Budapest
2025 szeptember 18., csütörtök
image

Óriási fordulat jöhet a repülésben, nagy szükség van már rá

Az egyértelmű, hogy a légiközlekedésben óriási fordulatra van szükség ahhoz, hogy a jelenlegi szén-dioxid kibocsátást nullára csökkentsük le. Ugyanakkor az elektromos repülőgépek jelenleg még nem nyújtanak megfelelő alternatívát ehhez, a technológia ugyanis túl fejletlen ahhoz, hogy hatékonyan lehessen alkalmazni.

Tisztában van ezzel a brit Aerospace Technology Institute is, és úgy látja, hogy a fenntartható módon készített üzemanyag, valamint a zöld hidrogén előállításának együttes fejlesztésével elérhető a nettó nulla szén-dioxid kibocsátás, mégpedig 2050-re.

Az ATI azt is leszögezte, a zéró kibocsátású repülőgépek első generációjához egyértelműen a zöld folyékony hidrogén jelenti az optimális üzemanyagot. A szervezet úgy számol, ha az Egyesült Királyság kifejezetten ebbe a technológiába fektet, az 2050-re 12-ről 19 százalékra növelheti a brit piaci részesedést.

Ez nemcsak a munkahelyek számát növelné 116 ezerről 154 ezerre, de a hozzáadott gazdasági értéket is 11-ről 36 milliárd fontra. A The Next Web szerint ennek a törekvésnek már látszanak a jelei.

2021 márciusában a British Airways befektetett a ZeroAviába – egy brit/amerikai hidrogén meghajtású elektromos repülőgépeket fejlesztő cégbe – annak érdekében, hogy felgyorsítsa a hidrogénüzemű repülőgépek fejlesztését. De hasonló területen dolgozik a kormány támogatását élvező brit FlyZero, valamint a Rolls-Royce is. Utóbbiról ismert, hogy hajtóműveket is gyárt a repülőgépek számára.

Az autógyártó vállalat az easyJet légitársasággal kötött partnerséget. Ennek eredményeként már el is végezték az első sikeres teszteket az újgenerációs hajtóművel, ami a jövő repülőgépeit szolgálhatja.

(Kiemelt kép forrása: Airbus)