Megint egy évvel öregebb lett, és bölcsebb is talán - Halász Judit 80 éves
A családja nem szeret nyilvánosan énekelni, de Halász Judit születésnapján ennek ellenére elő szokták adni neki a Boldog születésnapot című Bródy-dalt, mint ahogy a legtöbb magyar család legtöbb születésnapi buliján így vagy úgy, de elhangzik évtizedek óta ez a szerzemény. Bár hivatalos statisztika nincs erről, de valószínűleg a legtöbbet játszott-énekelt magyar dalról van szó.
Mint tavaly a hvg-hu-nak maga Halász Judit elmondta, annak idején, szerették volna Bródy Jánossal, ha lenne egy magyar köszöntő dal is, hasonlóan az angol Happy Birthday-hez. „Gondoltuk, hátha megszeretik ezt is. Nagyon örülünk neki a Bródyval, hogy így lett.”
A legnaposabb korszak
Halász Judit Budapesten született, a Szilágyi Erzsébet Gimnázium tanulójaként a sportban jeleskedett. Első osztályú minősítésű lovasként tagja volt az ifjúsági díjugrató válogatottnak, a felnőtt országos bajnokságon harmadik helyen végzett és megkapta a legjobb női lovasnak járó kitüntetést.
Még a Színház- és Filmművészeti Főiskola hallgatója volt, amikor Keleti Márton Esős vasárnapjának egyik cserfes kamaszlányát alakíthatta. Diplomáját 1964-ben kapta meg, ezután a Pécsi Nemzeti Színházhoz szerződött, ahol csak fél évet töltött, mert Várkonyi Zoltán - aki már a főiskolai évek alatt felfigyelt rá - vendégnek hívta a budapesti Vígszínházba, Csiky Gergely A nagyra termett című műve alapján készült, Az udvari kalap című zenés vígjátékba. A következő évadtól szerződést kapott, és azóta is a Szent István körúti társulat tagja.
A Várkonyi-korszakról lapunknak ezt mondta: „Az biztos, hogy számomra az volt a legnaposabb, legjelentősebb időszak, amíg ő volt az igazgató. Akkor tanultam a legtöbbet, és nagy sikereim voltak. Úgy nyúlt hozzá mindenhez, hogy boldogok voltunk, örültünk, hogy benne lehetünk, és úgy tudott segíteni, ahogy senki más. Úgy tudott szerepet találni mindenkinek, ahogy senki más. Úgy tudott színházat vezetni, hogy akkor is minden tökéletesen működött, ha be se járt. Béke volt, mindenki a színházról beszélt, és nem másról, azt vitte előre, az érdekelte. Ha valaki bejött a színházba, akkor ott volt mindenestül, és nem máshol, nem kötötték le a magánéleti gondjai. Legalábbis, én ilyenekre emlékszem. És akkor a legjobb színészek gyűltek oda, Darvastól, Latinovitstól, Págeren, Ruttkain, Sulyokon, Tomaneken át Bulláig. Jó előadások voltak, nagyon szerettük azokat.”
Máig a színpadon
Egyénisége a pályáján főleg lírai alkatú nőalakok megjelenítésében teljesedett ki, de volt naiv kislány, varázslatosan érzéki nő, nagyszerű tragika, komika is. Emlékezetes alakítást nyújtott Natasaként a Három nővérben, Mirandolinaként Goldoni színművében, mint Egérke Örkény Macskajátékában, hosszú évekig alakította Lindát a Játszd újra, Sam! című Woody Allen-darabban.
Jelenleg Yasmina Reza Bella Figura című komédiájában játssza Yvonne szerepét és Pass Andrea A Vándorkutya című darabjában Mamát.
A színház mellett csaknem negyven filmben szerepelt, dolgozott együtt Szabó Istvánnal (Szerelmesfilm, Álmodozások kora), Keleti Mártonnal, Máriássy Félixszel, Várkonyi Zoltánnal, Székely Istvánnal, Rózsa Jánossal és Jancsó Miklóssal. Számtalan tévéjátékban is láthatta a közönség, máig rendkívül népszerű a Csukás István által írt Mirr-murr kandúr kalandjai című rajzfilmsorozat, amelyben minden szereplő az ő hangján szólalt meg.
