Budapest
2024 november 15., péntek
image

Összeült az Energia-veszélyhelyzeti Operatív Törzs, feltehetően az üzemanyag-ellátás a téma

Újra ülésezik az Energia-veszélyhelyzeti operatív törzs – írta ki a Facebookjára kedd reggel Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő. A politikus bejegyzésében a szokásos kormányzati narratívával (elhibázott brüsszeli szankciók) magyarázza az egekbe szökött energiaárakat, és említi az ország energiaszuverenitását, és mint írta,

A belföldi ellátás biztonsága és megfizethetősége továbbra is kulcskérdés, a magyar kormány pedig a magyar családok érdekeiért dolgozik minden fórumon.

Bár a posztban konkrétan nem esik szó a bizonytalan üzemanyaghelyzetről, nehéz nem arra gondolni, hogy az egyre tarthatatlanabb üzemanyag-ársapkával kapcsolatban dugják össze a fejüket az Energia-veszélyhelyzeti Operatív Törzs (EvOT) tagjai, hiszen

A kormány ugyanis azt közölte az ATV-vel, hogy január elseje után csak akkor tudják fenntartani a benzinárstopot, ha az Oroszországból érkező kőolajszállítás zavartalan, a százhalombattai finomító pedig folyamatosan működik. A hvg.hu hétfőn Molnál érdeklődött, hogy mit szólnak ehhez, mire az olajvállalat közölte, hogy a kormány előzetesen nem kérte az álláspontjukat, és ők is csak a sajtóból értesültek a két említett feltételről.

A Dunai Finomító (DuFi) folyamatos működése egyszerűbb kérdésnek tűnik, de nem feltétlenül az. A DuFi ugyanis, bár most folyamatosan üzemel, de továbbra is csak csökkentett kapacitással. Ismert, hogy idén megvolt a karbantartási nagyleállás, amelyet a háború miatt tavaszról július végére halasztott az olajcég. Szeptember elején jött a hír, hogy az üzem a hónap 18-án újraindul, és ez meg is történt, de nem teljes kapacitással, ráadásul azóta kisebb üzemzavar is előfordult itt. Az olajtársaság lapunkkal azt közölte, hogy a nagyszerviz még mindig tart, terveik szerint hamarosan lezárul, és akkor azokat az üzemeket is el tudják indítani, ahol az újraindítás során váltak szükségessé további karbantartási munkák. Annak egyelőre nincs pontos dátuma, hogy mikor érhetik el ismét a teljes kapacitásukat.

Ez a csökkentett üzemmód volt az egyik, a Mol által kiemelt oka az ország benzinkútjain tapasztalható részleges és időleges üzemanyaghiánynak. A vállalat lapunknak ezen túl még az üzemanyag-ársapka miatt drasztikusan visszaesett importra mutatott, ami szerintük rengeteg új autóst hajtott a kútjaikra. Ezeken jelenleg is

közel másfélszerese a kereslet az egy évvel ezelőttinek.

Ezzel kapcsolatban azonban fontos megjegyezni, hogy feltehetően azok közül is a sokan tankolnak a Molnál, akik a kis kutakon már nem jutnak elég üzemanyaghoz.

A fokozott kereslet nyomán mindenesetre itt is előfordult termékhiány, ami a társaság szerint az elmúlt napokban a hálózatuk 20 százalékában jelentkezett részlegesen, jellemzően pár óráig,

de töltőállomásaink üzemelnek, a tanker autóink pedig folyamatosan úton vannak

– közölték lapunkkal.

Hogy az Oroszországból érkező olajszállítás zavartalansága a kormány szerint pontosan mit takar, azt a Mol sem tudja – hiszen erről nem kaptak iránymutatást. Az mindenesetre emlékezetes, hogy nemrég többször is leállt a szállítás a Barátság csővezeték magyarországi ágán, de pár napos szünet teljesen normális, és semmiféle szenzációt nem jelent, magyarázta lapunknak Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. A Mol szerint a kormány arra értheti, hogy már nem zavartalan az ellátás, ha, mondjuk, megint találat éri a csővezeték áramellátását, ne adj' isten, magát a csővezetéket.

Szóval lesz miről tárgyalnia kedden az EvOT tagjainak, aki között a vonatkozó kormányhatározat szerint ott van a

Adekvát lenne, hogy ez utóbbi a jelenlegi helyzetre való tekintettel a Mol képviselője legyen. A hvg.hu megkereste a céget, hogy hívták-e őket a megbeszélésre, a kommunikációs munkatársak későbbre ígértek választ.