Mi az az 5 dolog, amit vállalkozásként többé nem hagyhat figyelmen kívül?
1. Csak az a vállalkozás marad jövőálló, amelyik digitálisan naprakész
Az Imprimernél kiváló minőségben nyomtatnak fotókat és vászonképeket. A hatéves vállalkozás életében azonban fordulatot jelentett, amikor Kovács Szabolcs tulajdonos egy szokatlan ötlettel állt elő: egy online kortárs galériával, ahol – akárcsak egy háromdimenziós kiállítótér esetében – válogatott művészek alkotásai közt böngészhetünk, a kiszemelt darabokat pedig meg is vásárolhatjuk.
Az IM Galéria a mennyiség helyett a minőséget helyezi előtérbe: itt gondosan szelektált alkotásokkal találkozhatunk, amelyek kizárólag ezen a felületen, korlátozott példányszámban vásárolhatók meg. Az itt szereplő művészek egy privát, szűk csoport. Hónapról hónapra az ő munkáikat töltik fel – ezzel egyszerre könnyítik meg a választást és tartják magasan a színvonalat.
Az exkluzivitást fejezi ki a limitált példányszám, az egyedi sorszám, a hologramos matrica és a művész aláírása is a jogvédett képeken, amelyek sehol máshol nem jöhetnek szembe velünk. Így egyedi és különleges festményekkel, grafikákkal, fotókkal díszíthetjük az otthonunkat.
2. A digitalizáció lehetővé teszi, hogy kilépjünk a megszokott keretekből
“A kortárs fotósok, festők, grafikusok munkái szeptembertől tekinthetők meg az IM Galériában, amely ellátja egy webshop funkcióját is. Mégsem klasszikus webshop, hiszen jóval kreatívabb, művészibb megközelítésből terveztük meg” – mondja a tulajdonos, akinek a saját fotói is felbukkannak a felületen.
A képeket az Instagramon és a Facebookon is hasonló rendben találjuk, de megtekinthetjük a hozzájuk tartozó tanúsítványokat, a hologramos matricákat és az ezekhez fűzött magyarázatokat is.
És míg a legtöbb nyomda szimulált látványterveken jeleníti meg a képeket, itt az is elénk tárul, hogyan mutatnak a valóságban a falon. A lényeg az volt, hogy a kép minél kézzelfoghatóbb legyen: még a vásznon megcsillanó fényt is láthatjuk.
“Nem akartunk klasszikus webshopot, ahol a felhasználó kiválasztja, kosárba rakja és egy kattintással megveszi a képeket. Az IM galéria mind arculatában, illetve designjában, mind tartalomban arra törekszik, hogy egy »valódi galéria« hangulatát keltse, azonban itt többféle kivitelből és méretből választhat a vevő. Minden képet csakis a megrendelés után kezdünk el legyártani, ezzel megadva egyfajta »szabadságot« a vásárlónak. A lényeg az értékteremtés: ha lassabb ütemben is, de minőségi munkákat szeretnénk elérhetővé tenni” – teszi hozzá a tulajdonos.
A grafikusok, fotósok és festők művei közt több kategóriát is megtalálunk: figurális és absztrakt festményeket éppúgy, mint profi ételfotókat vagy épületfotókat, így nincs két hasonló stílusban alkotó művész.
A paletta színes, hiszen itt a már befutott, neves művészek mellett a helyi alkotók is bemutatkoznak a közönségnek. Így megjelenésben, kínálatban és minőségben sem azt kapjuk, mint a szokványos nyomdák webshopjában.
3. Technikai bravúr helyett digitális heuréka
“Mi korábban csak a folyamat nyomtatás részével foglalkoztunk, ezt értékesítettük. Különböző fotósok, grafikusok, festők munkáit nyomtattuk, amelyeket ezután ők értékesítettek tovább. Aztán felmerült bennünk a kérdés, mi lenne, ha mi is beállnánk az értékesítési sorba? Ezért a művészekkel közösen létrehoztuk az IM galériát” – meséli Szabolcs.
