Mit érnek a karácsonyi reklámok történetek nélkül?
Mitől lesz jó egy karácsonyi reklám? Az összetevők viszonylag egyértelműek. Legyen érzelmes – ez mégis csak az az ünnep, amely az érzelmekről szól, ha valamit el akarnak adni nekünk, akkor muszáj ilyen húrokat pengetni. Nem árt, ha megszórják egy kis nosztalgiával, és persze az is jó, ha nevetve sírunk. Ez nem az a műfaj, ahol a vásárlói logikát kell megcélozni, vagy az ár-érték arányra kell fókuszálni.
Műfaji hagyomány lett a történetmesélés is. Ha már a karácsony eleve egy történetet mesél el – legalábbis, ha a vallásos irányból nézzük –, akkor ezen keresztül lehet a leginkább elérni a fogyasztók szívéhez és pénztárcájához. Az igazán telitalálat reklámok még a korra is reflektálnak, amelyben élünk. Az elmúlt évek legerősebb történeteit szedtük össze.
2016-ban az Allegro lengyel aukciós portál állt elő egy minden elemében tökéletes 3 perces karácsonyi reklámfilmmel, amelyben végig követhetjük, ahogy az idős és magányos lengyel úr angolul kezd el tanulni, hogy aztán az Angliába kitántorgott fiának a gyerekével, vagyis az unokájával szót értsen. Van benne minden: poén, kutya, könnyek.
A John Lewis brit áruházlánc minden évben tökéletesíti a karácsonyi reklám receptjét. 2018-ban Elton John élete és munkássága előtt tisztelegtek, és egy időutazással röpítettek vissza ahhoz a bizonyos karácsonyhoz, amikor a kis Elton egy pianínót kapott ajándékba.
A Marks&Spencer a Mikulás feleségét ruházta fel szupererővel. Mrs. Claus úgy képes megoldani egy karácsonyi problémát, ahogy Mr. Claus a maga hagyományos szerepében nem tudná. És persze a testvéri szeretet is kap egy kis reklámot közben.
A Coca-Cola kamionja már menetrend szerint felbukkan karácsony táján, Taika Waititi azonban 2020-ban egy komplett kalandfilmet álmodott köré, hogy célba juttassa az üzenetet: a karácsony lényege, hogy együtt legyünk (és persze közben Coca-Colát igyunk).