Magyarországról is adjuk a lovakat a vágtató e-bike forradalom alá
Nyaktörő sebességgel nő az elektromos kerékpárok piaca Európában, a 2021-ben eladott ötmillió példányos rekord tíz év alatt közel hétszeres a növekedést jelent. Tavaly már több mint minden ötödik eladott új kerékpár e-bike volt a kontinensen az európai kerékpáripari szövetség (Confederation of European Bicícle Industry – CONEBI) elemzése szerint, a szövetség ráadásul évi kétszámjegyű növekedést jelez előre a következő években.
A növekvő népszerűségük részben a Covid-19 járványnak köszönhető – amikor sokan váltottak egyéni közlekedésre a fertőzésveszély miatt, vagy ebben találták meg a kikapcsolódási lehetőségeket –, illetve hozzájárult az elszaladó, idéntől háborúval is sújtott infláció, pontosabban az üzemanyagok emelkedő ára is, ami csak tovább fokozta a rekreációs igények növekedése, a különböző szektorok érdeklődése – szállítás, kölcsönzés –, a környezettudatosság terjedése és a kormányzati programok által eleve fűtött érdeklődést.
A dimanikus bővülés egy részét Magyarországról elégítik ki: az európai e-bike-forgalom szemmel látható szelete itthon készül, a hollandiai székhelyű, az év során az amerikai KKR befektetési csoport által teljesen felvásárolt Accell Group hazai leányvállalata, az Accell Hunland Kft., idén húszéves tószegi összeszerelő-üzemében.
Minden huszadik
A tószegi üzemben fennállása óta közel 3,5 millió kerékpárt állítottak elő. Elektromos kerékpárok 2009 óta készülnek itt, mára ezek teszik ki a gyártás 98-99 százalékát. A 3 milliomodik kerékpár 2020 novemberében hagyta el a szerelőcsarnokot, a gyárban idén őszre várják, hogy elérik a 3,5 milliót, vagyis szűk két év alatt félmillió kerékpárt szereltek össze. Így, évi 250 ezer darabbal számolva, talán nem tévedünk nagyot azzal a megállapítással, hogy a 2021-es rekordévben az Európában eladott elektromos kerékpárok közül minden huszadik egy 4300 lakosú hazai község határában álló üzemben készült.
A hétszáz főnek is munkát adó vállalkozás Jász-Nagykun-Szolnok egyik legnagyobb munkáltatója – jelezte a gyár fennállásának 20. évfordulója alkalmából szervezett szeptember eleji ünnepségen Szabó-Lukovszki Béla, nemrég kinevezett ügyvezető igazgató. A társaság igyekszik kivenni a részét a piac várható növekedéséből, az igazgató szerint céljuk a gyártás további felfuttatása, ezért új beruházásokba fektetnek, új eszközöket szereznek be, és további dolgozókat vesznek fel, illetve javítanak a gyártási hatékonyságon és a minőségi mutatókon is.
A tószegi gyár nemcsak a megye egyik legnagyobb munkáltatója, de a legnagyobb hazai elektromoskerékpár-összeszerelő üzem is, ahol napi szinten 1200-1300 kerékpárt képesek legyártani. Erről már Békési Tamás minőségbiztosítási és termékfejlesztési vezető beszél, aki a 20. évfordulós ünnepség után körbevezette az újságírókat a gyárban. A kerékpárokat harminc országba exportálják, elsősorban a német, a francia és az észak-európai államok piacaira. Jóformán mindegyik exportra megy.
Ezt szóvá is tette az ünnepségen felszólaló Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár, aki némi malíciával emlékeztetett, hogy amikor 200 elektromos bringát rendeltek bérkerékpárnak az egyik nemzeti parkba, azokat előbb a rendelésnek megfelelően összeszerelték Tószegen, kiszállították az egyik nagy nyugat-európai központi raktárba, majd onnan kerültek vissza Magyarországra.
Kérdés azonban, hogy a hazai piacon mennyire lenne fizetőképes kereslet, ha az egyszerűbb változatok ára is egymillió forint felett kezdődik, és egy komolyabban felszerelt összteleszkópos mountain-bike-ért akár 4 millió forintnak megfelelő eurót is elkérnek a forgalmazók.
Ettől függetlenül növekszik a hazai piac is, három év alatt megnégyszereződött az itthon eladott e-bike-ok száma – jelezte az államtitkár, aki szerint ez tavaly 23 ezer körül alakult (ami a teljes tavalyi európai forgalomnak kevesebb mint egy ezreléke – a szerk.). Az állam két éve támogatja is az e-bike-ok vásárlását, ez idő alatt Révész Máriusz szerint 14-15 ezer ilyen jármű megvásárlásához járultak hozzá a Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv pályázat keretein belül.
Megfelelő időben, megfelelő helyen
A gyárban az összeszerelés “just in time” rendszerben működik, vagyis mindig éppen annyi alkatrész és anyag van a helyszínen, ami az adott sorozat gyártásához kell, a sorok között kisvonatnak becézett targonca-szerelvényekkel hordják az előre, meghatározott rendben bekészített alkatrészeket tartalmazó ládákat. Így a kerékpárokat – a négy lineáris és két karusszel gyártósoron, szünetekkel együtt napi két 8,5 órás műszakban – összeszerelő dolgozóknak jóformán oda se kell nézni, csak a megfelelő helyre nyúlni a soron következő munkadarabért, legyen szó fékkarról, pedálról vagy épp kormányról.
