Milyen kártérítésre számíthat, aki balesetet szenved egy olyan káoszban, mint a szombati?
A magyar biztosítási szakma talán legbonyolultabb ügye lehet az M1-es autópályán szombaton történt tömegbaleset – figyelmeztetett hétfőn a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. kommunikációs igazgatója Németh Péter. A viharos szél által Herceghalom térségében az autópályára sodort porfelhőben 42 jármű – közte 5 kamion – karambolozott, 19 ki is égett. A tömegbalesetben egy ember meghalt, 39-en kerültek kórházba, a sérültek között tíz gyerek is volt.
A tömeges karambol érintettjei számára a mielőbbi gyógyuláson kívül talán a legfontosabb kérdés káruk rendezése. Ez általában a hatósági vizsgálat lezárultával a felelősség megállapításával kezdődhet el, ami jelen esetben hosszú hónapokig is elhúzódhat, de úgy tűnik, nem kell addig várniuk. A Magyar Biztosítók Szövetsége ugyanis hétfőn jelezte, hogy aktiválta a szombatihoz hasonló katasztrófák esetére vonatkozó tömeges kárrendezési szabályozását. Ennek értelmében
a biztosítók nem várják meg a hivatalos rendőrségi vizsgálatok végét, illetve a felelősség kérdésének tisztázását, hanem az ügyfelek érdekében megkezdik a kártalanítást.
A Mabisz jelezte, hgoy a tömegszerencsétlenségben érintett károsultak saját gépjárműveik biztosítóinál vagy a Mabisznál jelenthetik be kárigényeiket, ami – mint emlékeztettek –, a megszokott ügyrendtől eltérő plusz szolgáltatás.
Ezeknek az egyelőre jogcím nélküli – hiszen azt a hatósági vizsgálat fogja megállapítani – előlegeknek a kifizetése olyan ütemben zajlik majd, ahogy beérkeznek a biztosítókhoz a szükséges rendőrségi igazolások a balesetben érintettekről. A Mabisz azonban erről szóló közleményében jelezte, hogy
ha a lezáruló vizsgálatok eredményeként jogerős határozat állapítja meg a kárért való teljes vagy részbeni felelősséget, utólagos elszámolás válhat szükségessé.
A vizsgálat várhatóan jelentősen elhúzódik, hogy ki, mire számíthat azt Németh Péter segítségével igyekeztük összeszedni.
Miért lesz hosszú a vizsgálat?
Ahhoz, hogy a biztosítók jogszerűen fizessenek, a hatóságoknak pontosan meg kell határozniuk, hogy a tömeges balesetben
A biztosítási alkusz igazgatója szerint arra is fel kell készülni, hogy ha a vizsgálatok során nem tudnak konkrét felelősöket vagy károkozókat azonosítani, akkor a biztosítók megtagadhatják a kifizetéseket.
Németh Péter jelezte, hogy egy ilyen tömeges baleset esetében nehéz felelősségtérképet felállítani, ami alapján bizonyítani lehet, hogy ki vezetett a látási viszonyoknak megfelelően, és ki nem. Az eddig közzétett felvételekről például kiderül, hogy hosszú másodperceken keresztül semmit sem lehetett látni az úton.
Egyszerre vétkes és vétlen
A szakember szerint akár az is előfordulhat, hogy a kibogozhatatlan körülmények miatt kármegosztást állapítanak meg a hatóságok, ami azt jelenti, hogy az érintett autóvezetők mindegyike vétkes és egyben vétlen is, hiszen például maga sem tartotta be a követési távolságot, vagy nem a látási viszonyoknak megfelelően vezetett, ezért belefutott az előtte fékezőbe, miközben hátulról vagy oldalról az ő autójába is belecsapódott egy másik.
Tovább bonyolíthatja és még jobban elhúzhatja az ügyek lezárását, hogy várhatóan sokan találják majd méltatlannak, ha nem jutnak egyáltalán kártérítéshez, vagy csak a vártnál kevesebbet állapítanak meg számukra, és emiatt bírósági pereket indítanak. A kommunikációs igazgató szerint akár több tucat ilyen is indulhat.
Ki járhat a legrosszabbul?
Akinek összetört a kocsija, megsérült az utasa, és nincs kötelező biztosítása. Neki ennél fogva – még ha felelőssége nem is merül fel – biztos, hogy nem térítik meg az anyagi kárát. Ha viszont felmerül a felelőssége, akkor rajta vasalják be a más járművekben keletkezett anyagi, károkat, és adott esetben utasa (vagy más érintett utas) által elszenvedett egészségügyi károkat is.
Kinek lesz a legkönnyebb?
Azoknak, akinek járműve csak egy irányból szenvedett kisebb sérülést úgy, hogy belehajtott vagy csapódott egy másik jármű, és nem merül fel az ő mint sofőr felelősségének kérdése. Ebben az esetben egyértelmű lehet, hogy vétlen károsultról van szó.
Mire számíthatnak a vétlen, megsérült utasok?
Az ő esetükben nem merülhet fel olyan tényező, ami miatt megtagadható lenne a kifizetés, még kármegosztás kérdése esetén sem, épp csak azt lesz nehéz megtalálni, hogy ki a felelős, akinek a biztosítója fizeti az ő kárukat – jelezte Németh Péter, aki szerint az is bonyolíthatja ügyüket, hogy az emberi egészségben keletkezett kár összegszerűsége és súlya nem olyan egzakt módon megállapítható, mint az autókban keletkezett kár.
Mindenesetre a Mabisz tömeges kárrendezési szabályozása révén ők is kártérítési előleghez juthatnak még a hatósági vizsgálatok lezárása és a felelősség pontos megállapítása előtt.
A személyi sérülést szenvedetteknek még azt tanácsolja a kommunikációs igazgató, hogy nézzenek utána, lakásbiztosításuk, vagy bankkártyájukhoz esetlegesen csatolt biztosítás kiterjed-e balesetekre is, így ezt ebben az esetben használni tudják.