Olyan jön a webshopoknál, ami még nem volt: kemény verseny
Az online kiskereskedelem – amelyet a KSH „csomagküldő és internet” üzlettípusként tart nyilván – enyhén szólva szokatlan teljesítményt produkált tavasszal, a forgalom volumene márciusban, áprilisban és májusban is rendre elmaradt az egy évvel korábbitól. Miközben a kiskereskedelem egésze prímán teljesített, márciusban a bővülés még a 30 százalékot közelítette. A sokéves trend ezzel szemben az volt, hogy az e-kereskedelem növekedési üzeme messze meghaladta a kiskereskedelmi forgalomét általában.
Márciusban volt egyébként a teljes kiskereskedelmi forgalom bővülésének csúcspontja, azóta az éves alapú növekedés lassul, sőt havi alapon már a forgalom visszaesése figyelhető meg. Ráadásul az éves alapú bővülést csak az üzemanyag-kiskereskedelem motorja hajtotta.
Júniusban éves bázison 4,5 százalékos növekedést mért a KSH a teljes kiskereskedelemben, ám havi alapon 0,5 százalékkal csökkent a forgalom volumene. így már egy három hónapja tartó, érdemi visszaesésről, egy csökkenő kiskereskedelmi fogyasztási trendről beszélhetünk – kommentálta a számokat Virovácz Péter, az ING vezető elemzője. A szakértő szerint egyre egyértelműbb, hogy az év elején látott masszív fogyasztásbővülést – melyet az állami transzferek, mint a gyerekesek szja-visszatérítése vagy a 13. havi nyugdíj kifizetése hajtottak – felváltotta egy komolyabb visszaigazodás. A háztartások reagáltak az emelkedő megélhetési költségekre, elkezdődött a fogyasztás érdemi visszafogása. A lakosság elkezdett alkalmazkodni a magasabb inflációhoz, és a következő hónapokban a költségvetési szigorítások hatása ezt tovább erősítheti.
Reálértéken stagnálás jöhet az ekereskedelemben
2022 augusztusában merész vállalkozás pontos becslést mondani a kiskereskedelmi forgalom, illetve az online kiskereskedelmi forgalom várható alakulását illetően – mondja a hvg.hu-nak Györke Zoltán, az Ecommerce Hungary Nagyvállalati Tagozatának elnöke. Az biztos, hogy az első félévben márciustól jelentős lassulás volt megfigyelhető. Egy évtizede most először fordult elő, hogy az online szegmens részesedése nemhogy nőtt, de valamelyest csökkent a kiskereskedelmi forgalomban. A rövid távú adatokból azonban nehéz következtetéseket levonni, sok az egyedi tényező, a tavaszi bázisban még benne vannak azok a 2021 eleji hónapok, amikor boltzár-intézkedések voltak érvényben és nagyon sokan a járványtól való félelmükben ideiglenesen áttértek az online fizetésre.
A pandémia előtti években nagyjából évi 20 százalékos növekedést mutatott az online kiskereskedelem, a járvány alatt ez 30-40 százalékosra ugrott. Ugyan a növekedés lassult, de az online szegmens részesedése még mindig csak 10-11 százalékos, vagyis bőven van tér a további növekedésre. A várakozások szerint ennek üteme a járvány előtti szintre állhat vissza. Fontos látni, hogy a növekedés folyó áron számolják, márpedig jelenleg magas az infláció, már meghaladta a 13 százalékot. Az inflációt is figyelembe véve, reálértéken nézve így már reálisan egyszámjegyű bővülést se nagyon lehet várni, de
az sem zárható ki, hogy a növekedés csak az infláció szintjét fogja elérni.
Jelenleg az egész kiskereskedelem lassul, a magas infláció már valóság, ráadásul a lakosság tudja, hogy emelkednek a rezsidíjak, a kata módosításával pedig sok kisvállalkozó fog rosszul járni. Az ezekkel kapcsolatos várakozások már befolyásolják a fogyasztást,
a negatív hatások azonban valójában még nem realizálódtak, ősszel komoly sokkok várhatók.
Olyan lesz, ami még nem volt: kemény verseny
Ezek után fundamentális változások várhatóak az e-kereskedelemben – figyelmeztet Györke Zoltán. Eddig azok a kereskedők, akik nagyjából kielégítő szolgáltatást nyújtottak, üzletileg rendben voltak, képesek voltak boldogulni. Az e-kereskedelmi piac azonban érett állapotba lépett Magyarországon, hasonlattal élve a győzelemhez már nem elég kimenni a pályára. A sikerhez jól átgondolt stratégiára, üzleti tervezésre van szükség.
