Megnéztük a budapesti hatalmas biturbó V18-as motort, ami a villanyautóknak is termel áramot
Az Opel hazai képviseletének meghívására az Alteo budapesti központjában tettünk látogatást, ahol nemcsak a legújabb villám logós villanyautókkal és a legfrissebb elektromos autó töltési megoldásokkal ismerkedtünk meg, hanem az Alteo földgáz alapú energiatermelő üzemébe is bebocsátást nyertünk.
Mielőtt beléptünk az igen zajos és magas hőmérsékletű erőműbe, néhány pillantást vetettünk a Conte-Go nevezetű autótöltő konténerre. Az egyszerűen szállítható és lényegében bárhol ideiglenesen, vagy tartósan elhelyezhető dobozra egyszerre három elektromos autó csatlakoztatható, melyek a megfelelő bemeneti áram esetén akár 22 kW-os teljesítmény mellett tölthetők.
A három oldalról könnyen körbeparkolható magyar fejlesztésű konténerrel elektromos rollerek és kerékpárok is egyszerűen tölthetők.
És hogy a töltéshez legyen áram, az Alteo nemcsak a töltőkről, hanem az elektromos energiáról is gondoskodik. A többek közt megújuló energiákkal is foglalkozó vállalat zuglói üzemét ebből a többek közt mesterséges intelligenciára épülő vezérlőteremből irányítják:
A gázerőmű "lelke" három darab hatalmas V18-as Wärtsilä motor, melynek dugattyúi 34 centiméter átmérőjűek és 40 centiméter hosszúságúak.
A 8 200 lóerő körüli teljesítmény sem lebecsülendő, de ennél sokkolóbb a 77 000 Nm-es nyomaték, melynek elérésében a két hatalmas turbófeltöltőnek is komoly szerepe van.
A turbók relatíve alacsony, 24 ezres percenkénti fordulatszámon üzemelnek és 2,5 baros nyomást állítanak elő.
A fordulatszám fix és igen alacsony, a főtengely percenként mindössze 750-et forog.
Az óránként 1450 köbméter gázt fogyasztó, mintegy 130 tonnás motor hatásfoka 44 százalékos, vagyis némileg jobb a személyautók belsőégésű benzines motorjainak hatásfokánál.
A minimális vízfogyasztású, szintetikus metanollal is üzemelni képes finn erőforrásból létezik nagyobb, 20 hengeres kivitel is, melynek teljesítménye megközelíti a 10 MW-ot.
Az elektromos energiát ABB generátor állítja elő, ezenkívül pedig a felszabaduló hőenergiát is hasznosítják, betáplálják a távhőrendszerbe. Az épület tetején füstgáz távozik.
A rendszer igen megbízható működésű, a motorok rendkívül tartósak. Az éjjel-nappal üzemelő gázerőmű motorjait csak 2,5 évente kell szervizelni, ezt az általában a fűtési időszak végén megejtett munkát 9 nap alatt 2 műszakban végzik el a szakemberek.
Mint arról a napokban beszámoltunk, a magyar kormány új gázerőműveket akar építeni, hogy az azokban elégetett orosz gázzal elégítse ki az ázsiai akkumulátorgyártók áramigényét.
Mint azt az Alteo munkatársaitól megtudtuk, a hatalmas óceánjáró hajókon nem három, hanem adott esetben hat darab ehhez hasonló 6 MW-os hatalmas motor található.
Az általunk néhány éve megtekintett, 339 méter hosszú és 156 ezer tonnás Independence of the Seas luxushajóban két darab 14 MW-os dízel-elektromos motor található. A 4370 utast és 1360 fős személyzetet szállító "ladik" végsebessége 43 km/h.
Az ilyen és ehhez hasonló hajókat a közelmúltban sok kritika érte, hiszen míg az autógyártókat Európában szinte fojtogatják az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási normák, addig a luxus- és konténerszállító hajók környezetszennyezésével nem igazán foglalkoznak a szabályozó szervezetek.