Budapest
2024 november 16., szombat
image

Mol: Még hetekbe telik, míg újra maximális kapacitással tud termelni a Dunai Finomító

Nem látszik enyhülés a mostani üzemanyagkrízisben, továbbra is vagy szerencse, vagy birkatürelem és sok szabadidő kell ahhoz, hogy Magyarországon meg tudjon tankolni az ember, mivel a benzinkutak országszerte ellátási hiánnyal küzdenek.

A hazai kutak java részét birtokló és ellátó Mol ügyvezető igazgatója a helyzetre reagálva lapunknak is elküldött levelében azt írja, a teljes hálózatukban jelentkezett részleges termékhiány, és a töltőállomásaik negyedében volt teljes leürülés – ilyen még sohasem volt.

Bacsa György azt írja,

a napi forgalom a benzin esetében a normális piaci szint kétszerese, a dízelnél pedig közel a másfélszerese.

Az üzemanyag-ellátás hiányosságainak számos oka van, erről mi is többször írtunk. A legfontosabb ok az, hogy tavasz óta a kormány a nagykereskedelmi árakra is kiterjesztette az üzemanyagárstopot, ami elriasztotta az országból az importőrök java részét, hiszen a külföldön, drágán megvásárolt üzemanyagot itthon csak olcsón tudják eladni, bukni pedig nem akarnak az üzleten. Az elmúlt években a magyarországi üzemanyagpiac mintegy 30 százaléka importforrásból érkezett, és ez az ellátás szinte teljesen eltűnt.

A felszívódott importőrök helyébe a Mol lépett, de az olajtársaságnak nincs elég kapacitása arra, hogy a teljes kiesett mennyiséget pótolja – nem erre van berendezkedve, és ha maradnak a normál piaci viszonyok, akkor fel sem merült volna, hogy így kellett volna tennie.

Bacsa levelében azt is írja, az ismert problémák fejébe most már megérkezett az is, hogy az emberek elkezdtek pánikvásárolni. Az ügyvezető a Mol importálása kapcsán arról ír, hogy novemberben már minden negyedik liter gázolaj Szlovákiából jött, de a vállalat elérte a logisztikai kapacitásának határát:

Ennél több árut egyszerűen fizikailag nem tudunk behozni.

Az ügyvezető most elismételte a Mol álláspontját: az ellátási helyzetre kizárólag az lehet a megoldás, ha visszatér az import az országba. Bacsa arra is felhívta a figyelmet, hogy a február 5-én életbe lépő EU-s szankció elvágja az eddigi legfőbb import útvonalukat is, nem fognak tudni behozni Magyarországra több üzemanyagot Pozsonyból, a Mol ottani finomítójából.

Bacsa arról is ír, hogy a tankereik folyamatosan járnak, ahol tudják, töltik a kutakat, a szakembereink pedig a korábban meghibásodott üzem karbantartási munkáinak befejezése után azon dolgoznak, hogy a teljes Dunai Finomító fokozatosan újrainduljon.

A DuFi-ról a Mol kedden friss közleményt is megjelentetett a Budapesti Értéktőzsde oldalán. Ebben arról adnak hírt, hogy sikerült befejezni azokat a plusz karbantartási munkákat, melyek szükségességére a finomító nagyleállását követő újraindítás során derült fény. Mint írják, a hidrokrakkoló-kénmentesítő üzemen és „más üzemekben" is javításokra volt szükség. Ezeket az üzemeket most újraindították, és megkezdték a kőolajfeldolgozás szintjének fokozatos növelését. Bacsa levelében úgy fogalmazott, még hosszú hetekre lesz szükség ahhoz, hogy újra elérjék a teljes termelési kapacitást, és a logisztikában is utolérjék magukat.