Ég és föld egy ilyen piacon működni ahhoz képest, ami az elmúlt évtizedet jellemezte
– figyelmeztet a szakember.
A következő években sokkal élesebb verseny lesz az e-kereskedelemben, ennek lesznek nyertesei és vesztesei. Az élesebb versenyből a nagyobb szereplők jöhetnek ki jobban, ők várhatóan még tovább fognak erősödni. De egy jól működő kkv-nak is megugorhatóak a fokozott elvárások. A közepes méretű kereskedők közt akadnak, akik jól felépítetten, jól átgondoltan működnek, „elég profin csinálják” – mondja Györke Zoltán. Az élesedő verseny a közepes szereplőknek adhat egy lökést, megpróbálhatnak előre menekülni, vásárlókat szerezni a kisebb szereplőktől és felnőni a nagyokhoz. A legnagyobb eredmény a külpiacok meghódítása lenne, vagyis, ha felnőne olyan több olyan e-kereskedő, aki a szomszédos országokban is meg tudná vetni a lábát.
Minden téren erősíteni kell
Nincs univerzális jó válasz arra a kérdésre, hogy a vállalkozásoknak mely területre érdemes koncentrálniuk, mit érdemes házon belül megoldani, és mi az, amit ki lehet szervezni. A válasz attól függ, hogy az adott cég hogyan akar érvényesülni. Az biztos, hogy – míg a nagyvállalatok képesek rá – egy kkv nem tud mindent maga megcsinálni. A jó logisztika megszervezése a legnehezebb feladat, ugyanakkor ennek kiszervezése megoldható, hiszen vannak ezzel foglalkozó vállalkozások. Ám olyan szerződéseket kell kötni, amelyek garantálják a szolgáltatás megfelelő minőségét. A fokozódó versenyben a saját márka, a brand szerepe felértékelődik, ahogy az online marketing szerepe is.
A következő években az lesz a kérdés, ki az, aki termékválasztékban, logisztikában (vagyis a megvásárolt termékek kiszállításában) és marketingben jobbat tud mutatni.
A működés minden területét át kell tekinteni és optimalizálni kell. Magyarországon az árazás mindig fontos szempont volt, ezt jól mutatja az olyan árösszehasonlító oldalak sikeressége, mint az Árukereső vagy az Árgép. A romló gazdasági környezetben az ármeghatározás szerepe még tovább nőhet, ezzel együtt komplex kérdés, hogyan lehet sikeresen működni.
Nem lesznek zöldfülű vásárlók
A logisztika különösen fontos. Sok szó esik a minél gyorsabb kiszállítás fontosságáról, hogy a vevő lehetőleg még aznap, de akár órákon belül megkapja az árut. Györke Zoltán szerint a gyorsaság elsősorban inkább az FMCG-termékek esetében lehet kiemelkedő szempont, általában véve fontosabb a megbízhatóság, hogy a kereskedő betartsa, amit ígér. A vevők nemfeltétlenül nézik rossz szemmel, ha valamennyit várniuk kell a megrendelt árura, amíg akkor és úgy kapják meg, ahogy a kereskedő előre jelezte. Mára már alapelvárás a vevők részéről, hogy ne nekik kelljen a kiszállításhoz igazodni, a megrendelt termék pontosan érkezzen akár házhoz, akár a megjelölt csomagautomatába.
Az elmúlt években a logisztika terén nagyon jelentős fejlődés zajlott le, egyrészt a gyorsaságban, másrészt az átvételi módok tekintetében, elég csak a több társaság által üzemeltetett, gombamód szaporodó csomagautomatákra gondolni. De a webshopok is sokkal szofisztikáltabbak lettek, mint pár évvel ezelőtt voltak.
Mivel az e-kereskedelem bővülése lassul, egyre kevesebb az új vevő, sőt nem is nagyon lesznek új vevők. Ami azt jelenti, hogy minden aktív vevőnek lesz már tapasztalata az online vásárlásról. A jövőben így nem fog beleférni a vásárlói igények és elégedettség figyelmen kívül hagyása vagy másodrendű szempontként kezelése arra számítva, hogy úgyis jön majd másik vásárló.