Már az inflációt is túlszárnyalja a közúti fuvarozás díjainak emelkedése
Az októberi 21,1 százalékos hazai infláció mértékét is meghaladja a közúti fuvarozás költségeinek emelkedése a III. negyedévben, derül ki a DigiLog Consulting által negyedévente publikált Közúti Fuvarozási Árindexből.
A költségek növekedését elsősorban ezúttal is az üzemanyagárak és a gépjárművezetők bérköltségének dinamikus emelkedése hajtotta. Azonban az elemzés szerint egyre markánsabban jelenik meg a járművek beszerzési és finanszírozási költségének emelkedése is. (Ezek mögött a kamionok árának megugrása és a jegybanki alapkamat intenzív emelkedéséből következő lízingkamat növekedése áll.)
Jelentős tényezővé vált az „egyéb költségek” emelkedése is, mivel a tartósan két számjegyű infláció érinti például az irodai dolgozók bérének és az irodafenntartásnak, a szervizelésnek, gumiknak, a telephelyeken, és az őrzés-védésnek a költségeit is.
A forint gyengülése az euróval szemben jelentősen segítette a nemzetközi fuvarozókat, de csak kismértékben tudta tompítani a költségek növekedését és a hatékonysági mutatók enyhe romlását.
Bár a belföldi fuvarozókat nem segítette a forint gyengülése, a tartós kapacitáshiány jó hatással volt a termelékenységükre, ami kompenzált néhány százalékot az elszálló költségek áremelő hatásából is.
A Közúti Fuvarozási Árindex aktuális értéke 2022 III. negyedévére vonatkozóan, 2021 teljes évhez viszonyítva:
Ezek az értékek azt jelentik, hogy a 2021-es díjszinthez viszonyítva a 2022 első félévében jelentkezett összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi fuvarozás esetében 22,3 százalékos, a belföldi fuvarozás esetében 28,3 százalékos díjemelés kompenzálná. Ehhez képest a fuvarozók nemzetköziben 20,6 százalékos, belföldön pedig 21,7 százalékos díjemelést értek el.
Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője azt mondja, hogy
„a közúti költségek és díjak ralija még egyáltalán ért véget,
mivel az energiaválság tartósan magasan tarthatja a gázolaj árát, az általános két számjegyű infláció pedig az összes költséget felfelé fogja nyomni az év hátralévő részében. Mindezek figyelembevételével, a 2022 végére vonatkozóan 30 százalék körüli költségemelkedést és ebből következő szükségszerű díjemelést mutatnak az előrejelzéseink. A 30 százalékos díjemelés pedig már inflációt generáló hatással jár, hiszen a közúti fuvarozás díja szinte minden ipari és fogyasztási termékben jelentkezik majd!”