Budapest
2024 november 28., csütörtök
image

Nem használt a tüdőnek a „tüdő vitaminja”, jókora bírságot kapott a forgalmazója

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több mint 60 milliós bírságot szabott ki az Air7 vitamincsalád forgalmazóira, amiért alátámasztatlan állításokkal, jogszerűtlen reklámmódszerrel és szakhatósági regisztráció nélkül hirdették a termékeket a hazai fogyasztóknak. A termékcsaládba tartozó „Air7 a tüdő vitaminja” márkanevű termékeket korábban a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal is vizsgálta, és júliusban kivonatta őket a forgalomból.

Az Air7 étrend-kiegészítő termékcsaládot a koronavírus járvány aktív szakaszában kezdték értékesíteni, a patikákban, bioboltokban és az interneten is lehetett kapni. A készítmények forgalmazását reklámkampánnyal támogatták, amiben közszereplők is közreműködtek, és kifejezetten a termékcsalád tüdőerősítő hatását emelték ki.

A hivatal vizsgálata megállapította, hogy a termékek hazai forgalmazói a vitamincsalád népszerűsítésekor több szempontból tisztességtelen, valamint az uniós ágazati szabályozással is ellentétes gyakorlattal tévesztették meg a fogyasztókat.

Az eljárás feltárta, hogy a vállalkozás megtévesztően hirdette a termékeket „tüdő vitaminjaként” vagy „Air7 tüdővitaminként”, ugyanis ezeket, illetve a számos további egészségre ható állítást semmi sem alapozta meg, ugyanis a készítmények a szakhatósági vizsgálat alapján sem tartalmaznak semmilyen összetevőt, amely a tüdő egészségét támogató hatással bírna. A fogyasztókat megtévesztő állítások egyúttal megsértették az Európai Unió élelmiszer-ágazati szabályait is.

A hatóság szerint nem csupán a hirdetések állításainak valóssága, de azok módszerei is jogsértőnek bizonyultak: a reklámok ugyanis egészségügyi szakemberek, illetve intézmények ajánlásaira hivatkoztak, amelyet a termékkör esetében szintén tilt az uniós szabályozás. Jogsértőnek minősült emellett az is, hogy a cégek egy rövidebb időszakban az előírt szakhatósági regisztráció hiányában reklámozták a termékeket.

A GVH Versenytanácsa súlyosbító körülményként vette figyelembe, hogy a termékcsalád a koronavírus-járvány idején került piacra, amikor a fogyasztók különösen érzékenyek, sérülékenyek és kiszolgáltatottak voltak a tüdő – és általában az immunrendszer – védelmét ígérő üzenetekre.

A versenyhatóság döntésében ezért összesen 60,5 millió forintos bírságot szabott ki a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokban részt vevő, illetve abban érdekelt négy vállalkozásra: a Siren7 Kft.-re (f.a.), a Siren7 LLP-re, a GREEN SPLID S.R.L.-re és a Kalibra Innovatív Kft.-re.