Budapest
2024 november 15., péntek
image

Mitől fél, akinek mindene okos? Most jutottunk el oda, hogy 10-ből 4 ember egyszerűen utálja kezelni az eszközeit

Változik a világ, ma már más kell a felhasználóknak, mint 10-15 évvel ezelőtt, derül ki a Deloitte friss felméréséből. Több mint kétezer amerikai fogyasztót kérdeztek meg 2023 második negyedévében, hogy kiderítsék, hogyan integrálják életükbe a digitális technológiákat. Emellett foglalkoznak azokkal a kihívásokkal és lehetőségekkel, amelyekkel mind a fogyasztók, mind a technológiai vállalatok szembesülnek az „összekapcsolt világban”.

Úgy tűnik, lassan befejeződik a technikai eszközök felhalmozása. Bár 2023-ban a háztartások közel fele (48%) vásárolt legalább egy új csatlakoztatott eszközt, az egy háztartásra jutó eszközök átlagos száma a 2021-es 25-ről 2023-ra 21-re csökkent. Ez tudatos erőfeszítést jelent az elavult vagy kevésbé hasznos eszközök egyszerűsítésére és kiiktatására, miközben helyet ad az igényeknek jobban megfelelő újaknak.

Az eszközök és előfizetések kezelése azonban továbbra is kihívást jelent sok fogyasztó számára. A felmérésből kiderül, hogy a válaszadók 41 százaléka nem szereti kezelni az eszközeit, 28 százalékuk pedig úgy érzi, túlterheli őket a kezelendő eszközök és az előfizetéseik nagy száma.

A felmérés rávilágított a fogyasztók innováció iránti vágyára is, és olyan tapasztalatokra, amelyek kihasználják az 5G technológia képességeit. Az 5G-s okostelefonnal rendelkező válaszadók több mint a fele (53%) csalódottságának adott hangot az 5G-ben rejlő lehetőségeket teljes mértékben kihasználó innovatív alkalmazások és szolgáltatások hiánya miatt. Ez lehetőséget kínál a fejlesztők és technológiai vállalatok számára, hogy megfeleljenek a fogyasztók elvárásainak, és olyan magával ragadó élményeket nyújtsanak, amelyek kihasználják az 5G lehetőségeit.

Növekvő érdeklődés derült ki a 3D-s élmények iránt, különösen a fiatalabb generációk körében. A Z generációs válaszadók közül 10-ből több mint 6 és a millenniumiaknak több mint a fele jelezte érdeklődését a virtuális 3D platformokon keresztüli tanulás, társasági élet és vásárlás iránt. A generatív mesterséges intelligencia is hódít: a válaszadók 17 százaléka számolt be a generatív mesterséges intelligenciával folytatott kísérleteiről vagy a MI felhasználásáról személyes, oktatási vagy szakmai célokra. Ez azt mutatja – állítja a Deloitte –, hogy a fogyasztók egyre jobban ismerik és elfogadják a MI-technológiákat.

A felmérés bizonyos (és jogos) félelmekre is rámutatott. Míg a felhasználók élvezik a technológia előnyeit, egyre nagyobbak a biztonsággal és a magánélettel kapcsolatos aggodalmak. A felhasználók több mint a fele, 58 százaléka aggódik amiatt, hogy eszközein biztonsági rések vannak, és az említett szám egyértelmű növekedést jelent az előző évben mért 50 százalékhoz képest. Nagyjából ugyanennyi válaszadó fejezte ki a félelmét amiatt, hogy szervezetek vagy egyének követik őket az eszközeiken keresztül (2022-ben még csak 41 százalék gondolta így). Ezek az adatok is rávilágítanak arra, hogy javított adatvédelmi és biztonsági intézkedésekre van szükség a felhasználói aggodalmak kezelésére.