Budapest
2024 november 05., kedd
image

Mfor: Összességében az ideinél harmadával fognak többe kerülni az autópálya-matricák

„Nem mondott igazat Gulyás Gergely a Kormányinfón, amikor azt állította, az az autópálya-matrica drágul kevésbé, amelyiket sokan vásárolnak” – írja az Mfor. A lap kiszámította, hogy összességében az ideinél 29 százalékkal fognak többe kerülni az autópálya-matricák, miután a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) közérdekű adatigénylésükre adott válaszában megadta, hogy a különféle időtartamra szóló, különböző típusú matricákból mennyit vásároltak idén augusztus 31-éig.

A legtöbbet, az összes matricának több mint felét a D1 kategória heti matricájából adták el, ahol az áremelés mértéke 44 százalék.

A második legtöbb eladott (19 százalék) D1 megyei matrica valóban csak 5 százalékkal drágul, azonban a képzeletbeli dobogó harmadik helyén álló D1 havi matrica (15 százalék) áremelkedése 71 százalék lesz.

A pénzt nem vágja zsebre a NÚSZ. Mint ismert, az állam 35 éves koncessziós megállapodásra írt ki közbeszerzést, ennek során 1237 kilométernyi autópálya és gyorsforgalmi út üzemeltetését adta át. A koncessziót, így a hasznok szedésének jogát egy olyan, magántőkealapokból álló konzorcium nyerte el, melyek Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz kötődnek.

A NÚSZ adatai alapján az év első nyolc hónapjában 79 milliárd forint folyt be a sztrádamatricákból, ebből 60 milliárdot a személyautósok fizettek ki, ebből is majdnem 22 milliárdot heti matricára.