Minden negyedik cég még mindig áremelésen gondolkodik
Márciusban már ötödik hónapja mondják a vállalatok, hogy több embert vennének fel, s bár egy-egy hónap javulása minimális, a bővítést tervező cégek aránya egy hajszállal már újra magasabb a csökkentést tervezőknél – derül ki a GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett felméréséből. Ezzel párhuzamosan csökkent a lakosság munkanélküliségtől való félelme is.
Újra elmondható az is, hogy egyre kevesebb cég gondolkodik áremelésen, már csak a cégeknek bő negyede készül erre. Csak jelzésképpen: tavaly augusztusban ez az arány még kétharmad volt.
A felmérésből kiderül az is, hogy kis mértékben ugyan, de tovább csökkent a lakosság inflációs várakozása, miközben a magyar gazdaság jövőbeli helyzetét mind a cégek, mind a lakosság egyre jobbnak látja.
A GKI fogyasztói bizalmi indexe (mely a háztartások pénzügyi, az ország gazdasági és munkanélküliségi helyzetének várt alakulására, továbbá a megtakarítási kilátásokra vonatkozó kérdésekre adott válaszokból adódik) is nagy mértékben emelkedett, ám még mindig -43,8 ponton áll, ami azt jelenti, hogy még mindig jóval többen várják a dolgok negatív irányba való mozgását, minthogy jobb lesz a jövő. A mostani javulás annak köszönhető, hogy a lakosság saját pénzügyi helyzetét márciusban az előző hónaphoz képest jelentősen, megtakarítási képességét pedig némileg javulónak értékelte. Ennek megfelelően egyre többen gondolkodnak azon, hogy nagy értékű tartós fogyasztási cikket vásároljanak a közeljövőben.
Mi a helyzet az egyes iparágakban?
Márciusban az ipari bizalmi index megugrott, és már szeptemberi szintjén van, miután a szektorban dolgozó cégek egyre jobban hisznek abban, hogy több megrendelést fognak kapni.
Az építőiparban tapasztalható hangulat ellenben sokkal rosszabb lett, már a Covid-járvány időszakára emlékeztet. A felmérés szerint a rendelésállomány értékelése számottevően romlott, azaz attól félnek leginkább a cégek, hogy a jövőben nemigen lesz új munkájuk. Ezek után nem is csoda, hogy ebben a szektorban nyilatkoztak a legtöbben úgy, hogy árat szeretnének emelni.
A kereskedelmi bizalmi index márciusban kéthavi emelkedés után csökkent, míg a szolgáltatói szektorban a februári hatalmas ugrás után márciusban is emelkedést mért a GKI, így az iparág bizalmi indexe egyetlen ágazatként ismét a pozitív tartományba került. Mindez nem csoda, ha tudjuk, hogy a válaszadók a februárinál kedvezőbben ítélték meg az általános üzletmenetet, az elmúlt és következő időszak forgalmát.