Több generáció második anyukája/nagymamája
Az első Halász Judit-lemez Kép a tükörben címmel, 1973-ban jelent meg. Mint az interjúnkban mondta, nem is gyereklemeznek indult. „Egy lemeznek készült, amelyen énekelni szerettem volna. Eszembe nem jutott, hogy ezzel meg kell célozni egy közönséget, hogy kifejezetten valakinek kell, hogy szóljon. Azt gondoltam, hogy nekem egyetlen lemezem lesz életemben, azon mindent ki kell adni magamból, amit fontosnak gondolok. Vannak rajta gyerekdalok, de egy csomó olyan is, ami egyáltalán nem nekik szóló versből született, mint Babits Szerenádja, vagy Bródytól az Elmúlt az éjjel.” Azóta még 25 albuma jelent meg (és produkált milliós eladásokat), a legutóbbi tavaly, A vitéz, a kalóz meg a nagymama címmel.
A gyerekműsorokról azt is elárulta interjúnkban, hogy van egy nagy félreértés ezzel kapcsolatban. „Azt mondják, a gyerekek a leghálásabb közönség, de ennek az ellenkezője igaz. Az pedig, hogy őszinték, a legnagyobb közhely! Mi az, hogy őszinte? Az abban nyilvánul meg, hogy ha unja, akkor rossz. Ha nem unja, akkor jó és közreműködő. Az előadónak kell megtalálnia azt a módot, formát, szerkezetet, amitől a gyerek nem fog „rosszalkodni”… Tanulni kezdtem a gyerekektől, a viselkedésükből. Megtanultam megszerkeszteni a programot. Nem biztos ugyanis, hogy az a dal működik a koncerten, amiről az anyukák, meg a lemezt eladó szakemberek azt állítják, hogy azt biztosan szeretik a gyerekek. Rájöttem, hogy azokat a dalokat szeretik élőben, amibe bele tudnak szólni, amihez tudnak kapcsolódni, együtt tudnak énekelni. Egyre fontosabbak az interaktív versek, dalok. Sok tapasztalatot szereztem a gyerekközönséggel kapcsolatban, és amikor utána olvastam néhány fontos pszichológus könyvében, akkor nagyon büszke voltam, hogy én ebből sok mindenre magam is tapasztalatból rájöttem.”
Lovagi ás nagyköveti cím, díjhegyek
Az biztos, hogy mosolygós, kedves egyéniségével, a gyerekekkel való kapcsolatteremtés különös képességével lopta be magát a közönség szívébe. Magyarországon elsőként - gyermekszavazatok alapján - megkapta a lengyel gyerekek által alapított Mosolyrend lovagja nemzetközi kitüntetést, melyet Szent II. János Pál pápa és Peter Ustinov is megkapott. A közönség szavazatai alapján 2003-ban tagja lett a Halhatatlanok Társulatának. Az ENSZ Gyermekalapja, az UNICEF Magyar Bizottsága 2003 végén három, majd újabb három évre jószolgálati nagykövetté nevezte ki Presser Gábor társaságában, hogy képviseljék a gyermekek ügyét, legyenek az UNICEF és a világ gyermekeinek szószólói Magyarországon.
Halász Judit a Jászai Mari-díjat 1971-ben kapta meg, 1983-ban érdemes művész lett, 1985-ben SZOT-díjjal tüntették ki. 2001-ben Kossuth-díjat kapott "nagyszerű tehetségének, kiváló színészi, filmszínészi teljesítményének és a gyermekek világára kivételesen érzékeny, műfajteremtő előadó művészetének elismeréseként". De ezeken kívül is számtalan díjat vehetett át.
Megküzdött már egy súlyos betegséggel, 1996-ban egy baleset után koponyatörést szenvedett és egy hétig kómában volt, idén nyaralása során eltört a lába, és néhány előadáson gipszben állt a Vígszínház színpadára.