Budapest
2024 november 27., szerda
image

Megváltoztak a fogyasztói szokások: nem a legjobb időszakukat élik a pandémia bajnokai

A Netflix már sikeres volt a koronavírus-járvány előtt is, de a csúcsra akkor jutott fel amikor a családokat az otthonukhoz kötötte a pandemia. 2019-ben, a járvány megindulása előtt 27 millió előfizetője volt a Netflixnek az egész világon: az év végére az üzleti forgalma 28 százalékkal, részvényei pedig 21 százalékkal értek többet.

2020 első negyedévében 16 millió új előfizetőt szerzett a cég, az év végére elérték a 200 milliót. A részvények értéke több mint a kétszeresére nőtt 2020-ban, a pandemia első évében. Aztán egyre fogytak az előfizetők: idén a második negyedévben 970 ezret veszítettek globálisan. Eredetileg 2 millió előfizető elvesztésével számoltak, ahhoz képest ez jó eredménynek számít, de jövőre már olcsóbb és hirdetésekkel bőven ellátott hálózatot terveznek.

A világvége tehát nincsen itt, hiszen a Netflixnek 220 millió előfizetője van világszerte. Ezzel együtt a Netflix részvényeinek árfolyama 700 dollárt közelítette tavaly, most pedig éppen 200 dollár felett jár - írja a CNBC gazdasági portál.

A Zoom is gyengélkedik

Az otthoni munkavégzés  felvitte a Zoom szerencséjét, de amint végetértek a lezárások megjöttek az üzleti gondok. 71 százalékkal csökkentek a bevételek az első félév során, mert a költségek gyors ütemben növekedtek. A Zoom részvények árfolyama 56 százalékkal csökkent egy év alatt. A csúcshoz képest (2020 október) a csökkenés 86 százalékos. Minden hír, amely jó volt a koronavírus-járvány szempontjából, rossz hír volt a Zoomnak. Amikor a Pfizer jelezte 2020 novemberében, hogy sikeresen tesztelte a Covid-ellenes oltóanyagát, akkor a Zoom árfolyama 48 óra alatt 25 százaékkal csökkent.

A kanadai Shopify is a járvány nyertesei közé tartozott, mert az internetes kereskedelem átvette a korábbi hagyományos eladás helyét. A cég alapítóelnöke mégis kénytelen volt egy hónapja bejelenteni, hogy 10 százalékkal csökkentik a személyzet létszámát, mert “nem jöttek be a számításaik”. A Covid elmúltával csökkent az internetes kereskedelem növekedésének üteme, mert sokan visszatértek a hagyományos vásárlásra. A Shopify költségei emelkedtek, rossz tőzsdei döntéseket hoztak, és emiatt a második negyedévet 2,7 milliárd dolláros veszteséggel zárták. Tavaly ugyanebben az időszakban 2,1 milliárd dollár volt a nyereségük.

A Wayfair, amely lakberendezési tárgyakat árul, szintén virágzott a pandemia idején, de most kénytelen volt 5 százalékos létszámcsökkentést bejelenteni. Az elnök-vezérigazgató levélben tájékoztatta erről a dolgozókat. Megírta nekik, hogy míg a pandemia idején az emberek sokat költöttek a lakásukra, mert sok időt töltöttek ott, ez mára megszűnt. A cég üzleti forgalma az első félévben 14 százalékkal csökkent a tavalyi eredményhez képest. A tavalyi 149 millió dolláros profit helyett idén kénytelenek voltak 697 milliós veszteséget elkönyvelni. A Wayfair részvények szárnyaltak a pandemia idején: 2020 márciusa és 2021 márciusa között értékük 482 százalékkal emelkedett. Mára ezt teljes mértékben elveszítették - hangsúlyozza a CNN.