Budapest
2024 november 16., szombat
image

Petőfi Sándor tényleg popsztár volt?

Petőfi Sándor "szűzföldet szántott fel, előtte nem is volt igazából népszerű magyar költészet, olyan volt, mint amikor az emberek először meghallották a Beatlest" - így beszélt lapunknak Háy János író a költőről.

Arató László magyartanár Petőfi rendkívüli sokszínűségére hívta fel a figyelmet: "elképesztő humora volt, mestere a halott metaforák felélesztésének", de azt is hozzátette, Petőfi ismertségéhez hozzájárul az is, hogy március 15-e nem képzelhető el ünnepi műsor nélkül, amiben a költő kihagyhatatlan.

Fónagy Zoltán történész, az ELTE docense is megerősítette mindezt, de hozzátette, Petőfi és társai olyan profin használták a korabeli médiát, hogy bár az 1848 márciusi eseményekben a pozsonyi országgyűlésnek, illetve a Bécsben küzdő professzionális politikusoknak sokkal nagyobb szerepük volt, mint a 15-i budapesti eseményeknek, a márciusi ifjak jórészt „ellopták a show-t” ezektől.

Nyolc évet alkotott, de így is teljes az életmű

Háy János Petőfit a Kik vagytok ti? című „újraélesztő” könyvében nevezte a „korszak popzenészének, celebritásának”. A költő-író szerint a 19. századi kollégája írt először azon a nyelven, amit valójában mi is beszélünk, az ő nyelve az a nyelv, amihez ma is vissza tudunk nyúlni. Hosszasan sorolta interjúnkban Háy, milyen korszerű költő volt Petőfi, aki összesen 7-8 évet alkotott, de ezalatt foglalkozott istennel, halállal, egyszerre volt szerelmes, közéleti, gondolati költő (gondoljunk a Felhők-ciklusra), és egyszerre volt humoros, játékos.

De Háy úgy véli, nagyon fontos Petőfi népszerűségében, hogy egy olyan korszakban születetett az életműve, amikor az akkor modernnek számító nemzeti identitás alapjai kialakultak, ő pedig ennek a gondolatnak a szócsöve és egyben ikonikus alakja is lett.

A zseniális költői életmű ellenére, költészeten kívül kell keresni a népszerűsége okait

„Március 15-e nem elképzelhető ünnepi műsor Petőfi nélkül. A magyar iskolákban, sőt már az óvodákban is, így vagy úgy, mindig volt és van ilyen műsor, ez egyszerűen „technikai tény”. Ez nyilván hozzájárul a költő ismertségéhez, népszerűségéhez. A Nemzeti dalt minden gyerek ismeri. És azt is, hogy ő volt a forradalom egyik szimbolikus vezéralakja, aki később elesik a szabadságharcban. A mártír szerep nyilván egy romantikus, csodálható szerep. A mítoszt építik továbbá a versek jövendölései a korai halálról, a végső harc látomásának megfestése” – mondta Arató László magyartanár, aki azt is kiemelte, hogy a költő rendkívül tudatosan használta az irodalom gépezetét, fontosnak tartotta saját imidzsének formálását, „ő volt az első a magyar irodalomban, aki zseniálisan élt a PR-eszközeivel”.

Arató hosszasan sorolta a magyar iskola, a tantervek Petőfi-képeit, de úgy foglalta össze, hogy „Petőfi iskolai népszerűsége ma nem túl erős, mindig küzdeni kell, megmutatni, hogy a közhely mögött ott vannak az igazi tartalmak, az igazi tehetség”.

Jókor, jó helyen

Fónagy Zoltán történész szerint, bár költőnek is zseniális volt Petőfi, az is fontos a népszerűségében, hogy akkor képviselt valamit, amikor az éppen időszerű volt. „Petőfi nem politológiai tanulmányok után érzett rá a kor aktuális teendőire, igényeire, hanem valahogy ösztönösen, hiszen nemhogy politikai tanulmányai nem voltak, de egy befejezett gimnáziumig nem jutott el” – magyarázta.

A korszellemet – „a haza és haladás”, a nemzet és a liberalizmus eszméjét - fogalmazta meg Fónagy szerint egy viszonylag széles kör számára érthető módon. Ellentétben a hasonló tartalmat leíró Széchenyi 1830-as években írt, az akkori és a mai olvasó számára is bonyolult nyelvezetű köteteivel (Hitel, Világ, Stádium) Petőfi olvasmányosan adta át ezeket a gondolatokat.

Hasonló példaként említette a történész, hogy például a 12 pont, a márciusi forradalom programja, amit mindenki ismer valójában az 1847-ben keletkezett ellenzéki nyilatkozatnak, az Ellenzéki Párt programjának a jelszószerű összefoglalása. „Mivel egy 30 oldalas pártprogramot kevesen olvasnak el, Irinyi József pontokba szedi azt, Petőfi pedig tulajdonképpen a Nemzeti Dalban foglalja össze az esszenciáját.” Azaz – ahogy Arató is mondta - kiváló kommunikációs és PR-szakembernek tekinthetjük.

Politikusnak és katonának nem való

Politikai ambíciói Petőfinek, Fónagy szerint - a forradalom utáni 2-3 hónapot leszámítva – nemigen voltak, ő „valószínűleg többre tartotta azt, hogy a kultúra révén érjen el hatást”. Katonai „karrierjében is” ez magyarázhatja, hogy az tele volt konfliktussal. (Ő volt az egyetlen, akinek sikerült a hadügyminisztérium három vezetőjével is összeveszni, az egyik hadügyminisztert egyszerűen lemarházta – erről Hermann Róbert történész beszélt lapunknak.)

Fónagy hozzátette, hogy Petőfi „önérzete, ami a költői elismertségéből és a március 15-én szerzett népszerűségéből táplálkozott, nem engedte, hogy ő csak egy fogaskerék legyen a gépezetben”. Ennek ellenére viszonylag hosszú időt tudott a honvédség kötelékében eltölteni, ez Bem József tábornoknak volt köszönhető, aki felismerte Petőfiben a rokon lelket, és annyira megkedvelte őt, hogy lehetőséget adott neki: úgy kerülhessen be a rendszerbe, hogy mégis önmaga maradhasson.

Mindenki költője

Háy János szerint a nagy költészet varázsa, hogy mindenki úgy gondolja, az ő gondolatait fejezi ki, hiszen mindenfelől értelmezhető és mindenfelől megtalálható az értelmezése. Petőfiről a már idézett kötetében ezt így írta meg évekkel ezelőtt:

„Ha születése, mondjuk, kétszázadik évfordulójáról megemlékezik a magyar parlament, mindenki meghatottan fog felállni, de belül mindenki mást és mást gondol. Veletek végezne először, ti röghöz kötött, konzervatív csürhe, gondolnák a liberálisok. Ti kerülnétek a pallosa alá, ti, internacionalista hazaárulók, a nép nevében, s a nép mégiscsak mi vagyunk, gondolnák a konzervatív párt képviselői. Ne aggódj, Sanci, mondanák a szélsőjobbosok, visszafoglaljuk, nem lesz egy nemzetnek két, vagy fene tudja hány hazája, pláne ha abból az egyik Románia. Csak a szélsőbalos képviselő nem gondolna effélét, egyedül van a parlamentben, s meg van róla győződve, hogy valójában ő maga Petőfi Sándor”.