Orosz propagandát terjesztő gépezetre bukkantak Németországban
Ismeretlenek élnek vissza a Süddeutsche Zeitung (SZ) logójával, hogy oroszbarát propagandát terjesszenek az interneten – számolt be a német lap hétfői cikkében. A videós propagandaanyagokat hamis oldalakon terjesztik, például úgy, hogy az SZ hivatalos domain nevén (sueddeutschezeitung.de) egy kicsit változtatnak (sueddeutschezeitung.me), megtévesztve ezzel azokat az olvasókat, akik egy gyors klikkeléskor nem feltétlenül ellenőrzik a webhelyet. A kampány a lap szerint egyelőre nem bizonyult túl sikeresnek, az ismeretlenek valószínűleg nem értek el sok embert a hamisítványokkal.
Üres élelmiszerpolcok – Olaf Scholz kancellár az Északi Áramlat-1 gázvezeték turbinája előtt – rendőrök tüntetőket vernek – ez látható a videókon, az összevágott képeknek azonban semmi közük egymáshoz, de úgy vágták össze őket, hogy nyugtalanságot keltsenek a nézőben. Mindez megkoronázva azzal az üzenettel, hogy a németek szenvednek és dühösek az Oroszország elleni szankciók miatt, a Kreml elleni "gazdasági háborúnak" pedig véget kell vetni. A videó felső sarkában látszik az SZ logója, a weboldal dizájnja, de még a videóban használt színek is a német újságot idézik. (Kapcsolt képünkön is egy ilyen videóból kivágott rész látszik.)
A SZ újságírói a videók mögött egy átfogó orosz propagandakampányt sejtenek, amely hetek óta ismert német médiumok álcáját ölti, hogy a Kreml üzeneteit közvetítse. Szerintük a kampány alapvetően olyan médiafogyasztókat céloz, akik inkább ismert híroldalakat látogatnak, és nem bíznak azokban az obskúrus felületekben, ahol jellemzően erős az orosz propaganda.
Nem csak a Süddeutsche nevével éltek vissza az ismeretlenek. Több tucat nagy híroldal vált áldozatává a propagandakampánynak, többek között a Spiegel, a T-Online, a Bild, a Welt, vagy a FAZ, azaz a Frankfurter Allgemeine Zeitung. Az áloldalakról először a ZDF német közszolgálati televízió, és a T-Online internetes hírportál számolt be még augusztus végén. A német Szövetségi Hírszerző Szolgálat és a Szövetségi Alkotmányvédelmi Hivatal vizsgálja az ügyet. Hasonló hamisítványok készültek egyébként több más nemzetközi médiumról is, köztük például a Daily Mailről.
A recept általában hasonló. Ismeretlenek álnéven, vagy egy anonim eljárást biztosító közvetítő cégen keresztül megvásárolnak egy domain nevet, amely a megtévesztésig hasonlít az eredetire, majd kinézetre hasonló, tartalmában rendkívül gyenge minőségű hamis tartalommal árasztják el az internetet. A videókban gyakoriak a helyesírási hibák és a nyelvtanilag helytelen megfogalmazások, de az SZ szerint olyan is előfordul, hogy cirill betűkkel írt szavak csúsznak a német szövegbe.
Az ismeretlenek a közösségi médiára támaszkodnak a propaganda-videók terjesztésében. A linkeket megosztják a Twitteren és a Facebookon, részben fizetett hirdetések formájában, részben olyan Facebook-oldalak, mint például a Goethe Intézet oldalának kommentszekciójában. A Facebook ilyen esetben nem tud mit tenni, a linkek ugyanis az oldalon kívülről érkeznek – áll a Süddeutsche cikkében.
A cikkek terjesztésben szerepet kapnak hamis Facebook-profilok is, amelyeket százával hoznak létre erre az e célra kifejlesztett szoftverek. Ezek a profilok feltűnő hasonlóságokat mutatnak, a profilképek számítógép által generált embereket ábrázolnak, akik tömegesen terjesztik a propaganda linkeket.
Egyelőre nem valószínű, hogy sokakhoz eljutottak volna a propagandavideók, a megosztások rendszerint nem valódi személyektől származnak, a like-ok, kommentek száma általában alacsony. Az esetek rávilágítanak, hogy az információs háború továbbra is nagy erőkkel zajlik az online térben, az orosz titkosszolgálati dezinformációs műveletek pedig a legkülönfélébb alakokat öltik, legyen szó hamis közösségi médiás profilok komplex hálózatáról, az orosz ortodox egyházról, vagy csak egyszerű lopásról.