A külön érkező alkatrészekből körülbelül 45 perc alatt áll össze egy e-bike a sorokon. Egy-egy újabb sportkerékpár 60, más, összetettebb modell 120-150 másodpercenként hagyja el az összeszerelő-csarnokot.
A kerékpárok többféle elektromos hajtásrendszerrel készülnek, van közte Bosch, Yamaha és Fazua, illetve a trekking és mountain bike-okhoz képest filigrán országúti elektromos kerékpárok esetében a Mahle adja a szettet – az elektromos motor, a vezérlőegység és az akkumulátor összehangolt egységét. Itt hazai beszállító is akad: a Bosch-szetteket a hatvani Bosch-gyárban állítják össze a tószegi igények alapján.
A gyárban nem kizárólag összeszerelés zajlik, van egy festőműhely is. Itt a számos vázfajta közül a merev – vagyis nem rugózott hátsó kerekű – alumíniumból készült vázakat festik. Ez az itt készülő bringák 70 százaléka, a maradék 30 százalék – az összteleszkópos, vagyis elöl-hátul rugóstaggal ellátott, jellemzően terepen, földutakon, erdei ösvényeken használt (a legdrágább változatok jellemzően ilyenek) elektromos hegyikerékpárok vagy endurók már festett állapotban érkeznek.
A robotok még várhatnak
Az egyik csarnok galériáján összeszerelt kerékpárok tömege áll sorban egymás mellett, összesen 380 darab. Minden gyártás alatt lévő típusnak és felszereltségnek van itt egy referenciamintája, ezek számítanak etalonnak, a gyártás során ezeket másolják le. A robotizáció nem jellemző, a sokféle márka és eltérő modellváltozat minden sorozatot másként kell szerelni, ami behatárolja az automatizálási lehetőségeket: egyelőre csak az emberi munkaerő képes alkalmazkodni a változó gyártási igényekhez.
Azért igyekeznek optimalizálni a gyártást: az autógyárakhoz hasonlóan itt is terjed a platform-technológia, vagyis a különböző márkák különböző felszereltségű modelljei gyakran ugyanarra az alapra épülnek, ez áll a Winora, a Lapierre, a Sparta vagy épp a Ghost márkájú bringákra is. Az autóipari páruzamokat erősíti, hogy mind a tószegi gyár új igazgatója, mind az anyacég ellátási láncért felelős vezetője (chief supply officer), Francesca Gambini az autóiparból érkezett. Előbbi több hazai autóipari beszállítónál töltött be vezető pozíciókat, utóbbi pedig az olasz-amerikai-francia autós multinál, a Stellantisnál.
Cirill betűs feliratok
A falakon ugyan nincsenek munkaversenyre biztató jelszavak, de van nagy, a gyár felépítését áttekintő ábra az adott részlegen dolgozók számával, és ötletdoboz is, ami mellett egy táblázatban jelzik, ezek közül mi megvalósítható, ebben a rubrikában a napelemes energiatermelés kiépítése szerepelt ottjártunkkor.
Másutt kétfajta, magyar és cirill-betűs felirattal ellátott tükör lóg a falon, ami a munkavédelmi szabályok betartására figyelmeztet, azzal, hogy épp hány napja történt utoljára munkahelyi baleset. Szeptember első hetében 161-en állt ez a számláló. Azt már Békési Tamás mesélte el a hvg.hu kérdésére, hogy 161 nappal azelőtt valaki az ujján szenvedett zúzódást, amikor nem húzta el idejében a kezét az egyik munkadarabról. És, hogy miért van orosz felirat is? Mert a dolgozók 30 százaléka külföldi: ukrajnai és kazah.
Francesca Gambini külön ki is emelte az 150 ukrán dolgozó munkáját, és megköszönte a feléjük nyújtott támogatást a cég születésnapi ünnepségén elmondott beszéde kezdetén. A vezető szerint a csoport kulcsfontosságúnak tekinti a tószegi üzemet, és jelezte azt is, hogy új, innovatív projekteket indítanak a zöld mobilitás érdekében, mert hisznek abban, hogy a kerékpározás képes megváltoztatni az életet.
Erre minden esély meg is van, ahogy említettük, az iparági elemzők éves szinten közel 13 százalékos növekedési rátát jósolnak az elektromos kerékpárok piacán, aminek 2021-ben 9 milliárd euróra taksált értéke 2027-re 18 milliárd euró fölé nőhet.
A piac azonban rendkívül széttagolt, a legnagyobb játékosok, mint a holland gyökerű Accell Group, a tajvani Giant, a német Riese & Müller és M1 Sporttechnik, illetve az amerikai Pedego Electric Bikes együttesen is mindössze az ötödét uralja a Mordor Intelligence elemzése szerint. Vagyis szükség lesz a tószegi ügyvezető által jelzett hatékonyságnövelésre és a Francesca Gambini által említett új innovációkra is, hogy a főszerelpők között maradjanak.
Az egyik legerősebb európai versenytárs, a Giant pár éve szintén telepített Magyarországra összeszerelő-üzemet Gyöngyösön, szóba is kerül az ünnepségen, hogy komoly versenytársat kaptak, de a tószegiek bíznak magukban: Gyöngyöst lenyomjuk ez nem kérdés – jelentette ki Gyuricza Miklós helyi polgármester.