Budapest
2024 november 06., szerda
image

Megnéztük, hogyan készülnek a Lego-játékok Nyíregyházán

A Lego-kocka már 60 éve töretlenül népszerű, de Carsten Rasmussen, a Lego Csoport operatív vezérigazgatója lapunknak elmondta, hogy a legnépszerűbb modellek az „idősebb gyerekeknek” szánt szegmens termékei, ilyen például a frissen megjelent Ferrari-modell. A pandémia alatt az online értékesítésekből befolyt bevételek majdnem megduplázódtak, de mostanra az emberek visszatértek az üzletekbe: a Lego-játékok 30–35%-át a neten adják el, a többit személyesen.

Nyíregyházán található a világ öt Lego-gyárának egyike: Magyarországon kívül Dániában, Csehországban, Mexikóban és Kínában folyik termelés. A 160 ezer négyzetméteres nyíregyházi gyáregység azért különleges, mert ez az egyetlen Európában, ahol a gyártási folyamat minden része megtalálható: a fröccsöntéstől kezdve, a dekoráláson és az összeszerelésen át a csomagolásig. Ráadásul az üzemet 2023-ra a másfélszeresére bővítik: az elkészülő létesítményben 386 új fröccsöntő gép, 13 új csomagoló sor, egy manuális raktár és egyéb kiszolgáló épületek kapnak helyet.

Már most is hatalmas mennyiségű Lego-kockát gyártanak: 4 csarnokban összesen 768 fröccsöntő gép gyártja éjjel-nappal az elemeket, összesen naponta 70–80 millió darabot. „A Lego-játékok sikerének az a titka, hogy nagyon pontos, jó minőségű a fröccsöntés, nincsenek kis kiálló részek, hibák a kockákon, miután szakembereink lézerhegesztővel javítják a fröccsöntő szerszámokban a hajszálrepedéseket” – mutatta be a gyártás folyamatát Siket Lóránt, a Lego Csoport magyarországi kommunikációs vezetője, aki szerint ez a magyarázat arra, hogy normál körülmények között a több évtizeddel ezelőtt készült kockákat is össze lehet építeni a maiakkal.

Az alapanyagként szolgáló ABS műanyag (amely rizsszerű granulátum formájában érkezik) először a szárító helyiségbe, majd ezután a fröccsöntő gépbe kerül. Ehhez egy keverőgép hozzáadja a színezőanyagot, a fröccsöntőgép ezt mintegy 250 Celsius-fokon beolvasztja, majd a sűrű masszát bepréseli az öntőformába és óriási – gépenként eltérő – 1–2000 Bar nyomással (összehasonlítva: egy autógumiban 2 Bar a nyomás) elkészül a kocka.

A következő lépés a dekorálás és az összeszerelés. Itt nagy hangsúlyt fektetnek a minőségbiztosításra, hiszen a legkisebbeknek ajánlott termékekbe soha nem kerülhetnek kis, lenyelhető darabok. Ellenőrzik például azt, hogy mekkora erőt kell kifejteni a Duplo figurák fejének letépéséhez, illetve az is már a terméktervezés során eldől, hogy ne tartalmazzon egy készlet olyan méretű darabokat, amelyeket le tudnának nyelni a gyerekek (át kell mennie a garatteszten). Azt pedig rendkívül érzékeny mérlegelő rendszerek biztosítják, hogy egy dobozba ne kerüljön a kelleténél több vagy kevesebb elem.

Egyébként Nyíregyházán gyártják a világ összes Duplo figuráját. Minden csarnokban ügyelnek arra, hogy a Lego és a Duplo elemek gyártása élesen elhatárolódjon egymástól, nehogy bármely kis méretű, lenyelhető elem keveredjen a legkisebbeknek szánt játékok darabjai közé.

Az utolsó lépés a csomagolás: a gyár dolgozói egy nap alatt több mint 150 ezer Lego-készletet állítanak össze. Mindeddig a játékok dobozaiban átlátszó műanyag zacskókba csomagolva kerültek a kis kockák, és ezek a tasakok a kibontást követően szinte azonnal szemétté váltak, most azonban a cég bejelentette, hogy megkezdi a zacskók megszüntetését. Jelenleg Csehországban fejlesztik a papírcsomagolást, az Erdőgondnoksági Tanács (FSC) által hitelesített, újrahasznosítható papírzacskókat tesztelik. A cél, hogy 2025 végére az összes Lego-termék csomagolása fenntarthatóvá váljon.

Szintén most tesztelik azt is, hogy a gyártáshoz szükséges alapanyagokat miként tudják fenntartható forrásból biztosítani: a polietilén elemeket már most is cukornád alapú műanyagból gyártják, és most vizsgálják azt, hogy a kockákat miként lehetne a megfelelő minőségben újrahasznosított PET-palackokból előállítani.

A kőolaj-felhasználásnak 14 százalékát teszik ki a petrolkémiai anyagok, azaz többek között a műanyagoknak az előállítása, és az előrejelzések szerint 2050-ig a kőolaj iránti kereslet növekedésének mintegy feléért felel majd ez az ágazat.