők tudják, mi a szerelem, illetve A kaukázusi krétakör premierjét), másrészt némi megnyugtató propagandát, világosan ráirányítva a reflektorfényt minden bajok okozójára, az európai uniós szankciós politikára.

Alább beidézzük a teljes hírt, amelyre valószínűleg Aczél György is csettintene:

„2022. szeptember 15-én a budapesti Nemzeti Színházba látogatott Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter, Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár, valamint Pataki András művészetért és közösségi művelődésért felelős helyettes államtitkár, és találkoztak Vidnyánszky Attilával, a Nemzeti Színház vezérigazgatójával. Csák János miniszteri kinevezését követően a kulturális intézmények közül elsőként a Nemzeti Színházat kereste fel.

A miniszteri látogatás a Nemzeti Színházban zajló két próbafolyamatba való betekintéssel kezdődött. Rátóti Zoltán rendező (a Nemzeti Színház stratégiai igazgatója) az Ők tudják, mi a szerelem című Hubay Miklós-dráma szeptember 22-i premierjére, Avtandil Varzimasvili grúz rendező pedig A kaukázusi krétakör című Bertolt Brecht-darab október 14-i bemutatójára készül a teátrum színművészeivel.

A próbák után Csák János miniszter úr és delegációja megbeszélést tartott Vidnyánszky Attilával az európai uniós szankciós politika következtében várhatóan kialakuló intézményi nehézségekről. Megállapodtak, hogy a Nemzeti Színház a megnövekedett üzemeltetési költségek között is megőrzi a nemzeti kultúrában betöltött stratégiai szerepét. Miközben a teátrum megfelel a növekvő rezsiköltségek miatti takarékosság követelményeinek, továbbra is a törvény által előírt módon kiszolgálja nézőit. Miniszter úr biztosította Vidnyánszky Attilát, hogy a 2023-ban rendezendő nemzetközi Színházi Olimpiát a magyar kulturális kormányzat változatlanul támogatja.”