Budapest
2024 november 06., szerda
image

Melyik játékok most a legveszélyesebbek? Nyomogatja valamelyiket? Vagy a gyereke?

Hosszasan vizsgálódott a Kaspersky a játékok világában. A játékok címeit használták kulcsszóként, és ezeket úgynevezett KSN-telemetria segítségével futtatták le, hogy meghatározzák a velük kapcsolatos rosszindulatú fájlok és nem kívánt szoftverek elterjedtségét, valamint az ezen fájlok által megtámadott felhasználók számát. Nyomon követték a népszerű játékok hamis csalóprogramjainak számát, valamint a kritpobányász programok számát is, amelyek drámaian befolyásolják a játékosok számítógépeinek teljesítményét. Megvizsgálták a játékokkal kapcsolatos adathalász tevékenységeket, különösen a kibersport versenyekkel, fogadóirodákkal, játékpiacokkal és játékplatformokkal kapcsolatosakat, és számos példát találtak a játékosokat és az e-sport-rajongókat célzó csalásokra.

A vizsgálat időszakában, 2021 júliusa és 2022 júniusa között, 91 984 rosszindulatú programot és potenciálisan nem kívánt alkalmazásokat tartalmazó fájlt terjesztettek a népszerű játékcímek befogásával, és világszerte 384 224 felhasználó találkozott ezekkel a fenyegetésekkel.

Folytatva a 2021-ben megfigyelt trendet, a Minecraft, amely több mint egy évtizede az egyik legtöbbet játszott játék a világon, az első helyet szerezte meg a csaliként leggyakrabban használt játékok között, 23 239 rosszindulatú fájlt terjesztettek a segítségével, és a támadások több mint 131 005 felhasználót érintettek 2021 júliusa és 2022 júniusa között. Ami viszont jó hír, a Minecrafthoz kapcsolódó rosszindulatú és nem kívánt fájlok száma 36 százalékkal, az érintett felhasználók száma pedig közel 30 százalékkal csökkent az előző évhez képest.

A Roblox is bekerült a TOP 3 játékba mind a kapcsolódó rosszindulatú vagy nem kívánt fájlok száma (8903), mind az érintett felhasználók (38838) alapján. Más címek, amelyeket leggyakrabban csaliként használtak, a FIFA, a Far Cry és a Call of Duty voltak. Számos felhasználó találkozott fenyegetésekkel, miközben a Need for Speed, a GTA és a Call of Duty-hoz kapcsolódó tartalmat keresett.

Mivel a mobiljáték-piac tovább növekszik, a KSN-adatokat kifejezetten a mobil fenyegetésekre vonatkozóan is elemezték. A 2021. július 1. és 2022. június 30. közötti időszakban 31 581 mobilfelhasználó volt kitéve játékokkal kapcsolatos rosszindulatú programoknak és potenciálisan nem kívánt szoftvereknek. Az adott időszakban felfedezett egyedi rosszindulatú és nem kívánt fájlok száma 5976. A Minecraft, a Roblox, a Grand Theft Auto, a PUBG és a FIFA azok közé a játékok közé tartoznak, amelyek a kapcsolódó fenyegetések és az érintett felhasználók száma alapján a leginkább érintettek voltak.

A Kaspersky külön is felhívja a figyelmet arra, hogy mennyire fontos, hogy csak megbízható forrásból töltsünk le játékokat. Ellenkező esetben olyan rosszindulatú szoftvereket kaphatnak a játékosok, amelyek érzékeny adatokat, például bejelentkezési információkat vagy jelszavakat gyűjthetnek az áldozat eszközéről. A kutatás feltárta a támadások számának növekedését olyan rosszindulatú szoftverekkel, amelyek érzékeny adatokat lopnak el a fertőzött eszközökről.

Olyan malware-ekről van szó, mint a Trojan-PSW (Password Stealing Ware), amely az áldozatok hitelesítő adatait gyűjti össze, a Trojan-Banker, amely fizetési adatokat lop, és a Trojan-GameThief, amely a játékfiókok bejelentkezési adatait söpri be magának. 2021. július 1. és 2022. június 30. között a Kaspersky biztonsági megoldásai összesen 6491 felhasználót észleltek, akiket 3705 ilyen típusú egyedi rosszindulatú fájl érintett. 2022 első felében észrevehető növekedést tapasztaltak a támadott felhasználók számában: 13 százalékkal nőtt 2021 első félévéhez képest. A felhasználók támadására használt egyedi fájlok száma is közel negyedével nőtt 2022 első felében 2021 első feléhez képest, 1530-ról 1868-ra.

2021. július 1. és 2022. június 30. között a különféle adatlopós fertőzések 77 százaléka trójai-PSW fertőzés volt. A fertőzési kísérletek további 22 százaléka a Trojan-Bankershez kapcsolódott, míg a Trojan-GameThief fájlok csak az esetek 1 százalékát tették ki.