A nyomtatás meglévő technológiáján nem kellett változtatni az újítás érdekében. Egy programozó és egy grafikus segítségével hamar összeállt az online galéria, így a webshop is elindult a korábbi megrendelőfelület mellett.
A digitális fordulatot a mi esetünkben ez a galériává válás jelentette. Ennek elkészítése, illetve programozása – mindezt pedig folyamatosan fejlesztjük, naprakészen tartjuk. Ennek köszönhetően újabb és újabb ügyfeleket érhetünk el, miközben magát a nyomdát is folyamatosan reklámozzuk” – összegezte a tulajdonos.
Kovács Szabolcs elmesélte, hogy a múlt héten részesült egy olyan, saját vállalkozására szabott, személyes tanácsadásban, ahol digitális és online marketinges szempontból is áttekintették a galéria működését. Az Erzsébet téren, a Telekom különleges tanácsadó pontján, egy magasba emelt konténerben Wolf Gábor onlinemarketing-szakértő és a Telekom digitális szakértője, Kollár Péter segített külső szemmel rápillantani az ötletre.
“Az IM Galéria bemutatása után a magenta konténer felemelkedett, és a magasból egy más perspektívából is ránéztünk a vállalkozásra. A szakértők felhívták a figyelmemet bizonyos szempontokra, amelyeket érdemes mérlegelni a jelenlegi gazdasági helyzetben. Miután visszaereszkedett a konténer a földre, átbeszéltük, milyen konkrét megoldásokkal lehetne a galériát még hatékonyabban működtetni. Számos ötletet kaptam a folytatást illetően, például több gyors és hatékony marketingmegoldással kapcsolatban.” – idézi fel Szabolcs. A tulajdonos négy fontos pontot emelt ki a beszélgetésből:
1. Érdemes lenne az IM galériának külön Facebook-, illetve Insta-profilt létrehozni, és nem keverni az Imprimerével.
2. Fontos volna mielőbb angol nyelvre fordítani az oldalt, hogy nemzetközi piacra is ki lehessen lépni vele.
3. Meg lehetne keresni több influencert vagy hírességet a témában, akik márkanagykövetként funkcionálhatnának.
4. Több helyen kellene feltüntetni, illetve hangsúlyozni a limitált, meghatározott példányszámig elérhető nyomatok számát, ezzel is növelve az exkluzivitást.
4. A friss szemlélet ötvözhető a hagyományossal
A képek mind limitált szériás, fine art nyomatok, amelyek a sorszámmal és aláírással ellátva már valóban műtárgynak minősülnek. A példányszám is számít, hiszen minél exkluzívabb, értékesebb alkotásról van szó, annál kevesebb érhető el belőle.
A cég minden alkotóval külön szerződést köt a konkrét képek értékesítéséről. Ezután a művészekkel közösen azon dolgoznak, hogy minél több kép találjon gazdára, ezzel is még szélesebb körben ismertetve meg a kortárs művészetet.
A hosszú távú cél, hogy egyre több művész kerüljön a galériába, így akár hagyományos kiállításokra, aukciókra is sor kerülhet majd. Az online kiállítótér tehát a hagyományossal fuzionálhat, nem kisebbítve, hanem kiegészítve egymás szerepét.
5. A már meglévő vevőkörnek is nyújthatunk újat – és közben új vevőket is szerezhetünk.
Mivel a művészek is nagyon különbözőek, az árakban is nagy a szórás, és a vásárlók spektruma is széles. A legmagasabb árkategóriából is vannak már eladásaik, ahol az eredeti mű értéke akár milliós nagyságrendű lehet.
“Itt mindenki talál kedvérevaló képet. Az is, aki pusztán egy egyedi grafikát szeretne az otthona falára, amivel nem találkozik másoknál – és erre nem tervez óriási összeget költeni. A cél éppen a széles közönség megszólítása volt, hiszen nem csak egy réteget szerettünk volna kiszolgálni” – mondja a tulajdonos.
Hozzáteszi: az Imprimer emellett természetesen “hagyományos” fine art nyomdaként is tovább működik – így sikerült ténylegesen bővíteni, nem pedig lecserélni az eredeti vevőkört.