Budapest
2024 november 24., vasárnap
image

Nagyobb piaci értéken mehet tőzsdére a Porsche, mint amennyit az anyavállalat Volkswagen-csoport ér

A Volkswagen-csoport bejelentette, hogy piacra dobja a Porsche sportautómárkát, amivel a világ egyik legnagyobb tőzsdei bevezetésére kerülhet sor. A lépésre szeptember végén vagy október elején sor kerülhet a Reuters beszámolója szerint annak ellenére, hogy az infláció rekordszinten van és az orosz–európai energiaválság miatt zuhannak az európai tőzsdék. A friss tőkére viszont nagy szüksége van a német csoportnak a villamosítási tervei végrehajtásához.

Noha a nyilvános kibocsátás (IPO) részleteit még nem közölték és a Volkswagen-csoport fenntartja magának azt a döntési jogot is, hogy elálljanak a piaci bevezetéstől, ha úgy ítéli meg, hogy nincs elég érdeklődés a Porsche részvények iránt. Ha minden a terveik szerint alakul, akkor akár 60-85 milliárd dollár közötti értéken kerülhet be a frankfurti börzére a cég, ami a német történelem egyik legnagyobb piaci bevezetése volna és 1999 óta a legnagyobb Európában. (Az anyacég Volkswagen-csoport piaci értéke jelenleg 83,5 milliárd dollár.)

Az egyik komoly nagybefektető a Qatar Investment Authority jelezte 4,99 százalékos részesedést kíván szerezni a cégben, a Porsche és a Piech családok – a cégalapító, Ferdinand Porsche leszármazottai – is jelentős részesedést kapnak. Rajtuk kívül a befektetői világ olyan nagy nevei is érdeklődnek a Porsche-papírok iránt, mint a Red Bull energiaital-gyártó alapítója, Dietrich Mateschitz és Bernard Arnault, az LVMH főnöke. Sőt, a Porsche a tehetős rajongótábora miatt jelen esetében a kezdeti kibocsátás során is bevonnak lakossági befektetőket.

A Porsche mint luxusmárka kiválóan is teljesít, az üzemi eredménye 22 százalékkal ugrott meg az idei első félévben, szemben a volumengyártó Volkswagen márka 8 százalékos visszaesésével. A Porsche piaci bevezetése egyértelműen jelentős lépés lenne a vállalat átalakulásában, amelynek célja az elektromos járművek kínálatának minél gyorsabb kiépítése, ami azt jelenti, hogy 2028-ig akár 70 akkumulátoros modellt is piacra dobnának.