Nagykörúti bringasáv: Karácsony megcsinálta, amit Fürjes akart, de Fürjesnek ez se jó
„Javaslatunk: visszaadni az elvett sávot az autóknak, nem vinni biciklisávot járdán” – írta Fürjes Balázs Budapestért felelős államtitkár a Twitteren. Az államtitkár arra reagált így, hogy a Nagykörút déli részén a BKK és a városvezetés elkezdte visszaállítani a 2x2 gépjárműsávot, a nyáron a külső gépjárműsáv helyén kialakított kerékpársávot pedig a parkolósáv helyére vitte, néhány ponton, ahol nincs parkolósáv, pedig a kerékpárosokat a járdára terelte.
Utóbbi sok kritikát váltott ki – ebben a cikkben írtunk róla részletesen, miért nem jó, sőt miért balesetveszélyes megoldás, ha a kerékpárosok a járdán közlekednek. Arról is írtunk, hogy a lehetőségek száma korlátázott, mivel a Nagykörút szélessége házfaltól házfalig fix.
Fürjes Balázs tweetjében az az érdekes, hogy egy korábbi, augusztus végi posztjában még egy másik nagyon konkrét javaslatot tett le az asztalra: „a Nagykörúton lehet biciklisáv, a parkolósáv helyén”.
Vagyis a városvezetés azt a megoldást valósította meg, amit Fürjes javasolt, most azonban Fürjes kritizálja a városvezetést, amiért megvalósította az ő korábbi javaslatát.
Igaz, akkor Fürjes egy szót sem ejtett arról, mi legyen a kerékpárosokkal ott, ahol nincs parkolósáv. Ezt vagy nem gondolta végig, vagy egész egyszerűen politikai okból túráztatja Karácsony Gergely főpolgármestert, hol „autósüldözéssel”, hol a gyalogosok hátrányba hozásával, de feltétlenül szakmai hibákkal, kapkodással, kísérletezgetéssel stb. vádolva – lásd a kormánymédia Karácsonyra akasztott eposzi jelzőjét, miszerint „alkalmatlan”.
Az új tweetben Fürjes Balázs nem áll elő új, részetesen kifejtett javaslattal, mindössze (már többedjére) érdemi párbeszédet és szakmai hatástanulmány elkészítését sürgeti. A városvezetés egyébként nyilvános konzultációt tartott a Nagykörút forgalmi rendjéről, a BKK-nál és a Budapest Közútnál pedig nem pékek dolgoznak, hanem közlekedési szakemberek.
Azért is érdekes, hogy Fürjes Balázs nem áll elő új, részletes javaslattal, mert augusztus végén még elég határozottan, és csinos látványtervvel megtámogatva foglalt állást. Ahogy említettük, a Nagykörút szélessége korlátos, így a forgalomszervezési kombinációk száma is véges, nagyjából az alábbi verziók képzelhetőek el:
Ha Fürjes Balázsnak valóban határozott álláspontja van a Nagykörúttal kapcsolatban, a fentiekből lehet választani. Persze ha csak a főpolgármester túráztatása a cél, akkor célszerűbb nem elköteleződni.