Nagyon szenved a Volánbusz az új Mercedes elektromos buszaival
A Volánbusz Zrt. 2021. június 8-án írt ki közbeszerzést száz elektromos buszra, amelyek megvásárlását az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteléből fedezték. A tender úgy szólt, hogy a száz új elektromos buszból hatvanat szétosztanának a hazai nagyvárosok között, a maradék negyven e-busz pedig a Volánbusz által üzemeltetett fővárosi agglomerációs vonalakra kerülne. Ezek konkrétan Budaörs térségében állnának szolgálatba.
Innen kezdődnek a furcsaságok, ugyanis a pályázóknak igen szűk szállítási határidőt szabott a kiíró Volánbusz. A megszokott fél-egy év helyett mindössze két és fél hónapjuk (2021. augusztus 28-ai szállítási határidő) volt a gyártóknak arra, hogy elinduljanak a tenderen, meg is nyerjék azt és le is szállítsák az új autóbuszokat. Alig egy hónappal a tenderkiírás után az interneten megjelent fotók tanúsága alapján a Volánbusz 40 darab elektromos Mercedes busza már majdnem teljesen összeszerelt állapotban várta a Mercedes mannheimi gyárában a tender végeredményét, amelyet hivatalosan csak 2021. augusztus 22.-én hirdettek ki. Nem túl meglepő módon a 7,35 milliárd forintot érő megbízást, egyedüli indulóként, a Mercedes-Benz autóbuszok hazai importőre, az Omnibus Hungária Kft. nyerte el.
A nagy sietségre természetesen nem azért volt szükség, mert a budaörsiek epedve várták már az új buszokat, vagy mert ennyire a szívén viselné a Volánbusz a környezetvédelmet, hanem egy sokkal prózaibb okból: a kormányzat ezekkel a járművekkel akart villantani a Nemzetközi Eukarisztikus Kongresszuson (NEK), valamint a Nemzetközi Természetvédelmi és Vadászati Kiállításon is. Végül mindkét esemény kiszolgálását sikeresen látta el a Volánbusz az új Mercedes eCitarókkal.
Nem a legjobban sikerült típus a Mercedes eCitaro
A Mercedes első elektromos autóbusz típusát 2018 nyarán mutatták be. Majdnem pontosan három évvel a bemutató után 2021. június 6-án a hannoveri Üstra (a helyi BKV) garázsában tűz keletkezett, amelyben öt Mercedes eCitaro, további négy más autóbusz és a tárolócsarnok nagy része égett le teljesen. A későbbi vizsgálat szerint a tűz az egyik eCitaro töltése közben, a busz tetején (itt tárolják az akkupakkokat) keletkezett. A vizsgálat után átalakították a töltőberendezéseket.
Nem sokkal később, szeptember 30-án a stuttgarti SBB buszgarázsa is kigyulladt, ahol két Mercedes eCitaro és további 23 autóbusz semmisült meg teljesen. A vizsgálatok szerint ebben az esetben is az eCitarók töltése közben keletkezett a tűz. A szilárdtest akkumulátorok egyik csatlakozója okozta a hibát. Az ilyen akksikkal szerelt buszokat az üzemeltetők nagy része leállította, majd a Mercedes javította a hibát. Egyébként ilyen akkumulátorokkal vannak szerelve a Volánbusz eCitarói is.
Idén nyáron a wiesbadeni közlekedési vállalat (ESWE) döntött úgy, hogy a jövőben már nem kéri a Mercedes elektromos buszait. Azoknak ugyanis annyira alacsony a hatótávolsága, ami nem mellesleg nagyon távol áll a gyári ígéretektől is, hogy egy dízelbuszt a legjobb esetben is 1,7 villanybusz tud kiváltani. Gondot okozott Wiesbandenben az is, hogy a fentebb írt tűzesetek és más okok miatt sok volt a garanciális meghibásodás és emiatt sokat állt az eCitaro flotta. Ezért az ESWE nemrég úgy döntött, hogy egy jó darabig köszöni, de nem kér az elektromos buszokból, visszatér a németországi város a dízelbuszok beszerzésére.
Mi lehet a gond a Volánbusz Mercedeseivel?
A Winmenetrend online járműkövető rendszer adataiból jól látható, hogy a Volánbusz budapesti agglomerációban közlekedő 40 darab Mercedes eCitaro busz borzasztó rossz kiadási számokat produkál. A 40 járműből az eddigi legjobb napon is 29 darab került ki forgalomba, ami 72 százalékos kiadási arányt jelent. A többi hétköznapon ennél sokkal rosszabb arányt produkálnak az eCitarók. Ez azért nagyon rossz eredmény, mert egy ennyire új flottától bőven elvárható lenne a 90 százalék feletti kiadási arány. Hétvégente nagyjából az állomány fele közlekedik, de szeptember 24-én szombaton mindössze három darab eCitarót tudott forgalomba adni a Volánbusz. A 40-ből hét elektromos busz hónapok óta tartósan áll, valószínűleg valamilyen garanciális probléma miatt, a Winmenetrend adatai szerint.
Az átlagos napi hatótávjuk ezeknek a buszoknak 150 kilométer, ennél nagyobb távot soha nem tesznek meg az eCitarók. Összehasonlításképp a korábban itt közlekedő dízel MAN Lion’s City dízelbuszok bőven 250 kilométer fölötti teljesítményt tudtak. Egyébként az eCitarók hatótávja a gyártó szerint 250 kilométer. Mindebből jól látható, hogy a Volánbusznál ugyanaz a probléma, mint az ESWE-nél, az eCitarók messze nem hozzák a Mercedes által ígért hatótávot.
Megkérdeztük a Volánbuszt, mik a tapasztalataik az elektromos Citaro buszokkal. Azt a választ kaptuk, hogy: „A Zöld Busz Programban elnyert támogatás egyedülálló lehetőséget biztosít arra, hogy a Volánbusz a fővárosi agglomeráció, valamint Székesfehérvár, Győr, Zalaegerszeg, Eger, Szolnok és Szeged legidősebb, elavult környezetvédelmi besorolású motorokkal szerelt autóbuszait ne hagyományos, dízelüzemű járművekre, hanem korszerűbb, a jövő technológiáját képviselő zöldautóbuszokra cserélhesse.
A megkereséssel érintett Mercedes eCitaro típusú, szóló, alacsony padlós, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbuszok 28 ülő és 50 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak, és egy feltöltéssel a forgalmi, domborzati és időjárási körülményektől függően átlagosan 160 kilométert képesek megtenni.
Az e-buszok a fővárosi rendszerbe integrált Volánbusz-járatok útvonalán álltak szolgálatba 2022 elején, emellett rendszeresen ellátnak bemutató jellegű feladatokat.
A töltő infrastruktúra kiépítése során a Volánbusz, valamint a töltőberendezések üzemeltetését végző Mobiliti Volánbusz Kft. a műszaki, forgalmi és területi adottságok, valamint a gyártói ajánlások alapján járt el, így az agglomerációs kiszolgálásban immár több, mint 30 töltőberendezés vesz részt.”