Budapest
2025 szeptember 16., kedd
image

Önnek milyen gyors otthon az internete? Kiderült, hogy a magyaroknak már nem is ez számít

A Deloitte 2022-es Broadband Consumer Survey fogyasztói felmérés magyar részében több mint 2000 fogyasztó vett részt. A tanulmányban a magyar piacra vonatkozó adatok a 18-65 év közötti fogyasztók országos reprezentatív mintáján alapulnak. Magyarország mellett Csehország, Lengyelország, Németország fogyasztói piacát vizsgálta a Deloitte.

„A Covid-világjárvány alatt a szélessávú, stabil internetkapcsolathoz való hozzáférés határozta meg a munkavégzésben és a távoktatásban való részvétel lehetőségét. Ez volt az a fordulópont, amikor a kommunikáció biztonsága és a kapcsolat minősége elsődleges szemponttá vált a fogyasztók nagy részének” – mondja Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.

Ezt a tendenciát több, különböző adat is alátámasztja: a válaszadók több mint fele kész többet fizetni az internet-hozzáférésért a magasabb minőség érdekében, és minden ötödik fogyasztó hajlandó fizetni egy alternatív csatornáért az elsődleges kapcsolat esetleges meghibásodása esetén. Ezzel együtt ötből négy fogyasztó tapasztalt valamilyen problémát internetelérésével. Annak ellenére, hogy a válaszadók kevesebb mint kétharmada elégedett csak jelenlegi internetszolgáltatójával, a többi vizsgált piaccal összehasonlítva meglepően kevesen készek szolgáltatót váltani.

Magyarországon vannak még olyan földrajzi területek, ahol az alapvető paraméterekkel rendelkező szélessávú hálózat kialakítása szükséges, ez az arány azonban elenyésző: minden negyedik fogyasztó minimum 50 Mbit/s átviteli sebességgel rendelkezik. Mindazonáltal, a válaszadók közel kétharmada az 500 Mbit/s sebesség feletti kapcsolatokat jelölte meg optimálisnak, az 1 Gbit/s-os internet pedig valódi értéket jelent a felhasználók számára. Ennek megfelelően a modern optikai üvegszálas hálózat már a második legnépszerűbb technológiának számít hazánkban; a legtöbb válaszadónak nem okoznak kellemetlenséget a kiépítésével járó munkálatok sem.

A többi vizsgált piaccal összehasonlítva hazánkban a legnagyobb az 1 Gbit/s sebességet elérő fogyasztók aránya.

Az internetkapcsolat megbízhatósága és stabilitása kulcsfontosságú a válaszadók 94 százalékának. Egyre többen hajlandóak többet fizetni az internet-hozzáférésért, ha ez a kapcsolat jobb minőségét eredményezi, a megkérdezettek 57 százaléka nyilatkozott így. A válaszadók 20%-a pedig hajlandó fizetni az elsődleges internet meghibásodása esetén egy automatikusan elérhető tartalék szolgáltatásért.

„A fogyasztói attitűd megváltozása a távközlési szolgáltatók számára azt jelenti, hogy újra kell gondolniuk a kínálatot, árpolitikát és beruházási terveket a kapcsolat minősége és a felhasználói élmény növelése érdekében. A jelenleg megfigyelhető piaci változások sok fogyasztó számára lehetőséget jelenthetnek egy megbízhatóbb és stabilabb kapcsolat megszerzésére, valamint a távközlési szolgáltatások tudatosabb megválasztására” – tette hozzá Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.