Budapest
2024 november 07., csütörtök
image

Nagy bajban van a NASA 12 milliárdos űrszondája

Június végén kezdődött el a NASA és az Advanced Space nevű cég közös missziója, a CAPSTONE, ami az Artemis Hold-program egyfajta előfutára. A projekt keretében egy mikrohullámsütő nagyságú szondát küldtek az égitest felé, hogy új keringési pályát keressen az űrhivatal holdi űrállomásának, a Gatewaynek.

Bár a misszió rendben elindult, napokkal utána mégis beütött a baj: a NASA előbb elvesztette a kapcsolatot a berendezéssel, később pedig hőmérsékleti problémák adódtak vele. Ezt követően a napelemek is hibát jeleztek, ami azért aggasztó, mert ezekkel tölthetők fel az űreszköz akkumulátorai.

Gizmodo szerint mindebből az szűrhető le, hogy a 30 millió dollárba (kb. 12 milliárd forintba) kerülő szondával sokkal nagyobb gondok lehetnek, mint amire előzetesen bárki is számított volna. A lap szerint a misszió most nagyjából a felénél tart. Ez idő alatt a szonda háromszor végzett pályakorrekciós manővert. Úgy tudni, hogy az anomáliák ezt követően jelentkeztek, de hogy pontosan miért, az egyelőre rejtély.

A legutóbbi pályakorrekciót követően a földi állomások nem tudtak érdemi kommunikációt folytatni a CAPSTONE-nal, ami arra késztette az Advanced Space-t, hogy működési vészhelyzetet hirdessen. Amikor mintegy 24 órával később végre sikerült helyreállítani a kapcsolatot, a küldetés irányítói megállapították, hogy az űreszköz számítógépes rendszerei időnként újraindulnak, az űreszköz maga pedig több energiát használ, mint amennyit a napelemek által megtermel.

A földi irányításnak később sikerült stabilizálniuk a szondát a NASA Deep Space Network segítségével, ami egy óriási rádióantennákból álló rendszer, és amit az űrhajók küldetéseinek támogatására használnak. A CAPSTONE problémái viszont azóta sem hárultak el teljesen, de most már legalább több energiát termel, mint amennyit felhasznál – és továbbra is a Hold körüli speciális pályán halad.

A kutatócsapat a következő időszakban az anomáliák diagnosztizálásával folytatja a munkát, miközben megpróbálja megoldani a több alrendszerrel, köztük a meghajtórendszerrel kapcsolatos hőmérsékleti problémákat.